بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با پیام رئیس جمهور رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم افتتاح این جشنواره با حضور جواد شمقدری معاون امورسینمایی وزیر ارشاد، جمعی از مدیران فرهنگی و سینمایی، هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره، مسئولان دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران سراسر کشور و فیلمسازان عصر دوشنبه 18 مهرماه در سالن اصلی سینما آزادی برگزار شد.
 
نخستین سخنران مراسم هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره بود. او متن پیام محمود احمدی‌نژاد را خواند و سپس از روند اجرایی جشنواره گزارش داد و بخش‌های مختلف را معرفی کرد.
 
متن پیام رئیس جمهور به این شرح است: « از ویژگی‌های اصلی فیلم کوتاه گرایش مشتاقانه جوانان عزیز به این قالب سینمایی است. جوانان مستعد و متعهد کشورمان با بهره‌گیری از این ظرفیت هنری می‌توانند سادگی، جسارت، نوآوری، نگرشی بی‌آلایش به هستی و انسان، روح حقیقت‌جویی، عدالت‌طلبی و آرمان‌خواهی را در بیانی زیباشناسانه به نمایش بگذارند.»
 
در ادامه این متن آمده است: «در واقع فیلم کوتاه عرصه خلاقیت‌ها و زمینه‌ساز ظهور و بروز استعدادهای درخشان و جوانان این مرز و بوم است. بی‌تردید حضور فعالانه جوانان در این رخداد بین‌المللی که محل تلاقی فیلم‌های کوتاه ایران و فیلم‌های گوناگون از سراسر جهان است، افق‌های تازه‌ای در اعتلای فرهنگ و هنر کشور خواهد گشود. نمایش فیلم‌هایی از پنج قاره جهان، فرصت مناسبی برای اندیشه‌ورزی، تعامل و مفاهمه بین ملت‌ها فراهم می‌سازد.»
 
در ادامه می‌خوانیم: «اهمیت فیلم کوتاه و کارکرد آن در حیطه‌های روایت، تجربه، آموزش، روشنگری، هویت‌بخشی و همچنین تأثیرگذاری برای بیان اندیشه‌های والای الهی، دینی و انسانی بر کسی پوشیده نیست و از این روست که باید فیلم کوتاه را به عنوان رباعی سینمای ایران بیش از گذشته جدی گرفت و بر جوانان هوشمند این مرز و بوم است که در سرتاسر ایران عزیز با جدیت و خودباوری، امیدوارانه برای اعتلای این بخش از سینمای اصیل کشورمان تلاش نموده و از آن پاسداری ‌کنند.»
 
در بخش پایانی این پیام آمده است: «اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره ارزشمند و تأثیرگذار از درگاه خداوند متعال سعادت و توفیق روزافزون همگان به ویژه جوانان عزیز را در ظل عنایات حضرت ولی عصر (عج) مسئلت می‌نمایم.»
 
در ادامه دبیر جشنواره در سخنانی گفت: «دبیرخانه جشنواره از اردیبهشت ماه فعال شد و در مجموع 4232 اثر از ایران و 105 کشور خارجی به دبیرخانه ارسال شد که این تعداد آثار نشان می‌دهد ایران در جایگاه بسیار خوبی در جهان قرار دارد و امیدوارم این سینمای مستقل روزی دارای جایگاه مستقلی برای نمایش بشود.»
 
او ادامه داد: «جا دارد از مدیریت سینما آزادی نیز تشکر کنم که با وجود مشکلات امکان برگزاری جشنواره در این سینما سرگروه را فراهم آوردند و فکر می‌کنم فصل جدیدی برای فیلم کوتاه رقم خورده است. باید گام‌های موثری برای فیلم کوتاه در سال‌های آینده برداریم و افق‌های روشنی را ترسیم کنیم.»
 
در ادامه مراسم چهار تقدیر صورت گرفت. میرزاخانی، علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی و بهمن حبشی از فاطمه صغرا ذهبی از کارکنان انجمن سینمای جوانان ایران دفتر گرگان، بهارک سعادت از کارکنان انجمن سینمای جوانان ایران دفتر سنندج، محمدعلی سرجه‌پیما از کارکنان انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کاشان، افسانه سیفی سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کرمان، محمدرضا گوهری سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران دفتر خرم‌آباد و سیدمحمد طباطبایی سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران دفتر اصفهان تقدیر کردند.
 
تقدیر از بهترین بهترین‌ها
بخش بعدی مراسم به تقدیر از بهترین بهترین‌های بیست و هفت دوره گذشته جشنواره اختصاص پیدا کرد که با حضور جواد شمقدری و هاشم میرزاخانی از 22 بهترین بهترین‌های سه دهه فیلم کوتاه شامل محمد عرب، الله‌کرم رضایی، کاوه بهرامی‌مقدم، سعید پوراسماعیلی، مرجان شاملی، سعید شاه‌حسینی،علی‌محمد قاسمی، احمد کاوند، فرهاد ربیعی، مهرداد اسکویی، بهزاد رسول‌زاده، پریوش نظریه، بایرام فضلی، مهدی جعفری، سودابه باباگپ، صفی یزدانیان، روح‌الله بهرامی،‌پیمان نهان‌قدرتی، آیدا پناهنده، هومن سیدی، لقمان خالدی و ‌ابراهیم سعیدی با اهدای لوح یابود تقدیر شد.
 
