۱ نفر
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
وارونه دمیدن شیپور همدلی میان مجلس با دولت

نگارنده با توجه به تهدید به استیضاح وزیر کشور معتقد است وزیری که قوی است و حرکتش با برنامه و فکر و مبتنی بر توانمندی مدیریتی خود است کمتر از یک وزیری که ضعیف تر است زیر بار فشار های بیرونی انتصاباتی می رود.

مقام معظم رهبری مکررا فرمودند نمایندگان مجلس در انتصابات دخالت نکنند و بارها شنیده ایم که استانداران که نماینده عالی دولت در استان هستند از این دخالت ها گلایه و شکایت دارند. اما علیرغم فرمایش موکد، مکرر و صریح ولی امر، هنوز این دخالت ها رویه است که نامش هرچی هست دلسوزی نیست.خلاء نظارتی مجلس با دخالت انتصاباتی و امور اجرایی جایگزین شده، البته نفی کننده اقدامات خوب مجلس نیستیم ولی اقدامات مثبت وظیفه است چرا برخی بر ضعف ها و ادامه مسیر غلط مصرند؟

یادمان نرود این مجلس است که باید در راس امور باشد نه نمایندگانی که با دخالت خود در انتصابات، مسیر نظارت را مختل کرده و البته در موارد معتنابهی چنین رخ داده و این دخالت های نابجا سبب تسری ناکارآمدی در رده های مدیران استانی نیز شده است. برخی نمایندگان که به زعم بنده، در این مورد التزام‌عملی به ولایت فقیه نداشته اند و همواره بر ادامه این مسیر مهرچینی که به اشتباه نامش را دلسوزی گذارده اند مصر بودند، وزرا را تهدید به سوال و استیضاح می کنند که نمونه اخیر را در مورد وزارت کشور شاهد بوده ایم.

نمیدانم که چنین نمایندگان در دوره آتی مجلس تایید می شوند یا خیر و یا بین مردم رای داشته باشند اما مردم و شورای محترم نگهبان در پایش رفتار نمایندگان از احزاب کمک‌بگیرند. البته وزیری که قوی است و حرکتش با برنامه و فکر و مبتنی بر توانمندی مدیریتی خود است کمتر از یک وزیری که ضعیف تر است زیر بار فشار های بیرونی انتصاباتی می رود. نکته مهم این است که حتما دولت باید پذیرای تعامل و همدلی با مجلس در مشورت امور بشود اما امر و نهی و تهدید انتصاباتی، دمیدن وارونه شیپور همدلی است.

به هرحال فصل الخطاب فرمان رهبری است که تکلیف را روشن فرموده اند. نکته دیگر انتخابات تناسبی است که باید در بستر وجود احزاب قوی شکل بگیرید این که بگوییم انتخابات تناسبی باشد که احزاب قوی بشوند این لطمه به انتخابات است و بعبارتی مردم باید هزینه ناکارآمدی احزاب را بپردازند که بخش قابل اعتنایی از علل ضعف احزاب در کشور به عدم حمایت جدی دولت و حاکمیت از احزاب بوده است و ما را از توسعه فکر محور سیاسی بازداشته است. باید احزاب قوی باشند که بتوانیم انتخابات تناسبی برگزار کنیم و احزاب قوی مقدمه انتخابات تناسبی است.

*رئیس کمیته مطالعات و تحفیفات خانه احزاب

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1785073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =