معاون وزیر امور خارجه کشورمان می گوید: ورود اسلحه و تروریست از اقداماتی است که برای تحریک نیروهای بشار اسد صورت می گیرد.

زهرا خدایی
 

طی روزهای اخیر در خبرها آمده بود که گروهی از سوری ها با تجمع در خیابان های شهر حمص، خواهان اقدامات بین المللی علیه دولت و نیروهای امنیتی در کشورشان شدند. این در حالی است که هیئتی از اتحادیه عرب برای ملاقات و رایزنی با بشار اسد راههای خروج از بحران را مورد بررسی قرار می دهند. فارغ از اینکه ادعای رسانه ها در خصوص خواست مردمی مبنی بر ورود نیروهای بین المللی تا چه میزان می تواند صحت داشته باشد، پذیرش این مسئله با توجه به قرار داشتن سوریه در جبهۀ مقاومت و روحیات ضدصهیونیستی مردم سوریه چندان کار ساده ای نیست. از این رو بسیاری از ناظران، ترفند رسانه ای موجود را عاملی برای تضعیف بشار اسد عنوان کرده و بر این اعتقادند که نسخۀ لیبی نمی تواند برای سوریه پیچیده شود.
حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه در امور کشورهای عربی و آفریقا، خبر مذکور را در راستای فشار غرب بر دولت بشار اسد خوانده و معتقد است که باید خواست مردمی را از خواست محور آمریکایی- صهیونیستی جدا کرد. خبر آخرین تحولات سوریه را با حسین امیرعبداللهیان مورد بررسی قرار داده است، که در ذیل آن را می خوانید.
 

در خبرها آمده بود که مردم سوریه در تظاهرات خود طی روزهای اخیر خواهان ورود سازمان های بین المللی در بحران سوریه هستند. این مسئله چقدر صحت دارد؟ آیا نسخه ای که ناتو برای لیبی پیچید در سوریه قابل اجراست؟
در مورد سوریه قبل از پاسخ به این سوال نیاز به طرح چند نکته است:
نکته اول اینکه فراموش نکنیم سوریه طی دهه های گذشته در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار داشته و هر اقدامی که در مقابلۀ با حکومت و مردم سوریه در این کشور صورت می گیرد عقبۀ آن به محور تلاش های آمریکا و رژیم صهیونیستی باز می گردد.
نکته دوم اینکه در سوریه همانند سایر کشورهای عربی سطحی از مطالبات مردمی وجود دارد که در قالب اصلاحاتی توسط بشار اسد و مردم در حال صورت گرفتن است.
نکته سوم ویژگی و مشخصۀ درگیری ها در سوریه است. از آغاز ناآرامی ها، عوامل خارجی اعم از اسلحه و نیروهای تروریستی وارد سوریه شده اند و با هدف ایجاد اغتشاش به ویژه در مساجد و مکان های نماز جمعه سعی کرده اند که نیروهای امنیتی-نظامی سوریه را وادار به واکنش کنند.
و اما در رابطه با سوال مطرح شده در خصوص درخواست مردم مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع و ورود نیروهای بین المللی به سوریه به صراحت باید گفت که اولا حساب مردم را باید از حساب طرح های آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه باید جدا کرد. مردم سوریه، جمعیتی چند میلیونی هستند که در هفتۀ گذشته در دمشق، لاذقیه، حلب و شهرهای دیگر در حمایت از نظام سوریه به خیابان ها آمدند. دلیل این حضور نیز به دلیل ارتباطی است که مردم با نظام داشتند و همچنین نقشی است که نظام سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطین داشته است.
کسانی که ندای منطقه پرواز ممنوع و قطعنامه را سر داده اند، عوامل محور آمریکایی-صهیونیستی هستند که دنبال ضربه زدن به اسد هستند. طبعا به این دلیل که بشار اسد موفق شده مسائل داخلی را مدیریت و اصلاحات را به خوبی و با سرعت به همراه حضور مردم به پیش ببرد و در خط مقاومت نیز باقی بماند، فشارهای خارجی افزایش پیدا کرده است. غرب درصدد است یا رژیم را در سوریه تغییر بدهد و یا رفتار آن را تغییر بدهد.
اما جای تعجب دارد در حالی که روزانه در یمن به طور متوسط 20 تا 30 نفر از مسلمان که ماهها به دنبال احقاق حق خود هستند کشته و زخمی می شوند، سازمان ملل هیچ اقدامی نمی کند و در این زمینه حتی انتقادهایی نیز به عملکرد آنها وارد است. اتحادیه عرب چرا در مقابل کشتار مردم یمن سکوت کرده است اما در قبال توطئه های محور آمریکایی-صهیونیستی در سوریه اینگونه فعالانه وارد موضوع می شود. ما معتقدیم که سوریه به لحاظ تحولات داخلی خود و به دلیل اصلاحات به موقعی که توسط بشار اسد دارد انجام می شود، با مشکل خاصی مواجه نیست. اما فشارهای خارجی برای تغییر رفتار رژیم در سوریه به شدت از سوی محور آمریکایی- صهیونیستی در جریان است.

 

عملکرد و میانجی گری اتحادیه عرب در حل بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما از اقدامات اتحادیه عرب در راستای کمک به مردم و حفظ حکومت سوریه در محور مقاومت حمایت و آن را ارزشمند می دانیم. اما انتقاد ما از اتحادیه عرب اینست که با همین دقت نسبت به آنچه که در یمن و بحرین می گذرد واکنش نشان دهد.
پیش بینی شما از آینده سوریه چیست؟
آینده سوریه به سمت همکاری بشار اسد با مردم سوریه و در راستای انجام اصلاحات و باقی ماندن سوریه در خط مقاومت و حمایت از مردم فلسطین حرکت می کند. ضمن اینکه نباید سطح مطالبات مردمی در این کشور را نیز نیز نادیده گرفت.
از سویی مردم سوریه به دلیل اینکه افتخار حضور در خط مقاومت را داشته اند، احساس نوعی غرور ملی و اسلامی دارند و همانند مردم سایر کشورهای خاورمیانه از عملکرد رهبران خود احساس حقارت نمی کنند. لذا سوری ها با این درک و فهم که سالها بر آنها حاکم بوده به خوبی از این مرحله عبور خواهند کرد. 51263

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    2 3
    مخالفین هم یکم حق دارن
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    7 0
    اونا مخالفین نیستند بلکه دلار بگیر غرب هستند چون کسی که مخالف باشه تظاهرات وگفتگو میکنه نه این که دست به اسلحه های قاچاق ببره ودزدکی مردم وپلیس را بکشه
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    1 0
    اصلا در سوریه مخالفی وجود نداره ققط گروههایی به صورت چریکی ومخفیانه دارن مردم بی دفاع را میکشن