رونمایی تندیس یکسان جشنواره‌های منطقه‌ای
یکی دیگر از بخش‌های افتتاحیه به رونمایی از تندیس جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان اختصاص پیدا کرد. جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان وارد 12 سالگی شده و برگزیدگان آن مستقیم به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه می‌یابند بر همین اساس تندیس این جشنواره‌ها به شکلی یکسان درآمد.
 
این تندیس با بهره‌گیری از نماد انجمن سینمای جوانان ایران طراحی شده است.
 
شمقدری پس از اهدای لوح بهترین بهترین‌ها و رونمایی از تندیس جشنواره سخنرانی کرد. شمقدری گفت: «جایگاه سینمای جوان و فیلم کوتاه جایگاه ویژه‌ای است و تقریباً ما در برنامه‌ها و سیاست‌هایمان، جایگاه خوبی برای فیلم کوتاه سامان می‌دهیم و مأموریتی را برای فیلم کوتاه تعریف می‌کنیم.»
 
شمقدری ادامه داد: «فلیم‌ساز جوان به مسائل و موضوعات مختلفی نیاز دارد که من این موضوعات را در چهار دسته طبقه‌بندی کردم. کسب مهارت و امکان بروز خلاقیت، پیدا کردن فرم و قالب، امکان تجربه و اندیشه و تفکر چهار موضوعی است که فیلم‌ساز جوان به آن نیاز دارد، ولی از این چهار موضوع اندیشه، تفکر و دغدغه‌مندی و آرمان‌خواهی در اولویت است و باعث می‌شود فیلم‌ساز بتواند در حوزه‌های دیگر هم موفق شود.»
 
معاون امور سینمایی گفت: «وام گرفتن از گذشته، فعال بودن در زمان حال و پیدا کردن جهت و افق حرکت از مشخصه‌های اندیشه و تفکر است، اما اگر ما این سه حوزه را در یکدیگر اختلاط کنیم و مثلاً گذشته را در آینده ببینیم، جایی است که هنرمند سقوط می‌کند و با جامعه بیگانه می‌شود. متأسفانه این اتفاق بارها می‌افتد؛ یعنی دوستان، گذشته را در آینده جست‌وجو می‌کنند.»
 
شمقدری در ادامه بیان داشت:‌ «ما کسانی را داریم که هنوز در گذشته‌ها و در یک دوره تاریخی زندگی می‌کنند و به تعبیر من این افراد یک دوره عقب هستند. مثل برخی هنرمندان که بحث ابتذال فرهنگی را مطرح می‌کنند و می‌گویند صدای پای ابتذال می‌آید. این همراهی با زمانه نیست. در حالی که همه می‌دانیم این موضوع یک دوره زمانی دارد و به طور متوسط یک دوره 10 ساله را شامل می‌شود و اگر امروز دچار یک نابسامانی فرهنگی شدیم، متعلق به ده پانزده سال قبل است.»
 
او گفت: «آیا در این دوره از معاونت سینمایی و همین انجمن سینمایی جوان اتفاق‌های خوب و مثبتی نیفتاده که همه چیز را سیاه می‌بینیم. اینکه همه چیز را سیاه می‌بینیم، نشان می‌دهد که یک اتفاق در درون ما افتاده است.»
 
او در پایان اظهار داشت: «قرار است فیلم‌های کوتاه ذیل آیین‌نامه‌ای که تدوین می‌شود برای فیلم‌خانه ملی خریداری شوند تا فیلم‌های کوتاه خوب بمانند و ماندگار شوند تا آیندگان حاصل تلاش شما فیلمسازان کوتاه را با کیفیتی خوب در اختیار داشته باشند.»
 
افتتاح نمایشگاه عکس مایکل کنا
افتتاح نمایشگاه هنرمند عکاسی انگلیسی مایکل کنا  یکی دیگر از بخش‌های مراسم افتتاحیه بود. در این نمایشگاه 20 قطعه عکس سیاه و سفید با نگاهی شاعرانه و متفاوت به طبیعت به نمایش گذاشته شده است. شمقدری در پایان مراسم از این نمایشگاه و همچنین نمایشگاه اداوت آموزشی تولیدی خریداری شده برای دفاتر انجمن شامل سیستم صدابرداری همزمان(سنایزر) و کیت نورپردازی ددولایت و باکس تدوین پی سی آموزشی و ای مک اپلبازدید کرد.
 
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =