ایران هر روز از جانب ده ها رسانه فارسی زبان خارج از کشور رصد می شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه های خارجی فارسی زبان می آید:

* صدای آمریکا *

پیامدهای وضعیت سوریه بر ایران و منطقه

وب سایت صدای آمریکا از قول یک روزنامه کانادایی نوشت: اعتراض های مردمی در سوریه و خشونت فزاینده نیروهای امنیتی دولت، پیامدهای گسترده تری از بقای حکومت پرزیدنت بشار اسد خواهد داشت. عربستان سعودی، ایران و ترکیه، سه کشور مهم و بانفوذ منطقه خاورمیانه در قبال اعتراض های مردمی علیه حکومت بشار اسد موضع گیری کرده اند و بخش مهمی از اعتبار و نفوذ منطقه ای آن ها به بر سر قدرت ماندن اسد و یا پیروزی جنبش اصلاحات در این کشور و وادار کردن وی به کناره گیری از قدرت بستگی خواهد داشت. نویسنده مقاله نوشته است: حکومت بشار اسد از حمایت و پشتوانه جدی دولت ایران برخوردار است و ائتلاف سه دهه گذشته تهران با دمشق یکی از عوامل حیاتی و کلیدی این کشور برای چالش کسب برتری بر عربستان سعودی در منطقه است.

* دویچه وله *

جمهوری اسلامی موافق سرنگونی قذافی بود

برخی از رسانه های فارسی زبان به موضع ایران در قبال حوادث لیبی پرداخته اند. از جمله دویچه وله آلمان در مصاحبه ای نوشته است:به هر صورت اگر رژیم‌های  اوتوکراتی (استبداد فردی) که در منطقه حاکم بودند از بین بروند، طبیعی‌ست که در سایر کشورها هم تأثیر بگذارد و آن‌ها هم روندهای مشابهی را به میزان‌های متفاوت طی کنند. منتهی در مورد تاثیر لیبی بر ایران مسئله فرق می‌کند. جمهوری اسلامی از همان ابتدا هم به دلایلی موافق سرنگونی آقای قذافی بود و سران حکومت ایران، مخالفان‌ را انقلابیون خطاب می‌کردند و به نوعی خود را در برابر وضعیتی که در جامعه جهانی پیش می‌رفت قرار ندادند. در حالی که در سوریه ما می‌بینیم که تنها کشوری که همچنان در کنار آقای اسد ایستاده و بیش از هر کشور دیگری کمک می‌کند تا این رژیم سرنگون نشود، جمهوری اسلامی ایران است. می‌خواهم بگویم که ایران از سرنگونی قذافی استقبال می‌کند و طوری وانمود می‌کند که این برای ما حتی یک گشایش است، این که دیکتاتورها بروند و از این صحبت‌ها. در حالی که در مورد سوریه اصولاً می‌گویند آن‌ها متفاوت‌‌اند و اگر سرنوشت مشابهی در مورد سوریه هم پیش رود، خطر خیلی بیشتر متوجه‌ایران خواهد بود.

* بی بی سی *

ایران به سوی بمب اتمی گام برداشته است

سایت فارسی بی بی سی درباره سخنان روز گذشته رییس سازمان انرژی اتمی ایران نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید که شماری از ماشین های غنی سازی اورانیوم از مرکز نطنز به سایت فردو در حوالی قم منتقل شده است. اما مقام های غربی و تحلیلگران می گویند که ایران با تولید اورانیوم ۲۰ درصدی گام مهمی در جهت توانایی تولید اورانیوم ۹۰ درصدی که برای بمب اتم لازم است برمی دارد.

* رادیو اسراییل *

ایران در قبال لیبیی سکوت کرده است ؟!

در حالی که دویچه وله در تحلیل خود نوشته بود که ایران موافق سرنگونی قذافی است رادیو فارسی زبان اسراییل در گزارشی سیاست ایران در قبال مسایل لیبی را سیاست سکوت دانست.

* رادیو فردا *

فعالیت های دیپلماتیک تر ایران در سوریه

وب سایت رادیو آمریکایی فردا در گزارشی نوشت: محمدرضا رئوف شیبانی روز یک‌شنبه به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سوریه تعیین شد. آخرین سمت آقای رئوف شیبانی معاونت خاورمیانه و کشورهای مشترک‌المنافع وزارت خارجه بوده است.با توجه به این که اکنون وضعیت سوریه به هم ریخته است و سپاه نقش فعالی را در کمک به نظام سوریه برای سرکوب اعتراض مردمی ایفا می‌کند، انتخاب آقای شیبانی با توجه به سابقه‌اش در لبنان این باور را ایجاد می‌کند که نقش سپاه قرار است از حالت نظامی فرا‌تر رود و یک نقش دیپلماتیک ایفا کند زیر چتر وزارت امور خارجه.

/27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =