ایسنا نوشت:

ولایتی گفت: بيداري اسلامي نقش اساسي در اختلالات سياسي و اقتصادي کشورهاي غربي داشت.
 علي‌اکبر ولايتي مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، در نشست نقش تشکل‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور در وحدت و بيداري اسلامي ـ که در يزد برگزار شد ـ اظهار كرد: بيداري اسلامي کلمه تازه‌اي نيست اما موج جديدش موجب شده تا همه توجهات در سراسر عالم به خصوص جهان اسلام به اين موضوع جلب شود.
 اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
* اگر همه اين تعاريف بيداري اسلامي را خلاصه و جامع کنيم به معناي بازگشت به ارزش‌هاي اسلامي است و تاريخ آن بيش از 150 سال است، عرصه جغرافيايي آن تمام جهان اسلام است به طوري که امواج بيداری اسلامي در بيش ا ز150 سال گذشته شروع شد تا به اين موج جديد رسيد.
 *آيا بيداري اسلامي يعني مسلمانان خواب بودند و اکنون بيدار شدند؟ شايد لغتي بهتر ازاين هم مي‌توان وضع کرد و به جاي بيداري اسلامي مي‌توان گفت؛ به خود آمدن بعد از يک دوره غفلت.
 *بدون اغراق انقلاب اسلامي ايران نقطه عطف تاريخ معاصر بشريت است. سه انقلاب در تاريخ معاصر جهان رخ داد؛ انقلاب کبيرفرانسه که آرمان آن آزادي خواهي بود، انقلاب سوسياليستي روسيه در سال 1917 با آرمان عدالتخواهي به وقوع پيوست و انقلاب اسلامي ايران که آرمان بازگشت به اسلام را داشت و هيچ مشابهتي به دو انقلاب ديگر ندارد.
 *در اجلاس اخير بين‌المللي بيداري اسلامي که در 26 شهريورماه سال جاري تشکيل شد، 800 نفراز متفکرين جهان اسلام از دو ماه قبل به اين اجلاس دعوت شدند که ازاين تعداد 710 نفرآمدند و در تاريخ معاصر حضور اين تعداد شرکت کننده بي‌سابقه بود؛ چراكه اين شرکت کنندگان در كشورهايشان فشارها متوجه‌شان بود.
* در هيچ کشور اسلامي چنين ظرفيتي که آن کشور به عنوان يک قطب مطرح شود، پرچم به دست گيرد، امت را زير پرچم خود جمع كند، جلو برود و راه را بازکند، وجود ندارد؛ بنابراين اجابت دعوت براي شرکت در اجلاس بيداري اسلامي به معناي قبول اين مدعاست. به عبارت ديگر اين انسان‌هاي بزرگي که در کشور خودشان صاحب فکر هستند و پيشواي فکري گروهي مي‌باشند، نشان داده‌اند ايران پرچم‌دار موج بيدراي اسلامي مي‌باشد.
* با وجود اين‌که 8 ماه از شروع موج بيداري اسلامي گذشته بود، عملا نشان داده شد که هيچ کشوري ظرفيت و يا جرات ندارد که از ديگر کشورها دعوت و يا کاري دسته جمعي انجام دهد و يکي از حرف‌هاي مشترک آن‌ها چگونگي تشكيل اين اجلاس بود.
 *موضوع بيداري اسلامي نقش اساسي در اختلالات سياسي و اقتصادي کشورهاي غربي داشته است. قيمت طلا به صورت شگفت‌آور و بي‌سابقه‌اي بالا مي‌رود، قيمت آن کنترل مي‌شود ولي به قيمت اول نمي‌رسد، قيمت نفت بالا مي‌رود، سهام بازارهاي بورس دنيا سقوط مي‌کند که دليل همه اين وقايع اقتصادي را مي‌توان موج بيداري اسلامي در کشورهاي اسلامي دانست.
* به اين دليل که کشورهاي اسلامي مرکز نفت و سياست جهان هستند و خاورميانه مرکز جوشش تمام تمدن‌هاي بشري و چهار راه عالم است؛ بنابراين اتفاقاتي که در اين کشورهاي اسلامي افتاد تمام بافته‌هاي يکي دو قرن غرب را پنبه کرد و عدم توازني در معادلات ظالمانه‌اي که غرب در جهان به وجود آورد ايجاد کرد.
* مهمترين آفت بيداری اسلامي تفرقه بين مسلمانان است.تکيه بر وحدت اسلامي بسيار مهم است و اگر جز اين باشد، مهمترين نقطه ضعف بيداري اسلامي محسوب مي‌شود.
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =