مطابق طرح جدید وزارت آموزش و پرورش، مدارس دخترانه از این پس طبق الگوی معماری ایرانی، "حیاط مرکزی" احداث می شود.یعنی در اصل همان حیاط اندرونی خودمان .

زهرا تالانی:. این طرح با هدف استتار مدارس دخترانه در تمام دوره های تحصیلی، به اندرونی و بیرونی خانه های قدیمی شباهت دارد که محور را بررفاه حال زنان اندرونی قرار می داد و مدارس حیاط محور هم با هدف مشابهی قرار است به رفاه بیشتر دختران دانش آموز در ورزش و جست و خیز بدون مانتو و مقنعه منجر شود.

مرتضی رئیسی رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت وگو با خبرآنلاین دراین باره می گوید: ما اعتقاد داریم که با طراحی دقیق و معماری صحیح می‌توان مدارس دخترانه را به شکلی طراحی کرد که دختران دانش‌آموز همانند دانش‌آموزان پسر در مدارس آزادی عمل داشته باشند.

وی درباره بودجه این کار می افزاید: دربودجه امسال از یک درصدی که سازمانها باید صرف تربیت بدنی کنند 20 درصد به آموزش و پرورش برای ساخت سالن های ورزشی تعلق گیرد،همچنین 5 درصد اعتبارات فرهنگی به موضوع ورزش اختصاص یابد ،بنابراین بودجه قابل توجهی برای این کار داریم.

بحثی به نام محرم سازی مدارس دخترانه و احداث مدارسی متناسب با این طرح ارائه شده است. منظور از محرم سازی مدارس دخترانه چیست؟

مسایلی که در رابطه با محرم سازی مطرح می‌شود، این ذهنیت را تداعی می‌کند که برای مثال ارتفاع دیوارهای مدارس را بالا ببریم، در حالی که چنین اعتقادی نداریم.ما اعتقد داریم که با طراحی دقیق و معماری صحیح می‌توان مدارس دخترانه را به شکلی طراحی کرد که دختران دانش‌آموز همانند دانش‌آموزان پسر در مدارس آزادی عمل داشته باشند. ما اعتقادی به افزایش ارتفاع دیوارهای مدارس دخترانه نداریم، لذا باید تغییرات را به گونه‌ای در مدارس اعمال کنیم که نیازهای جسمی و روحی و آموزش دختران دانش‌آموز تامین شود که این مساله راه‌حل‌های علمی و فنی دارد.

یعنی حیاط مدارس را سرپوشیده می کنید؟

در طراحی های جدید در صورتیکه زمین اجازه دهد حیاط مدرسه را به مرکز فضای آموزشی منتقل کنیم و مدارس یک حیاط مرکزی داشته باشند یعنی معماری مدارس باید به شکلی باشد که در ارتقاء وضعیت جسمی دختران مانع ایجاد نکند که وجود مدارس با "حیاط مرکزی" از این نوع معماری‌هاست. چون بررسیهای ما نشان می دهد که یک دوازدم از وقتی که دانش آموزان در مدرسه هستند را در حیاط می گذرانند بنا براین چه اشکالی دارد که بتوانند در یک محیط امن تحرک داشته باشند

این حیاط مرکزی به چه شکلی است؟

حیاط مدرسه در وسط قرار می گیرد و اطراف آن کلاسهای درس و آزمایشگاه قرار می گیرد،یعنی ساختمان مدارس به گونه ای است که ساختمانهای اطراف به آن اشرافیتی ندارند.

چرا تصمیم به ساخت این نوع مدارس گرفتید؟

با توجه به این که تحرک جز لاینفک آموزش و پرورش است، در صددیم در کنار فضاهای آموزشی که شاخص‌های لازم را در این خصوص ندارند، برای ارتقاء توانایی جسمی دانش‌آموزان به ویژه‌ دانش‌آموزان دختر، سالن‌های ورزشی در کنار این مدارس احداث کنیم.

برای این کار بودجه لازم وجود دارد؟

 خوشبختانه برای اولین بار در بودجه امسال توجه ویژه ای به ورزش دانش آموزی شد و قرار شد از یک درصدی که سازمانها باید صرف تربیت بدنی کنند 20 درصد به آموزش و پرورش برای ساخت سالن های ورزشی تعلق گیرد،همچنین 5 درصد اعتبارات فرهنگی به موضوع ورزش اختصاص یابد.بنابراین بودجه قابل توجهی برای این کار داریم.

  الان ساخت این مدارس آغاز شده است؟

در مناطق مرکزی استان‌هایی که تعداد دانش‌آموزان و کلاس‌ها به حد نصاب کافی برسند برای توسعه نشاط و شادابی احداث سالن‌های ورزشی ویژه ساعات تربیت بدنی و ورزش و مسایل پرورشی دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود. این طرح در قالب تعمیرات و طرح هجرت 3 هر ساله با همکاری سازمان نوسازی مدارس، اردوهای دانش‌آموزی برگزار می‌شود و مدارس متناسب با جنسیت و مقطع تحصیلی از طریق رنگ‌آمیزی به محیط‌های بانشاطی تبدیل می‌شوند.

45232

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    3 1
    خیلی خوبه! یاد خونه های قدیم بخیر که اندرونی و بیرونی داشت با فضاهای وسیع وامن!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    2 1
    فکر بدی نیست البته اگه نور گیر باشه که کمبود ویتامین دی خانم ها تامین بشه و باعث کم تر شدن ریزش موهاشون به خاطر مقنعه هم خواهد شد
  • سحر IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    2 0
    چی!!!!!!!!!!!!شوخی میکنین مگه نه ؟