حالا تنها 10 روز به اجرای حکم محیط بان دنا باقی مانده است و معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیستدر جمع محیطبانان می گوید که "به رافت خانواده مقتول امیدواریم".

او ادامه می دهد که در موضوع پروند محیط ‌بان اسد تقی زاده ما تابع تصمیمات دادگاه هستیم اما به گذشت و رافت اسلامی خانواده مصیبت دیده چشم امید داریم.
آمارهای غیررسمی در 3 دهه گذشته نشان می دهد که بیش از 450 نفر از محیط بانان در درگیری با شکارچیان متخلف دچار قطع عضو شده اند .علی سمیعی سرپرست دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست  هم می گوید که در 10 سال اخیر این بیستمین موردی است که دو طرف در درگیری کشته شده انداو البته اضافه می کند که اجرای قوانین و مقررات به شکل صحیح می تواند مانع چنین اتفاق ناراحت کننده ای شود چنانچه محیط بانان تحت نظارت دادگستری دوره های آموزشی را بینند و برای به کارگیری سلاح و برخورد با متخلف از آن استفاده کنند.
و البته نمی گوید که نبود یا کامل نبودن قانون تا چه حد در چنین اتفاقاتی تاثیر گذار است چرا که بسیاری از مدافعان محیط زیست باور دارند، آن که محیط بان را نشانه می رود، شکارچی نیست، قانونی است که به واسطه نقص آن، دست شکارچیان متخلف را برای به گلوله بستن محیط بان ها باز گذاشته است. همان قانونی که نقصش باعث می شود اگر محیط بانی در دفاع از خود یا پاسداری از بیت المال تیراندازی کند ، محیط بان باید تا ماه ها مهمان چاردیواری زندان شود، خانواده اش بی سرپرست رها شود و حتی تا پای چوبه دار برود. این حکایت بسیاری از محیط بان هایی است که این روزها در زندان و یا حتی منتظر اعدام هستند .
دکتر اصغر محمدی فاضل، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی که با محیط ‌بانان داشت می گوید: در ماجرای آقای تقی زاده محیط‌بان دنا متاسفانه ما شاهد ماجرای تلخی هستیم که با پیگیری خانواده مقتول و روند طبیعی پرونده حکم از سوی قوه قضائیه صادر شده است. نکته اول اینکه هیچکس ورای قانون نیست و ما به عنوان ضابطه قضایی اتفاقا حساسیت شدیدتری به رعایت و اجرای قانون و حفظ جایگاه قضا داریم و برخی موضع‌گیری‌ها علیه قوه قضائیه را محکوم می‌کنیم. نکته دوم هم اینکه در مواردی از این دست منصفانه نیست که یکطرفه به قاضی برویم و حکم صادر کنیم، خوب است که رسانه‌ها و فعالان محیط زیست و همه ما با انصراف بیشتری با این ماجرا برخورد کنیم مسلما علاقمندان محیط زیست که از قطع شدن یک درخت عمیقا دردمند می‌شوند از اینکه خون یک انسان به زمین ریخته است رضایت قلبی ندارند، واقعیت این است که گرچه شاید همکار وهم لباس بودن با آقای تقی زاده باعث شود که به صورت طبیعی با ایشان همدلی کنیم اما اشتباه بزرگی رخ داده و خانواده‌ای در سوگ از دست دادن جوانشان عزادار شده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر ما با جدیت دنبال حل ماجرا هستیم، جامعه محیط زیست ایران درد و رنج خانواده مرحوم را درک می‌کند ولی امیدواریم با رافت اسلامی و استعانت از حضرت امام رضا (ع)، خانواده آن مرحوم از قصاص آقای تقی زاده بگذرند با شناختی که از خانواده فرهنگی آن مرحوم وجود دارد و پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، قوه قضائیه و مسولان استان کهگیلویه و بویراحمد ما به جد امیدواریم ایشان سرانجام مورد عفو قرار گیرند. شما تردید نکنید که خانواده آن مرحوم هم به مرگ یک جوان دیگر رضایت نخواهند داد.
وی افزود: متاسفانه برخی از رسانه‌های داخل و خارج از کشور فضایی به وجود آورده‌اند که انگار خانواده آن مرحوم فقط و فقط دنبال حکم قصاص و گرفتن جان یک انسان هستند در حالیکه من به تجربه زندگی در میان مردم این منطقه می‌دانم که مناعت طبع و روح بخشش در میان آنها اتفاقا بسیار پررنگ‌تر از انتقام جویی است که به آن دامن زده می‌شود.
محمد رضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست می گوید در نشست دیروزفراکسیون محیط زیست که با حضور اعضای هیات رئیسه فراکسیون، نمایندگانی از کمیسیونهای قضایی و اصل 90 مجلس و معاونان حقوقی سازمان محیط زیست و وزارت دادگستری تشکیل شد، ابعاد مختلف این پرونده مورد بررسی قرار گرفت. از طرفی، لزوم بررسی دقیق موضوع و احاطه کامل حقوقی آن مورد تاکید فراکسیون است، برای همین از رسانه های عمومی می خواهم تا با بیان واقعیات و پرهیز از طرح و انتشار اطلاعات ناقص به حل این مشکل کمک کنند. در نشست فراکسیون سیر صدور رای مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضای جلسه با توجه به سیر قضایی پرونده و اینکه صدور حکم در صورت اجازه ریاست قوه قضائیه قطعی است، ضمن ابراز همدردی با خانواده مقتول، خواستار تداوم تلاش ها برای جلب رضایت ایشان شدند.
4545
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    16 0
    تا بحال چند محیط بان به خاطر هوسهای شکارچیان کشته شده اند؟چرا کسی به فکر خانواده های شهدا وجانبازان محیط بان نیست؟!مگر کار آنها کمتر از جهاد است؟بهر صورت اگر خانواده مقتول بخواهند روی قصاص اصرار کنند باید بدانند که یک جنبش بزرگ علیه همه شکارچیان و خانواده آنها براه خواهد افتاد که پایانش دیگر دست آنها نیست.هنوز کشته شدن بچه خرسهای سمیرمی از یادمون نرفته.شکارچی مساوی است با سنگدلی.
  • بدون نام NL ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    11 0
    آقای دکتر بهتر بود همان خارجه تشریف می داشتند. معنی این جمله که نسبت به ضابط قضایی حساسیت بیشتری دارند چیست؟ اصلا چرا محیط بانان اسلحه دارند؟ خوب بگیرید اسلحه ها رو و خلاص! از این ماجراها هم پیش نمیاد...محیط زیست رو هم تعطیل کنید و فاتحه مع الصلوات
  • جوماجو IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    10 0
    اگر حکم تیر ندارند،برای چه بدستشان تفنگ میدهند؟لااقل بگذارند تا قاچاقچیان که در سیطره قانون هستند انسانها و حیوانات را با هم بکشند!!!!!!
  • : IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    9 0
    چرا شکارچیانی که محیط بانان را کشته اند محکوم به اعدام نمی شوند؟ این مسئله انگار با یه کم بده بسطون رفع شده که حلال محیط بان یک قاتل و آدم کشه، اما هیچکس تا امروز نپرسید که چرا شکارچیان غیرمجاز در آن محدوده تردد می کردند؟ بابا تورو خدا اینقدر پارتی بازی علنی دیگه نوبره به خدا.
  • خواننده IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    7 0
    بابا یکی نیست بگه قاتل خرس های سمیرم چی شدند؟ چرا اینقدر راحت از کنار شکارچیان می گذرید، محمدی فاضل از اینکه این اتفاق افتاده متاثره ما چرا تاثر نیست که اگر این ها مامورن پس چرا به این شکل باهاشون برخورد میشه؟یعنی یه شکارچی با قید وثیقه آزاد می شه باز میره پی کار ابرومندانش که همون شکار حیوانات است و کسی که مامور حفظ منطقه است بره بالای دار. آقای عزیز تو با این کارت هم شکارچی ها را تشویق کردی که به کر ننگینشون ادامه بدن و هم به محیط بانان یاد دادی که در هنگام این مشکلات بی خیال همه چی بشن و پا به فرار بذارن.مرحبا به این قانون های خوب
  • پرويز IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 9
    آفرين به آن قاضي كه چنان حكمي را صادر كرده است!!!!!!
  • حبیب IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    11 0
    من نمیفهمم! اصلا یعنی چی؟! اعدام واسه چی؟ پناه بر خدا.
  • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    6 0
    خیلی جالب است اگر این محیط بان توسط شکار چی کشته میشد ! شکارچیان محترم فرار میکردند و آب از آب تکان نمیخورد !!!! محیط بانی در حال حاضر از سخت ترین و خطرناک ترین مشاغل است یا محیط بان کشته میشود و یا در زندان در انتظار اجرای حکم ! پس با این روند چه کسی حاضر میشود محیط بان شود؟؟؟؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    3 0
    یعنی این بنده خدا به اندازه شهلا جاهد که قتل عمد و برنامه ریزی شده بود برای مسئولین ارزش ندارد ؟