کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال آینده میلادی بحران بیکاری نسل تحصیلکرده چین وخیم تر شود

فارغ‌التحصیلان چینی در سال پیش‌رو، پیدا کردن شغل را سخت‌تر از همیشه خواهند یافت زیرا اقتصاد چین دچار رکود شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند افزایش مزمن تعداد فارغ‌التحصیلان و کمبود شغل‌های مناسب، این مشکلات را پدید آورده است، اما حجم برکناری‌ها و اخراج‌ها در ماه‌های اخیر، وضعیت را بدتر هم کرده است.

نخست‌وزیر چین، ون جیاباو، به دانشجویان گفته است که مشکل استخدام فارغ‌التحصیلان در راس دستور جلسات دولت قرار دارد؛ اما در سال آینده، 6.5 میلیون فارغ‌التحصیل در چین به دنبال کار خواهند بود. دولت می‌گوید که برای ایجاد 9 میلیون شغل برای آنها و کسانی که از سال‌های پیش هنوز بیکار مانده‌اند، تلاش می‌کند، هر چند که این امر، آسان نخواهد بود. انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین از 8 درصد نیز کمتر شود و این مقدار بنا بر اظهار بسیاری از کارشناسان، کمتر از حد لازم جهت تداوم ایجاد شغل است.

فارغ‌التحصیلان جدید با 3 مشکل مواجهند. اول، رکود اقتصادی که سبب می‌شود شغل‌های کمتری فراهم باشند. دوم آن‌که در مقایسه با سال‌های گذشته، نیروهای بیکار بیشتری وجود دارند که همه سعی در به دست آوردن شغل‌های مشابه دارند و سوم، فارغ‌التحصیلان فراوانی از سال‌های گذشته که هنوز بیکار باقی مانده‌اند.

آن سوی دست‌یافته‌ها
چین در سال‌های اخیر با موفقیت توانسته است تحصیلات تکمیلی را توسعه دهد، شاید هم زیادی موفق بوده است! تقریباً 6 درصد نیروی کار چین به دانشگاه رفته‌اند که در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته خیلی کمتر است، اما هنوز شغل‌های کافی برای فارغ‌التحصیلان وجود ندارد.

ساندرا هو از بخش ارتباطات خارجی دانشگاه پکن، معتقد است که اخیراً سرعت توسعه بازار به اندازه کافی سریع نبوده است. او می‌گوید: «مسلما بعضی از دانشجویان که از دانشگاه‌های معتبر فارغ‌التحصیل شوند، هنوز می‌توانند به شغل‌هایی با پرداخت خوب دست یابند؛ اما برای بخش عمده‌ای از دانشجویان، بهترین حالت ممکن این است که شغلی گیرشان بیاید. این رویای بسیاری از آنان است.»

خانم هو به سیاست شرکت‌های مختلف اشاره می‌کند که در به کارگیری کارگران با تجربه‌تر تلاش دارند که شاید از شغل‌های دیگر مازاد بوده‌اند. این افراد از آن‌رو ترجیح داده می‌شوند که شرکت‌ها برای صرفه‌جویی مالی نمی‌خواهند پولی را برای تربیت دانشجویان دانشگاه خرج کنند.

هزینه‌های بالا
اما اتفاق بدتری که در حال وقوع است، این است که فارغ‌التحصیلان امسال حاضرند شغل‌هایی را برگزینند که ورودی‌های سال‌های گذشته مایل به پذیرش آن نبودند. دلیل شیوع این پدیده، عدم پرداخت صورت‌حساب‌ها و وام‌های دانشجویی است.

یکی از فارغ‌التحصیلان امسال روزنامه‌نگاری از دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای می‌گوید: «من اهل شانگهای نیستم، بنابراین اگر تنها کاری که بتوانم پیدا کنم، شغلی با حقوق 150 دلار در ماه باشد؛ همان‌طور که غیر از این نیز شغل دیگری پیشنهاد نمی‌شود، زندگی واقعا سخت خواهد شد.»

دولت می‌گوید که پیدا کردن کار برای فارغ‌التحصیلان مثل یافتن شغل برای کارگران مهاجری که مجبور شده‌اند پس‌از بسته شدن کارخانه‌ها به روستایشان بازگردند، ارجحیت دارد. دلیل روشن است، چراکه دولت نگران آشوب‌های اجتماعی است. تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان با مدارک بالا و بیکار و بدهی‌های عظیم‌ از وام‌های دانشجویی می‌توانند مشکل آفرین باشند. دولت می‌خواهد با هر هزینه‌ای از این امر جلوگیری کند.

بی‌بی‌سی - 2 ژانویه/ ترجمه: امیر حسن‌زاده 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =