فرمان شاه سلطان در عزل کلانتر نایین به خاطر اعلام نارضایتی مردم

فرمانی در تاریخ ۱۱۲۵ قمری از سوی شاه سلطان حسین صادر شده است. در این فرمان آمده است که به خاطر نارضایتی مردم از بدرفتاری کلانتر، کلانتر این شهر را تغییر داده است.

در ادامه، از کلانتر جدید خواسته است که با زیردستان رفتار خوب داشته و از ظلم و ستم اوباش بر مردم جلوگیری کند. مضامین عدالت خواهانه در این فرمان جالب است. حالا این که عمل می شده یا نه، خبری نداریم.

فرمان همایون شرف نفاذ یافت آن که چون منظر نظر حق شناس و مکمن ضمیر مهر تنویر حقانیت اساس، همواره رفاه حال کافه فقرا و رعایا و فراغ بال عامه ضعفا و برایا می شد، لهذا در این وقت که ارباب و رعایا و صاحب بنیچه الکای نائین به عرض رسانیدند که میرزا عبدالباقی کلانتر قصبه مذکوره، انواع بدسلوکی و جبر و تعدی خلاف حساب به ایشان می نماید، و از سلوک او راضی نیستند، و سابقا حسب الاحکام مطاعه، کلانتری قصبه مزبور به آباء و اجداد نجابت و رفعت العالی پناه نظاما میرزا ابوالبقا ... مرجوع بوده، و مشار الیه در نهایت خوش سلوکی است و قابلیت و اهلیت خدمت مزبور را دارد، و به کلانتری او راضی و شاکرند ....حسب الاستدعای ارباب و رعایا و صاحبان بنیچه از ابتدای ئیلان ئیل، کلانتری قصبه مذکوره را به تغییر عبدالباقی مزبور به نجابت و رفعت العالی پناه ... میرزا ابوالبقای مشار الیه مفوض و مرجوع فرمودیم که به واجبی به امر مزبور و لوازم آن قیام و اقدام نموده نوعی سلوک با کافه عجزه و زیردستان و ضعفا مسلوک دارد که همگی از حسن سلوک او راضی و شاکر بوده ... نگذارد به هیچ وجه من الوجوه از اقویا ستمی بر ضعفا و زیردستان واقع شود و دفع ستم و محدثات نموده، دست تسلط و تطاول ارباب ظلم از سر رعایا کوتاه باشد، الواط و اجامره و اوباش را منع نماید.... (فرمان ها و رقم های صفوی و قاجار، کتابخانه ملک، ۱۳۹۹، ص ۷۷ ـ ۷۹)

۶۵۶۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1681042

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =