یک مشکل بزرگ/ هوش مصنوعی زبان‌شناسان را هم فریب می‌دهد

متخصصان زبانشناسی تلاش می‌کنند تا وجه تمایزی میان متون تولید شده توسط هوش مصنوعی و متون نوشته شده توسط انسان پیدا کنند.

تینا مزدکی:‌ بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً توسط استادیار دانشگاه فلوریدا جنوبی انجام شده است، حتی متخصصان زبان‌شناسی باید برای تشخیص نوشته‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی و نوشته‌های انسان تلاش کنند.

این یافته‌ها که در مجله Research Methods in Applied Linguistics منتشر شده است، نشان می‌دهد که متخصصان زبان‌شناسی از مجلات برتر جهانی تنها در ۳۹ درصد مواقع می‌توانند به طور دقیق بین متون هوش مصنوعی و متون حاصل دست نویسنده انسان تمایز قائل شوند.

متیو کسلر، محقق گروه زبان های جهان در USF گفت: «ما فکر کردیم اگر کسی می‌تواند نوشته‌های تولید شده توسط انسان را شناسایی کند، قطعا از افرادی است که در زبان‌شناسی، کار خود را صرف مطالعه الگوهای زبان و دیگر جنبه‌های ارتباط انسانی کرده‌ است.

کسلر، با همکاری کاسال، استادیار زبان‌شناسی کاربردی در دانشگاه ممفیس، ۷۲ متخصص زبان‌شناسی را موظف کرد تا به بررسی انواع چکیده‌های تحقیقاتی برای تعیین اینکه آیا آنها توسط هوش مصنوعی نوشته شده‌اند یا انسان‌ها، بپردازند.

از هر متخصص خواسته شد تا چهار نمونه نوشتاری را بررسی کند. هیچ‌کدام به درستی هر چهار مورد را شناسایی نکردند و این در حالی بود که ۱۳ درصد همه آنها را اشتباه گرفتند. کسلر به این نتیجه رسید که بر اساس یافته‌ها، اساتید نمی‌توانند بین نوشته افراد یا نوشته‌هایی که توسط یک مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT نوشته شده است، تمایز قائل شوند.

علیرغم تلاش کارشناسان در استفاده از دلایل منطقی برای قضاوت در مورد نمونه های نوشتاری در این پژوهش، مانند شناسایی برخی ویژگی های زبانی و سبکی، آنها تا حد زیادی با نرخ شناسایی ۳۸.۹ درصد ناموفق بودند.

بر این اساس، کسلر و کاسال به این نتیجه رسیدند که با توجه به اینکه هوش مصنوعی معمولاً اشتباهات گرامری را انجام نمی دهد، اگر در برخی موارد از انسان بهتر نباشد، می تواند ژانرهای کوتاه را بهتر و به خوبی انسان ها بنویسد.

کسلر می‌گوید:«برای متون طولانی‌تر، هوش مصنوعی به عنوان توهم و نوعی ایجاد محتوا شناخته می‌شود، به همین دلیل تشخیص این که متن توسط هوش مصنوعی تولید شده است را آسان‌تر می‌کند.»

منبع: scitechdaily

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1811426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =