۲ نفر
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
بازنمایی زنان در دل تاریخ

هرچند اکثریت جامعه بانوان در طول تاریخ،چه در ایران و چه کشورهای دیگر پست های مهم حکومتی و دولتی را در دست نداشتند،اما بسیاری از آنان با قدرت پنهان و آشکار خود تاثیرات غیرقابل انکاری در تصمیم گیری پادشاهان در قدیم و دولت ها در قرون اخیر داشته و دارند.

تسلط آنان بر مردان شان آنچنان بوده که برخی از پادشاهان یا دولتمردان،بدون چون و چرا به سفارش یا امر آنان گردن می نهادند.

این تسلط زنانه هم جنبه منفی داشته و هم مثبت،یعنی گاهی پیش آمده که دخالت آنان موجب اصلاح امور شده و گاهی نیز اساس یک مملکت را بر باد داده است.

آوردن نمونه زیاد برای این نوع زنان،خارج از حوصله این مطلب است،برای همین به یکی-دو نمونه اشاره کوتاهی می شود تا مدخلی باشد برای ورود به مبحث اصلی.

در شاهنامه فردوسی ،بی شک سودابه سمبل شرارت،حسادت و هوسبازی است که روی کیکاووس و تصمیمات او تاثیر می گذاشت. مهم ترین اتفاقی که رقم زد،سخت کردن زندگی بر سیاوش و در نهایت مرگ تلخ و مظلومانه او بود.

در همین شاهنامه بانویی شجاع مانند گردآفرید نیز وجود دارد که برای حفظ مرزهای ایران به جنگ لشگریان بیگانه می رود.

در دوره قاجار که داستان سریال «رحیل» از این برهه شروع می شود،مادر ناصرالدین شاه وجود دارد که با دسیسه و تسلط بر شاه جوان،باعث عزل امیرکبیر و شهادت او شد.

در همین دربار قاجار، زنان دیگری نیز در اندرونی حضور داشتند که اتفاقات مثبتی را رقم زدند.مانند قضیه انحصار تنباکو بود که تاثیر زیادی روی لغو آن داشتند.

سریال «رحیل» که از شبکه سوم سیما پخش شده،زنان را محور قرار داده و رویارویی خیر و شر با حضور آنان شکل می گیرد. رامین عباسی زاده تهیه‌کننده سریال رحیل که پیشتر هم جلوه هایی از داستان پردازی های حول محور زنان را در سریال‌هایی مثل او یک فرشته بود، انقلاب زیبا و احضار ارائه داده بود در سریال تازه خود به سمت طراحی قطب های مثبت و منفی متعددی از زنان رفته است و در این مسیر تلاش کرده که زنانی بازآفرینی کند که جلوه بیرونی داشته باشد.

عباسی‌زاده در هسته مرکزی سریال رحیل و با همراهی فرهاد نقدعلی بعنوان نویسنده و مسعود آب‌پرور به عنوان کارگردان، تنوع کاراکتری فراوانی را برای زنان داستان خود خلق کرده.

محا که از نوادگان ناصرالدین شاه است،زنی جوان،باهوش، دینمدار، هنردوست و ادیب است که در کنار مردم ضجردیده و ستم کشیده قرار دارد.

هرچند که از ایل و تبار قاجار است،اما از لحاظ سیاسی و اجتماعی خود را از آنان بری می داند.وی بسیار اخلاقمدار و دنبال اصلاح امور است.

در مقابل وی،زنی به نام بیتاج قرار دارد که محور شرارت است.برای او هدف وسیله را توجیه کرده و با توطئه و دسیسه تلاش مدام دارد تا به نیات شوم و پلید خویش برسد.هنوز کاملا مشخص نشده که دشمنی این زن شرور با محور خیر داستان،محیا به خاطر چیست، حسادت زنانه یا قدرت طلبی جاه طلبانه؟!

وی از قدرت های پنهان که در وجودش جلوه گر است یا این گونه نشان می دهد نیز برای تسلط بیشتر بر مردان و رسیدن به هدف خویش بهره می برد.

حول محور شر،سرگرد زمان خان افسر رده بالای نظمیه رضاخانی و همسر بیتاج و شفیق از اراذل منفعت طلب حضور دارند تا به او برای از سر راه برداشتن محا که سمبل خیر است کمک کنند.

در کنار محور خیر نیز،افرادی مانند اصلان پسر صحاف دربار که عاشق اوست قرار دارد و خدمتکار جوانی که محرم محاست و...

در سال‌های اخیر و با افزایش حضور بانوان در عرصه هنر و فیلم و سریال، طبیعتا نیاز به درام هایی انسانی که بر مدار ویژگی های بانوان ایران زمین استوار گردد، بیش از قبل شده و اینکه چنین سریال‌هایی در تلویزیون هم تولید گردد جای تأمل دارد...

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1807266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارایی DE ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    بازی اندیشه فولادوند فوق العاده هست توی این سریال