کاهش قیمت جهانی طلا، برابری قیمت سکه بانکی با قیمت بازار مبادلاتی را به دنبال داشت.

علی پاکزاد: در حالیکه در ابتدای هفته تفاوت شدید بین قیمت سکه در بانکی و قیمت مبادلاتی در بازار به سمتی می رفت که امکان دامن زدن به بازار رانتی را تقویت می کرد بانک مرکزی اقدام به افزایش قیمت سکه کرده و کاهش قیمت جهانی طلا نیز امروز باعث برابری تقریبی دو قیمت مبادلاتی و بانکی شد.

بانک ملی امروز و روز گذشته سکه را با قیمتی معادل 551هزار و200 تومان عرضه کرده است و آخرین قیمت سکه نیز در بازار امروز معادل 554 هزار تومان است. البته رابطه منطقی بین قیمت سکه بانکی و قیمت مبادلاتی با توجه به اخذ مالیات از سکه بانکی باید این است که سکه بانکی از قیمت بازار گرانتر باشد ولی با توجه به دو موضوع این در حال حاضر این اتفاق نمی افتد.

اول آنکه مبنای تعیین نرخ سکه براساس برابری دلاری اعلام می شود که بانک مرکزی تعیین می کند که این نرخ به نظر می رسد با نرخ رسمی ارز اندکی تفاوت دارد و در این دوره با توجه به آنکه بانک مرکزی سیاست خود را مهار قیمت سکه قرارداده است بنابراین قیمتی که برای آن تعیین می کند به رغم اخد مالیات پایین تر از قیمت مبادلاتی است اگرچه شاید ایم قیمت در بسیاری از موارد بالاتر ای قیمت واقعی سکه ( یعنی ارزش طلای به کار رفته در سکه به قیمت روز جهان باشد).

دوم موضوع میزان اندک سکه عرضه شده توسط یستم بانکی نسبت به میزان حجم مبادلات سکه در بازار و البته تقاضای رو به افزایش برای سکه است که اجازه نمی دهد قیمت سکه عرضه شده توسط سیستم بانکی بلافاصله قیمت مبادلاتی را تحت تاثیر قراردهد.

قیمت سکه در 7 شهریور

البته نکته جالب آنکه در حال حاضر 400 شعبه منتخب بانک ملی هر روزه اقدام به عرضه سکه بهار آزادی به متقاضیان می کنند و بنابر اظهارات روابط عمومی این بانک میزان عرضه در شعب مختلف بنابر میزان تقاضا بین 150 تا 400 سکه در روز است و با این احتساب روزانه حداقل 60 هزار و حداکثر 160 هزار سکه و بطور متوسط باید بین 110 تا 120 هزار سکه توسط بانک مرکزی در کشور توزیع شود و این میزان عرضه بسیار بالاست و می تواند به راحتی بازار را تحت تاثیر قرار دهد ولی بنابر اظهارات خوانندگان خبرآنلاین به نظر می رسد این عرضه از یکسو همه روزه صورت نمی گیرد(البته بانک ملی تاکید کرده که فرایند عرضه سکه مستقیاما توسط بانک مرکزی دیکته شده و هیچ نقشی در برنامه ریزی عرضه سکه ندارد)؛ از سوی دیگر میزان عرضه در برخی شعب از رقم 150 سکه عنوان شده پایین تر است.

خواننده ای با عنوان ناشناس در ذیل خبر«پاسخ بانک ملی به مخاطبان خبرآنلاین» نوشته است: «ببخشید اما من از چهارشنبه هر روز به دو تا از شعبه های بانک ملی که در لیست بانک برای عرضه سکه بودن، میرفتم اما وقتی در شعبه باز می شد مسئول بانک می گفت امروز برای ما سکه نمی آید .... بعضی ها تا ظهر می نشستند اما سکه عرضه نمیشد».

خواننده دیگری در ذیل همان خبر نوشته است: «ما هر جا رفتیم (منظور شعب منتخب عرضه سکه است) گفتند بیشتر از  100 عدد سکه به آنها داده نمی شود».

با توجه به این اظهارات می توان متوجه شد چرا عرضه سکه در بانکها نتوانسته است بر روی قیمت تاثیر گذار باشد و از 4 اردیبهشت تا امروز می بینیم قیمت سکه بیش از آنکه تحت تاثیر قیمت گذاری بانک مرکزی نوسان کند، تحت الشعاع قیمت جهانی و نوسانات آن قرار گرفته است.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که ارزان فروشی سکه توسط بانک مرکزی برای مهار قیمت به غیر از آنکه در بازار ایجاد رانت می کند می تواند باعث روند خروج طلا و سکه از کشور شود، همانطور که گرانفروشی آن نیز می تواند بازار را تحت تاثیر قرارداده و باعث تحریک قیمت ها دربازار داخلی شود، بانک مرکزی باید تلاش کند تنها با عرضه مناسب سکه قیمت های داخلی را به شکلی معقول به نوسان جهانی قیمت سکه نزدیک کرده و از شکل گیری حباب قیمت در بازار جلوگیری کند.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    تازه یه آشنای ما تو بانک ملی میگفت خود رئیس و باقی کارمندان..100 تاش را میفروشن باقی هم روانه صرافی هایی که از قبل منتظر هستن میشه...بابا آزاد کنین قیمت سکه را تا این دلالی ها حذف یشه..اونوقت برین سراغ دلالهای دونه درشت
  • سعید IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    اختلاف قیمت سکه بین بانک و بازار باعث تحریک عده ای برای دست یابی به سود بدون زحمت و آسان میشود و این موضوع با سیاست دولت و روح اقتصاد اسلامی و فضای اخلاقی جامعه دینی در تضاد است.(کارمند بانک ملی)
  • بدون نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    کارمندان بانک ... مقدار کمی از سکه ها را در اختیار مردم و مابقی را خودشان خریداری می کنند. مخفیانه چک کنید ببنیند راست می گویم یا نه!