کارگردان فیلم سینمایی «یه حبه قند» در هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های دینی رویش تقدیر خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری این جشنواره صبح دوشنبه 21 شهریورماه همزمان با روز ملی سینما در حوزه هنری برگزار شد. سهیل جهان‌بیگلری دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی سوره، سیدجواد رفائی مدیر حوزه هنری استان خراسان رضوی، حبیب ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی حوزه هنری و فرید فرخنده‌کیش مدیر اجرایی جشنواره در این نشست خبری حاضر شدند و توضیحاتی را ارائه کردند.

مدیر روابط عمومی حوزه هنری در ابتدای نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با تبریک روز ملی سینما اظهار داشت: «در سال‌های گذشته این جشنواره در حوزه اداره کل امور استان‌ها برگزار می‌شد و دبیری آن برعهده مجید مصلحی بود. با توجه به سیاست‌های جدید حوزه هنری و حضور سهیل جهان‌بیگلری در سازمان سینمایی سوره برگزاری جشنواره به این سازمان واگذار شده است.»

بیگلری: 60 فیلم از 10 کشور در بخش بیداری اسلامی حضور دارد
دبیر هفتمین دوره جشنواره رویش در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخ برگزاری جشنواره گفت: «هفتمین جشنواره فیلم‌های کوتاه دینی رویش از 29 مهرماه تا دوم آبان‌ماه در مشهد برگزار خواهد شد. سالن سینمای آفریقا به همراه سالن یکی از دانشگاه‌های مشهد محل برگزاری جشنواره خواهد بود. برگزارکنندگان شش دوره جشنواره تلاش بسیار زیادی در این سال‌ها متحمل شده‌اند. این جشنواره زمینه‌ای برای پرداخت بهتر به موضوعات دینی را در فیلم کوتاه فراهم کرده است.»

او درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «قسمت مسابقه جشنواره دارای سه بخش داستانی، مستند و پویانمایی است. برای هر بخش چهار جایزه در نظر گرفته‌ایم که سه جایزه به بخش تخصصی سینمایی و مضمونی اختصاص یافته که شامل لوح و دو و نیم میلیون تومان جایزه نقدی است و جایزه دیگر این بخش جایزه بهترین فیلم است که تندیس و لوح جشنواره و چهار میلیون تومان را شامل می‌شود.»

جهان‌بیگلری ادامه داد: «دو جایزه دیگر هم وجود دارد که جایزه ویژه هیئت داوران را شامل می‌شود و مبلغ نقدی آن دو و نیم میلیون تومان است. جایزه دیگر به موضوع جهاد اقتصادی بازمی‌گردد، در این بخش هم جایزه نقدی دو و نیم میلیون تومانی و لوح اهدا خواهد شد.»

او با اشاره به بخش ویژه بیداری اسلامی گفت: «با توجه به بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه اتفاق افتاده بخشی هم به فیلم‌هایی با این موضوع اختصاص یافته است. وظیفه ما بازگویی مسائلی بود که در این مدت در کشورهای عربی رخ داد. استقبال بسیار خوبی از این بخش صورت گرفت و 60 فیلم از 10 کشور جهان شامل مصر، ترکیه، بحرین، لبنان، فلسطین، فرانسه، آمریکا، سوئد، افغانستان و عراق دریافت کرده‌ایم. از ایران هم آثار خوبی داریم که بنا به قوانین جشنواره فیلم‌های ایرانی می‌تواند یک سوم آثار دیگر کشورها باشد.»

تقدیر از میرکریمی
دبیر جشنواره رویش درباره تقدیر از سینماگران و داوران این دوره از جشنواره اظهار داشت: «یکی از برنامه‌های ما در جشنواره رویش تقدیر از شخصیت ارزشمندی است که از آثار کوتاه خود تا فیلم‌های سینمایی‌اش موضوعات دینی را مورد توجه قرار داده و امسال سیدرضا میرکریمی به عنوان فیلمسازی که آثارش این ویژگی‌ها را در خود دارد انتخاب شده است.»

او ادامه داد: «هیئت داوران این دوره از جشنواره شامل مجتی راعی، سیدرضا میرکریمی، حسن برزیده، محمدرضا سکوت و توکلیان است.»

جهان‌بیگلری گفت: «در حاشیه نمایش فیلم‌ها و در جریان برگزاری جشنواره نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها برگزار خواهد شد و به این ترتیب ارتباطی بین فیلمسازان بخش تجربی و مسابقه به وجود می‌آید. امسال تلاش می‌کنیم غیر از کارگردانان آثاری که پذیرفته شده‌اند زمینه حضور دیگر عوامل فیلم‌ها نیز در مشهد به وجود آید.»

او درباره برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها گفت: «در سال‌‌های گذشته همزمان با برپایی جشنواره در مشهد سایر استان‌ها نیز میزبان آثار بودند که امسال براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بعد از پایان کار جشنواره در شهر مقدس مشهد هفته‌های نمایش فیلم جشنواره در شهرها و استان‌های مختلف خواهیم داشت.»

رفائی: نگاه به موضوعات دینی در فیلم کوتاه عمیق‌تر شده است
سیدجواد رفائی مدیر حوزه هنری استان خراسان رضوی در مورد برگزاری جشنواره فیلم رویش در مشهد گفت: «مشهد مقدس پایتخت معنوی ایران اسلامی است و حرم امام رضا(ع) منبع الهام و وحی برای هنرمندان و به خصوص فیلمسازانی است که در آنجا حضور پیدا می‌کنند. شهر مشهد خاستگاه جشنواره رویش بوده است و در شش دوره‌ای که جشنواره در مشهد برگزار شده همه امکانات حوزه هنری این استان و مجموعه‌های فرهنگی در اختیار جشنواره قرار داشته است.»

او با نگاهی به کیفیت فیلم‌های جشنواره گفت: «در این شش سال شاهد رشد کیفی قابل توجه آثار در جشنواره بوده‌ایم. در این شش دوره پنج شش پژوهش عمیق در مورد سینمای دینی صورت گرفته و کتاب‌هایی با این موضوع منتشر شده است. اکنون شاهد عمیق‌تر شدن نگاه فیلمسازان در جریان تولید آثار دینی هستیم.»

رفائی اظهار داشت: «فیلم‌هایی که در جشنواره رویش جایزه دریافت کرده‌اند اغلب در جشنواره‌های مختلف ایرانی و خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به فیلم «شیر تلخ» اشاره کرد، این فیلم در جشن اخیر فیلم کوتاه خانه سینما جایزه کارگردانی گرفت و در جشنواره فیلم کیش نیز موفقیت به دست آورد.»

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی گفت: «جشنواره فیلم رویش حرکتی در سینمای دینی ایران به وجود آورده است و امیدواریم در سال‌‌های آینده شاهد برگزاری بین‌المللی آن باشیم.» او همچنین خبر از انتشار کتابی با عنوان «قدرت در سینما» که به نقش سازمان‌های مختلف در تولیدات سینمایی می‌پردازد اشاره کرد.

فرخنده‌کیش:493 اثر به دبیرخانه جشنواره ارائه شده است
مدیراجرایی جشنواره در مورد فیلم‌هایی که به هفتمین دوره این رویداد سینمایی ارائه شده است، گفت: «در دوره‌های قبل برگزارکنندگان جشنواره زحمات زیادی کشیده‌اند تا به دوره هفتم رسیدیم. تاکنون 493 فیلم کوتاه دینی به دبیرخانه جشنواره رسیده است که 50 اثر پویانمایی، 197 اثر مستند و 246 فیلم داستانی است.»

او گفت: «به دلیل زمان کوتاهی که برای ارائه آثار وجود داشت و درخواست فیلمسازان برای تمدید این مهلت، زمان ارائه آثار تا 30 شهریورماه تمدید شده است. هیئت انتخاب جشنواره از اوایل هفته آینده کار دیدن فیلم‌ها را آغاز می‌کنند و در تاریخ 9 مهر اسامی آثار پذیرفته شده اعلام خواهد شد.»

فرخنده‌کیش گفت: «دو کتاب با موضوع جشنواره منتشر خواهد. یکی از اهداف جشنواره فیلم رویش پژوهش بوده است که امسال هم تلاش شده این نگاه ادامه پیدا کند و دو کتاب قابل استفاده به مجموعه کتاب‌های سینمایی اضافه شود.»

او گفت:‌ «از آنجا که حیات هر جشنواره به تولیداتی که با موضوع آن صورت می‌گیرد وابسته است، پیشنهاد راه‌اندازی صندوقی حمایتی از آثار کوتاه دینی مطرح شده است که امیدواریم به این واسطه شاهد استمرار تولیدات با این موضوع باشیم.»

بیگلری: جشنواره سال بعد بین‌المللی می‌شود
دبیر جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در پاسخ به سئوالی درباره تعریفی که از سینمای دینی وجود دارد، گفت: «در حوزه سینما از تولیدات دینی تعاریف زیادی وجود دارد. با توجه به روندی که جشنواره فیلم رویش به عنوان تنها جشنواره موضوعی دینی کشور و حتی منطقه نگاه‌ها به فیلم‌‌های دینی عمیق‌تر شده است و فیلمسازان تجربیات خود را از حوزه دین و مذهب نمودار می‌کنند. فیلم دینی به واقع سفر معنوی کارگردان و فیلمساز است.»

او اظهار داشت: «ما به دنبال نگاهی به فیلم‌های دینی هستیم که از سطح گذشته و عمیق‌تر به موضوعات بپردازد.»

جهان‌بیگلری درباره سئوالی که به تقدیر از رضا میرکریمی اشاره داشت، گفت: «امور جشنواره‌های وزارت ارشاد باید دقت‌نظر بیشتری در مورد جشنواره‌ها داشته باشد تا شاهد تداخل زمانی نشویم. امسال شروع جشنواره رویش با پایان کار جشنواره فیلم کوتاه تهران همزمان شده و از آنجا که فراخوان جشنواره از مدت‌ها قبل منتشر شده بود امکان تغییر این زمان وجود نداشت.»

او اظهار داشت: «نگاه به تقدیر از آقای میرکریمی به آثار دینی ایشان بازمی‌گردد و نوع تقدیر ما متفاوت از سایر جشنواره‌هاست.»

او در پاسخ به سئوال دیگری در مورد تغییرات جشنواره پس از واگذاری به سازمان سینمایی سوره گفت: «تلاش ما بر این بوده به قوانین جشنواره پایبند باشیم و تغییری در این زمینه به وجود نیاوریم، اما تغییراتی اصلی‌تر را در دوره بعدی جشنواره شاهد خواهیم بود. یکی از این تغییرات حضور گسترده‌تر رسانه‌ها در این دوره از جشنواره است.»

دبیر جشنواره گفت: «شورای سیاست‌گذاری جشنواره در تلاش است براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زمینه برگزاری بین‌المللی جشنواره را به وجود آورد. با توجه به تجربه‌ای که در زمینه آثار بیداری اسلامی داشتیم، تولیداتی از سایر کشورها با موضوع فیلم‌‌های کوتاه دینی خواهیم داشت.»

او اظهار داشت: «تولید فیلم با موضوع دینی نیازمند حمایت است، همانطور که 20 اثر در زمینه خرمشهر در دست ساخت داریم، به تولیدات فیلم‌های کوتاه دینی نیز توجه می‌کنیم. همچنین شبکه اول سیما همواره همراه جشنواره رویش بوده و لازم است از این همراهی تقدیر کنیم.»

رئیس سازمان سینمایی سوره همچنین اظهار امیدواری کرد در دوره بعدی جشنواره فیلم فجر دو فیلم از تولیدات حوزه هنری حضور داشته باشند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =