چهار دور سفر استانی سبب شده که برخی دولت​های نهم و دهم را دولت در پرواز بنامند.

سیدصادق روحانی: دولتی ها و شخص رییس جمهور سفرهای استانی را از نقاط روشن و درخشان کارنامه کاری خود می دانند و منتقدین دولت این سفرها را تبلیغاتی ، غیر ضرور و زیان بار برای بیت المال می دانند.  اما فارغ از بحث مثبت یا منفی بودن این سفرها، یکی از  پیامدهای ملموس و عینی این سفرها، بحث نامه های مردمی است که رییس جمهور و وزرا مستقیما از مردم دریافت می کنند.
انتقادهای بسیاری به این شیوه ارتباطی رییس جمهور با مردم تا کنون مطرح شده است. ازجمله  مصطفی پورمحمدی رییس فعلی سازمان بازرسی کل کشور و وزیر سابق کشور در دولت نهم ، این حرکت را اشتباه خواند. البته این انتقاد ها تقریبا از اولین دور سفرهای استانی در دولت نهم آغاز شد. بهکما اینکه احمد توکلی از نمایندگان اصولگرا و منتقد دولت سال 85 درباره سفرهای استانی هیات دولت گفته بود: «دولت هر 15 روز یک بار خارج از مسایل کلان کشور به امور فردی معطوف و وقت گران بهای هیأت دولت صرف مسایل جزئی می شود. این سفرها به شدت انتظارات را بالا می برد و شکاف را بیشتر می کند و مردم همواره منتظر می مانند.»
انتقادهایی هم به نحوه پاسخگویی به این نامه ها بود. رییس جمهور در هر سفر استانی نامه هایی را به مردم می دهد که معلوم نیست چه کسی موظف به باسخگویی به آنهاست. امیرطاهرخوانی عضو فراکسیون اقلیت مجلس یکی از کسانی بود که به این شیوه پاسخگویی دولت انتقاد داشت. وی در اینباره گفته بود:مردم با استناد به نامه‌های رئیس جمهوری به ادارات می‌روند و مانند توپ فوتبال از اداره‌ای به اداره دیگر پرتاب می‌شوند، اما پاسخی نمی‌شنوند.باید نامه‌های رئیس جمهوری تعیین تکلیف شود و مشخص گردد ادارات و دستگاه‌ها چه وظیفه‌ای در مقابل این موضوع دارند.
جدای از اظهار نظرهای رسمی که عمدتا دولتی ها از پاسخگویی به این نامه ها سخن می گویند و منتقدین دولت با تردید به این موضوع نگاه می کنند؛ آماری که خود دولت ارایه می دهد و نشان دهنده تعداد فزاینده نامه های مردمی است. عادل محمدیان مدیر کل ارتباطات مردمی و سفرهای نهاد ریاست جمهور در سی ام آبان سال 89 خبر از جمع آوری 25 میلیون نامه داده بود.کمتر از یک سال بعد از انتشار این خبر ، هاشم غرقی رییس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهور در 24 شهریور ماه امسال تعداد نامه های مردمی رسیده به این نهاد را 30 میلیون نامه عنوان کرد. همچنین در خبری که چندی پیش منتشر شد در یک سفر استانی رییس جمهور 300 هزار نامه جمع آوری شد. تعداد 30 میلیون نامه در 6 سال، نشان دهنده این است که به طور میانگین 5 میلیون نامه در هر سال به مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است.
اگرچه روز گذشته مجتبی هاشمی ثمره دستیار ویژه رییس جمهور دفاع تمام قدی از این ابتکار رییس جمهور کرد و گفت با این نامه ها مشکلات هرمنطقه مشخص می شود؛  اما کاربران خبرآنلاین نظرهای متفاوت در این باره داشته اند. یکی از کاربران خبرآنلاین ذیل خبر دریافت 30 میلیون نامه مردمی در سفرهای استانی نوشته است: جمع اوری این همه نامه افتخار نیست. بلکه نشان دهنده بدبختی مردم است! کاربر دیگری نوشته بود: مگر می شود از میان 75میلیون جمعیت کشور، نصفشان نامه بنویسند به رئیس جمهور که 100 البته در خوشبینانه ترین حدس 95% ان تقاضای کمک مالی یا شغلی بوده است؟ یک کاربر دیگر هم نوشته است: وقتی 30 میلیون نامه و پیامک و ایمیل به دولت ارسال می شود خود دولت مردان بفرمایند ، اینها یعنی چی ؟جز این است که مردم در گرفتاری به سر می برند؟
بحث دیگر بحث رسیدگی به این نامه هاست که معلوم نیست به چه تعداد از این نامه ها رسیدگی می شود. آیا باید باور کرد که دولت توانسته است به سی میلیون نامه پاسخگو باشد و حد اقل مشکلات نیمی از مردم را حل کرده است؟! هاشم غرقی گفته بود که میانگین پاسخگویی به این نامه ها 74 درصد است. یعنی دولت تا کنون به بیش از 22 میلیون و 200 هزار نامه پاسخ داده است. آیا پاسخگویی به نیازهای 22 میلیون ایرانی خود نیازمند برنامه ریزی ، تخصیص بودجه و پیدا کردن راهکارهای قانونی نیست؟ جدای از این مطلب برخی کاربران خبر آنلاین نحوه پاسخگویی دولت به این نامه ها را بسیار ضعیف و در حد یک تماس تلفنی عنوان کرده اند. به عنوان مثال یکی از کاربران نوشته است: فقط نامه را می گیرند. ثبت می کنند یک بار زنگ می زنند و دیگه هیچ نمی شود... ول می کنند به امان خدا.... یک کاربر دیگر هم نوشته است: دو تا از این نامه ها را من نوشتم. نه تنها ترتیب اثر ندادند بلکه با شدیدترین عکس العمل مواجه شدم.
اگر روند فعلی ادامه پیدا کند طبیعی است در پایان کار دولت دهم بیش از چهل میلیون نامه و پیامک و ایمیل برای دولت فرستاده خواهد شد. این به این ترتیب دولت یازدهم وارث بیش چهل میلیون تقاضای بی پاسخ خواهد بود.
/29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    0 8
    لطفا به كارهاي خوب حسادت نكنيد؛سفرهاي مردمي بسيار خوب است؛اين مشكلات از قبل بوده الان فرصت ابراز آن با زحمات رئيس جمهور ايجاد شده است
  • reza CH ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    4 1
    به نظر طرحهای موفق را بایستی از کشورهای موفق یاد گرفت - فکر نمی کنم هیچ کجای دنیا بدین شکل مشکلات را حل کنند - مشکلات میبایست بصورت ریشه ای حل بشه نه بصورت موقتی - اگر بر فرض یکی وام هم بگیر آیا بدون داشتن شغل میتونه وام رو بازپرداخت کنه ؟؟ و الی آخر
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    3 1
    اين حجم نامه نشان دهنده اين است كه نابسامانيها وناعدالتيها در كشور اسلامي بيداد ميكند وما شاهد آن هستيم بدبختي است افتخار نيست ؟البته بنده شكي ندارم وناعدالتي را در قوه قضاييه ديدم وباور دارم .كي مسئولين به خود مي آيند ودست از شعار بر ميدارند.
  • احمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    4 0
    در سفر اول بسیار خوشبین بودم که با این روش خیلی از مشکلات حداقل اداری مردم حل شود آنموقع مسئول اداره ای در شهرستان بودم حتی پیشنهاد و راهکار هم دادم در سفر دوم هم باز هم امیدوار بودم . یک جمله آقای رییس جمهور ار یادم نمیرود که فرمود :" ما مسئولین اینقدر به مسایل کلان کشور تکیه کردیم که به مسایل جزئی مردم اهمیت ندادیم چه بساکه رسیدگی به همین مسایل جزئی ، مشکلات خیلی از مردم حل میشد ". همین جمله بهترین نظر و تفکر بود . ولی نشد . والان بنده بازنشسته هسنم .