تهران امروز نوشت:

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران با کاپیتولاسیون زیست محیطی مقابله می‌کند. محمد هادی حیدرزاده با بیان این نکته که این باغ در دامنه‌های جنوبی البرز واقع شده و نزدیک به ده هزار اصله درخت دارد،‌گفت: باغ قلهک یک منطقه تفرجی است که قابلیت اکوسیستمی دارد و با عنایت به اینکه قلهک در قسمت گودال مانند در تهران واقع شده ایستگا ه‌های سنجش آلودگی هوا در این منطقه بر خلاف تصور عموم شاخص آلودگی هوا را بالا نشان می‌دهند و این باغ قابلیت این را دارد که به عنوان ریه تنفسی و به منظور تعدیل آلودگی هوا در این منطقه عمل کرده و محل مناسبی برای استفاده شهروندان تهرانی است.


وی تصریح کرد: این باغ سالهاست توسط سفارت انگلستان اشغال شده و این موضوع جای تعجب دارد که در تهران که با محدودیت تفرجگاهی طبیعی روبه‌روست این باغ با وسعت زیاد در اختیار سفارت خانه‌ای بیگانه باشد. به گفته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران دولت انگلیس این اجازه را ندارد که ریه‌های تنفسی شهر تهران را قطع کند و محدوده زیست محیطی شهر را افزایش دهد. به همین دلیل اقدام شهرداری تهران مورد انتظارهمه شهروندان تهرانی بوده و چیزی غیر از این عمل از مدیریت شهری تهران انتظار نمی‌رفت.


حیدر زاده تاکید کرد:‌شهرداری تهران اجازه نمی‌هد یک وجب از محیط زیست شهرمان به تصرف دیگران در بیاید و به آن تجاوز شود. نظام اسلام نیز با کاپیتولاسیون زیست محیطی به صورت جدی مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد این کاپیتولاسیون زیست محیطی اشکالی به شهر وارد کند.


وی افزود: در آینده نزدیک و در صورتی که قوه قضائیه به شکایت شهرداری رسیدگی کند و بتوانیم باغ قلهک را از تصرف انگلیس در بیاوریم این مژده را به شهروندان تهرانی می‌دهیم که این محل با ثبت میراث زیست محیطی به صورت باغ شهری و با حفظ تمام ظواهر قدیمی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.


فرار رو به جلوی انگلیسی ها


مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز نیز با بیان این نکته که متاسفانه در باغ قلهک بیش از 310 درخت قطور و قدیمی قطع یا خشک و سوزانده شده است، گفت: از این تعداد 237 درخت غیر مثمر با محیط بن 68 تا 270 سانتی متر و تعداد 73 درخت مثمر با محیط بن 20 تا 100 سانتی متر بوده که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران پس از اطلاع بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها مصوب 1359 شورای انقلاب با این تخلف برخورد قانونی صورت داد و پرونده جهت صدور رای به کمیسیون ماده 7 ارجاع شد.


علی محمد مختاری با اشاره به جلسه کمیسیون ماده 7 درباره قطع درختان باغ قلهک خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون مربوطه نسبت به صدور رای اقدام کرده و از قوه محترم قضائیه اعمال ماده 4 اصلاح قانون مزبور را خواستار شدند.


مختاری در واکنش به بیانیه سفارت انگلیس در مورد قطع درختان باغ قلهک ضمن رد ادعای این سفارت و فرار به جلو دانستن این بیانیه عنوان کرد: مقامات سفارت انگلیس فراموش کرده‌اند که ایستگاه مترو قلهک در سال 88 افتتاح شده است در حالی که ما از گزارشاتی موثق مبنی بر خشکاندن، قطع و آتش زدن درختان در سال 90 صحبت می‌کنیم. مختاری با اشاره به موارد مطروحه در بیانیه سفارت انگلیس افزود: ادعای عجیب و مضحک قطع 310 اصله درخت قطور و قدیمی در یک باغ و به صورت همزمان آن هم به دلیل توفان ! لطیفه‌ای بیش نیست.

وی تاکید کرد: سفارت انگلستان می‌باید مسئولیت تخلفات خود را بپذیرد و پاسخگوی خسارات وارده به مردم باشد.مختاری گفت: بر اساس دستور شهردار تهران در احقاق حقوق مردم ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد و اجازه نمی‌دهیم هیچ کس سرمایه‌های زیست محیطی شهرمان را نابود کند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 182046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =