۰ نفر
۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۰

پیشروی نیروهای ارتش سری لانکا در شمال این کشور ادامه دارد

امیررضا نوری زاده :نیروهای ارتش سری لانکا   یک روز پس از اینکه شهر کیلینوچچی پایتخت شورشیان تامیل رابه تصرف خود درآوردند  مواضع چریکهای جدایی طلب تامیل را در شمال این کشور بمباران کردند .مقامات ارتش سری لانکا هدف این سری از حملات را شهر بندری مولایتیوو و سایر مراکز قدرت  شورشیان در شمال این کشور و پایان دادن به 25 سال جنگ داخلی در این کشور که تاکنون باعث مرگ 70 هزار نفر شده است اعلام کردند.

کلیا رامبوکولا سخنگوی وزارت دفاع سری لانکا در این رابطه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشوراکنون حدود دو کیلومتردرمواضع نیروهای شورشی دردماغه شبه جزیره جافنا پیشروی داشته اند و فاصله آنها باشهرمولایتیوو حدود شش کیلومتر است .

حدود یک سال  قبل دولت ماهیندا راجاپاکسا رییس جمهور سری لانکا به شکل رسمی به اتش بس شش ساله ای که با میانجی گری نروژ بین دولت مرکزی و نیروهای تامیل بسته شده بود پایان داد و ادعا کرد که این نیروهای ازفرصت آتش بس برای تجهیز خود استفاده کرده اند. نیروهای ارتش  از ماه سپتامبر شهر  کیلینوچچی را محاصره کرده بودند و ظرف ماه گذشته حملات منظمی را به مواضع آنها انجام می دادند هر چند که دو طرف همیشه مدعی بودند که تلفات کمتری را متحمل می شوند .

راجاپاکسا  پس از این پیروزی نظامی در یک نطق تلویزیونی تاکید کرد وجود یک کشور یک پارچه و حاکمیت واحد آرزوی هر سری لانکایی مخالف جدایی طلبی و نژاد پرستی است و امروز نیروهای ارتش سری لانکا برای تحقق این آروزی دیرین  شهر کیلینوچچی را که پایگاه اصلی شورشیان تامیل بود را تسخیر کرده اند .در همین حال براثرانفجاری که در شهر کلمبو پایتخت سری لانکا رخ داد سه تن زخمی شدندو تلفات مالی فراوانی به بار آمد .

اودایا  نانایاکارا سخنگوی ارتش سری لانکا  نیروهای تامیل را مسئول این حادثه دانست و تاکید کرداین اقدام برای ناامن نشان دادن کلمبو صورت گرفته است .

وی در ادامه گفت :شورشیان در گذشته هر زمان که در جبهه شمالی تحت فشار نیروهای ارتش بوده اند در پایتخت و سایر شهرهای اصلی دست به بمب گذاری و انجام عملیات انتخاری زده اند و این بار ما از تمامی اقدامات امنیتی برای ممانعت از تکرار چنین حملاتی استفاده می کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =