رییس روس‌اتم تحقق و تکمیل نیروگاه بوشهر را سمبلی از همکاری‌ ایران و روسیه در شرایط سخت سیاسی خواند.

سرگی کرینکو ـ رییس روس‌ اتم ـ بعدازظهر دوشنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این پروژه از منحصر به فردترین پروژه‌ها در جهان است که نظیرش وجود ندارد. ما بر روی ساختار و پایه‌ی این نیروگاه که قبلا وجود داشت سازه‌ای دیگر را نصب کردیم، در حالی که هیچ‌کس حاضر به انجام چنین کاری در دنیا نبود. متخصصان روسی و ایرانی با هم این وظیفه‌ی خطیر و غیرممکن را قبول کردند و از انجام آن موفق بیرون آمدند. 

کرینکو با بیان این‌که تشکر ویژه‌ای از کارکنان روسی و ایرانی دارم که چنین شجاعتی به خرج دادند، افزود: تجهیزات آلمانی که در حدود 12 هزار تن بود انتگراسیون شد. 

رییس روس‌ اتم ادامه داد: ‌نیروگاه بوشهر از این جهت که همیشه تحت کنترل‌های شدید بین‌المللی قرار داشته است و نیز تجهیزاتش از بیش از 10 کشور تامین شده است مورد اهمیت است. این نیروگاه علاوه بر نظارت‌های آژانس، مورد نظارت ارگان‌های نظارتی ایران و روسیه قرار داشته است و هیچ نیروگاهی تا به حال این‌چنین تحت کنترل ارگان‌های داخلی و خارجی نبوده است.

وی یکی دیگر از وجوه تمایز نیروگاه بوشهر را این دانست که در هنگام بروز مساله‌ای بین‌المللی، توافق دو طرف در کار باعث پیش‌برد کارها می‌شد.

رییس روس‌اتم ادامه داد: تحقق و تکمیل این پروژه سمبلی از همکاری‌هاست که در شرایط سخت سیاسی موفق به انجام آن شدیم. این مساله برای دو طرف از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار بوده است و بر همین اساس همیشه دو طرف خود را متعهد به وظایف و تعهدات خود می‌دانستند. 

او افزود: ما در این پروژه اهمیت زیادی برای مسائل ایمنی قائل بودیم و با وجود آن‌که راه‌اندازی نیروگاه مدت‌ها به طول انجامید و تاخیرهایی را در بر داشت، همیشه برای مسائل ایمنی بیش‌ترین اهمیت را قائل شده‌ایم. 

کرینکو گفت: همکاری‌های ما با ایران امروز به پایان نمی‌رسد. هم‌چنین امروز دو پروتکل، یکی درباره‌ی به‌کارگیری تجربیات مربوط به ایمنی نیروگاه‌ها بعد از حادثه‌ی فوکوشیما و اقدامات برای افزایش ایمنی نیروگاه در بوشهر و نیروگاه‌های روسی خواهیم داشت و دوم مربوط به اعلام همکاری پرسنل روسی با شرکت بهره‌بردار نیروگاه اتمی بوشهر است که این همکاری حتی در زمانی که نیروگاه به بهره‌برداری تجاری برسد ادامه خواهد یافت.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =