قرار است ماساژدرمانگران در معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی، تحت تعقیب قرار گیرند

امید سلیمی بنی: وزارت بهداشت و درمان، پنبه همه ماساژورها را یکجا زده است. امروز رییس مرکز نظارت بر درمان و اعتباربخشی بیمارستان‌های این وزارتخانه گفته که هیچ موسسه ای برای ماساژ درمانی، مجوز ندارد و فعالیت و تبلیغات این موسسات، غیر قانونی است.
به گفته سجاد رضوی، موسسات مدعی ماساژ درمانی، هیچ‌گونه مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و تخلفات آنان به سازمان نظام پزشکی اعلام شده است.
همچنین روابط عمومی وزارت بهداشت از قول این مقام دولتی اعلام کرده هرگونه انتشار آگهی‌های تبلیغاتی درباره ماساژ درمانی خلاف قانون است و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
ماساژ درمانی، درمانی گران و شبهه ناک
برخی از پژوهشگران معتقدند با وجود تبلیغات فراوانی که درباره ماساژ درمانی می شود، این روش، نه تنها درمانگر نیست، بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی برای بیماران می شود. چندی پیش، روزنامه خراسان، گزارشی را به نقل از خانم جوانی منتشر کرده بود. در این گزارش آمده بود این بیمار جوان، برای ماساژ درمانی به موسسه ای تلفن زده بود که آگهی ماساژ درمانی را منتشر کرده بود. مسئولا پاسخگویی این موسسه از وی پرسشهایی از قبیل وضعیت تاهل، قد و وزن، پرسیده بود و پس از آن، مرد جوانی را برای "ماساژ بیمار" فرستاده بودند.
در این گزارش آمده بود پلیس برای دریافت گزارش از موسسات ماساژ درمانی غیر قانونی آماده است. با این حال گزارشهای مالی مربوط به ماساژ درمانی نشان می دهد گردش مالی بازار ماساژ و صنایع وابسته به آن در جهان، به رقمی معادل 65 میلیارد دلار در سال رسیده است.
از طرف دیگر، آگهی‌های ماساژ درمانی به تازگی در نشریات و فضای مجازی افزایش یافته‌اند، فعالیتی که وزارت بهداشت می گوید کاملا غیر قانونی است و به دور از نظارت دولت انجام می شود. برخی از پژوهشگران می گویند این روش غیرقانونی درمان، بی‌تردید آثار و تبعات زیانباری بدنبال دارد .
مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره افزایش آگهی هایی که ماساژ درمانی را تبلیغ می کنند می گوید: "ضمن تماس تلفنی با این گونه مراکز، شخص پاسخگوی تلفن اعلام می دارد که متخصص ماساژ از چین یا هند با چند جلسه ماساژ، دردهای جسمی مثل کمردرد، سیاتیک ، دردهای عضلانی و همینطور دردهای روحی و روانی مثل افسردگی، اعتیاد و افزایش وزن و کاهش آن را به طور تضمینی انجام می دهد. سپس اظهار می دارد که البته ماساژهای خانم برای آقایان و برعکس انجام می شود."
رفتارشناسان می گویند کمرنگ شدن باورهای دینی و فاصله گرفتن از ارزشهای اخلاقی از یک سو و زندگی مجردی از سوی دیگر و همینطور تمایل به درآمدهای خارج از چارچوب برای عده ای باعث ظهور و گسترش موسسات ماساژدرمانی و درمانهای جدید در منزل شده است. اغلب افراد اعزامی از سوی این موسسات اظهار می دارند در ژاپن، چین و مالزی دوره های ماساژ عالی دیده و حتی در برخی موارد ماهی هایی را که برای پوست مفید است به همراه می آورند.

با وجود تمام تبلیغاتی که درباره ماساژ درمانی و تاثیر باورنکردنی و سریع آن بر دردهای عضلانی و اسکلتی، متخصصان رسمی کشور می گویند تمام این حرفها، فریبی بیش نیست.
رییس مرکز نظارت بر درمان و اعتباربخشی بیمارستان‌ها وزارت بهداشت می گوید: "ماساژ برای کمک به تسکین بیمار و آرامش بخشی، ادعای درمان سیاتیک، کمر درد، آرتروز و مواردی از این قبیل با کمک ماساژ به هیچ وجه مبنای علمی ندارد و مورد تایید نیست. "
همچنین قرار است تخلفات این موسسات هفته آینده با معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی بررسی شود تا درباره موسسات غیر قانونی "ماساژدرمانی" تصمیم گیری قانونی و قضایی صورت گیرد.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    21 0
    چرا هر چیز جدیدی که میآد اول میکشن بعد میشمارن؟ انرزی درمانی بود که تعطیل کردند و حالا هم ماساژ. بهتر نیست برای مواردی از این قبیل ابتدا یک کم تحقیق شود بعد پنبه ها زده شود؟ ماساژ درمانی علمی است که در تمام فرهنگها بخصوص ایرانی جا داشته و دارد.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    8 0
    بسم تعالی با سلام به وزارت بهداشت و عرض خسته نباشد از اینکه همه موارد آسیب زا و خطرآفرینی که به سلامتی افراد ضربه میزند را تحت کنترل درآورده و فقط ماساژ مرگبار مانده که آن را نیز به زودی از بین خواهد برد. جا دارد برای موارد زیر از وزارت بهداشت تشکر کنیم: 1-تعطیلی کارخانه های تولید سیگار وتنباکو وممنوعیت خرید وفروش سیگار وتوتون وتنباکو 2-تعطیلی کارخانه های نوشابه گازدار،کالباس ،سوسیس،پفک، چیپس،لواشک 3-ارائه راهکارهایی که آلودگی تهران را ازبین برد 4-کم شدن مصرف داروهای شیمیایی و کاهش مراجعه به بیمارستانها 5-خدمات بیمارستانی رایگان به تمام هموطنان عزیز 6-تجهیز بیمارستانها و افزایش درمانگاه ها و..............................