کاهش قیمت مسکن در دبی ادامه می یابد.

الهه حسینی: شرکت املاک جونز لانگ لاسال اعلام کرد روند نزولی قیمت مسکن در دبی که طی دوازده ماه گذشته تا ماه ژوئن 47 درصد کاهش داشته است به دلیل مازاد عرضه ادامه می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، این شرکت که در شیکاگو مستقر است در گزارشی اعلام کرد: «این مشکل احتمالاً در برخی بخش‌ها پیش از آنکه بهتر شود وخیم‌تر خواهد شد و روند نزولی بهای مسکن و میزان اجاره بهای مسکن در کوتاه مدت ادامه می‌یابد.»

دبی دومین شیخ نشین بزرگ امارات عربی متحده در سال گذشته از بهترین عملکرد در 46 بازاری که در شاخص بهای مسکن جهانی نایت فرانک مد نظر بود به وخیم‌ترین وضع رسید.

این رکود به عملیات ساخت و ساز پررونق در این امیر‌نشین پایان داد.

جونز لانگ لاسال اعلام کرد هم‌اکنون یک چهارم از دفاتر دبی خالی هستند و 65 درصد از اتاق‌های هتل‌های دبی نیز خالی از مشتری است.

به گفته این گزارش، این رکود احتمالا بازاری دو لایه را به وجود می‌آورد که در آن تقاضای اصلی مصرف کنندگان به کالاهای جذب‌کننده معطوف می‌شود و طرح‌های در دست ساخت یا پروژه‌هایی که از تعداد سکنه محدودی برخوردار است با ضرر بیشتری مواجه می‌شود.

نشریه مید نیز در گزارشی اعلام کرد: حدود 70 درصد شرکت‌های ساختمانی خلیج‌فارس قصد دارند پروژه‌های عمرانی و ساختمانی خود را متوقف کنند.

این نشریه تأکید کرده که در میان شهرهای خلیج‌فارس، دبی با بیشترین بحران مواجه شده است.

سرعت و گسترش بحران اقتصادی و تأثیر آن بر بخش مسکن کشورهای عربی خلیج‌فارس، بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری منطقه را شوکه کرده ولی این شرکت‌ها به تدریج با افزایش مشکلات و چالش‌ها برای ادامه فعالیت روبه‌رو می‌شوند.

براساس نظرسنجی مید از 30 نفر از رؤسای شرکت‌های بزرگ ساختمانی در کشورهای عربی خلیج‌فارس، مشخص شد 70 درصد شرکت‌های ساختمانی برای لغو پروژه‌های عمرانی و ساختمانی و کاهش فعالیت خود در منطقه طی 12 ماه آینده آماده می‌شوند.
بیش از 40 درصد شرکت‌ها نیز قصد دارند بیش از 10 درصد کارمندان خود را اخراج کنند. آمارهای مربوط به گزارش چشم‌انداز بخش مسکن کشورهای عربی که در همایش صنعت ساختمان کشورهای عربی در نهم فوریه در شهر ابوظبی ارائه شد، افق روشنی را درباره صنعت مسکن کشورهای عربی ترسیم نمی‌کند.

بی‌شک بخش مسکن موتور محرک رشد اقتصادی کشورهای منطقه طی سال‌های اخیر بوده است.

نخستین نگرانی شرکت‌های ساختمان‌سازی سرعت رکود در بازار مسکن است. بیش از دو سوم شرکت‌های ساختمانی بر این باورند که فعالیت‌های ساختمانی طی سال 2009 با رکود شدیدی روبه‌رو خواهد شد که این مسئله ناشی از کاهش چشمگیر قیمت مسکن به ویژه در دبی است.

«گراهام مک کایج» مدیرعامل شرکت پیمانکاری داتکو بالفور بیتی دراین‌باره گفت: شرکت‌های پیمانکاری به این واقعیت رسیده‌اند که بازار مسکن منطقه در شرایط کنونی ظرفیت بالایی ندارد و به همین دلیل قصد دارند فعالیت‌های خود را کاهش دهند.

بازار مسکن در حال نزول و سقوط است. اکنون باید روی کیفیت تمرکز کنیم. اکنون باید بهترین و متخصص‌ترین افراد را برای کار به خدمت بگیریم تا بهره‌وری را افزایش دهیم. اگر به بهره‌وری توجه کنیم، سودمان دو برابر افزایش خواهد یافت.

رکود بخش مسکن کشورهای عربی از سال 2008 آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای چندان امیدوار‌کننده‌ای نیز برای سال 2010 وجود ندارد. طی ماه‌های اخیر بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی متوقف و لغو شده است.

شرکت‌های پیمانکاری نیز با کاهش شدید سفارش و تقاضاها روبه‌رو هستند. 87 درصد شرکت‌های ساختمانی اعلام کردند تنها طی سه ماه اخیر با لغو یا تأخیر یک پروژه یا بیشتر روبه‌رو شدند و 35 درصد شرکت‌ها نیز این رقم را 5 پروژه یا بیشتر اعلام کردند.

«یاد کمال» رئیس شرکت ساختمانی عرب‌تک واقع در دبی دراین‌باره گفت: ما امیدواریم بخش مسکن کشورهای عربی طی سال‌های 2009 و 2010 با رشد نسبی روبه‌رو شود.

براساس این گزارش، بخش‌هایی که به شرکت‌های خصوصی وابسته بوده به شدت آسیب دیده است. افت و رکود شدید بخش مسکن دبی، شرکت‌ها را مجبور کرده تا به دنبال یافتن بازارهای جدیدی باشند. بیش از دو سوم شرکت‌های مورد نظر‌سنجی اعلام کردند، فعالیت‌های خود را به جای دبی به سمت ابوظبی، قطر و عربستان انتقال می‌دهند تا بازارهای جدیدی پیدا کنند. عربستان بیشترین رشد را داشته است. دو سوم پاسخگویان پیش‌بینی کردند بخش مسکن عربستان امسال رشد خواهد داشت، بیش از 33 درصد پیش‌بینی کردند رشد بخش مسکن عربستان به 10 درصد خواهد رسید.
رئیس یکی از شرکت‌های پیمانکاری امارات گفت: توافق و اجماع کلی این است که عربستان، قطر و ابوظبی مهمترین اولویت‌های بازار مسکن خواهد بود. البته شرایط متفاوت و خاص بازار مسکن در این مناطق نسبت به دبی، فعالیت شرکت‌های پیمانکاری در این کشورها را با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

رونق بازار مسکن دبی بیشتر به مشتریان بین‌المللی وابسته بود تا به مشتریان داخلی و محلی. مشتریان بین‌المللی بیشتر به دنبال خانه‌های مجلل و لوکس بودند ولی مشتریان مسکن در عربستان و ابوظبی تنها خواستار داشتن سرپناهی مناسب برای خود و خانواده هستند.

یک مشاور بخش مسکن نیز گفت، عربستان در حال اجرای پروژه‌های زیرساختی زیادی است. آنها در حال اجرای پروژه‌های راه‌آهن هستند. همچنین این کشور مبالغ زیادی را برای بخش بهداشت و سلامت هزینه کرده است.
یک مشاور بخش مسکن در عربستان دراین‌باره گفت، شرکت‌های پیمانکاری غیردولتی در عربستان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. مشکلات لجستیکی یکی از مهمترین این چالش‌ها به شمار می‌رود. شرکت پیمانکاری که از امارات یا قطر وارد عربستان می‌شود با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود و کار در عربستان به این راحتی‌ها نیست.

محدودیت‌های زیادی وجود دارد. از جمله محدودیت‌ها برای استخدام نیروی کار در شرکت‌های پیمانکاری عربستان نسبت به دبی و ابوظبی بیشتر است.

استخدام نیروی کار مهمترین معضل شرکت‌های پیمانکاری در عربستان است. بر اساس این گزارش، شرکت‌های پیمانکاری برای توسعه و تنوع فعالیت‌های خود به دنبال بازارهای خارج از کشورهای عربی از جمله شمال آفریقا هستند. 21 درصد شرکت‌های پیمانکاری بر این باورند که لیبی بهترین پیشنهادات را برای پروژه‌های ساختمانی ارائه می‌کند.

مؤسسه تحقیقاتی نایت نیز با اشاره به بروز رکود در فعالیت‌های ساختمانی در دبی بخش مسکن این امیرنشین را بزرگترین قربانی بحران اقتصادی جهان معرفی کرد.

مؤسسه تحقیقاتی نایت فرنک اعلام کرد بخش مسکن امیرنشین دبی که زمانی کانون فعالیت‌های ساختمان‌سازی بود از نظر تأثیرپذیری از بحران اقتصادی جهان در رتبه نخست قرار گرفته است. در 12 ماه منتهی به 31 مارس قیمت مسکن در این منطقه 32 درصد کاهش یافته است، این در حالی است که یک سال قبل از آن قیمت مسکن در دبی رشد سالانه‌ای بالغ بر 48 درصد را تجربه می‌کرد. نیک بارنز رئیس مؤسسه تحقیقاتی نایت فرنک در این باره گفت: دبی در آشفتگی قرار دارد. در این منطقه همه چیز به فعالان توسعه و این که تا کی می‌توانند داوم آورند بستگی دارد. بر اساس این گزارش بحران مالی عامل اصلی زوال اقتصاد دبی بوده است و علت این امر ساخت و ساز گسترده بود که در نتیجه آن هزاران خانه جدید ساخته شد اما تقاضایی برای آن وجود نداشت. طی یک سال دبی از صدر بازارهای در حال توسعه مسکن به زیر کشیده شد و در انتهای جدول قرار گرفت. البته بحران در بخش مسکن به دبی اختصاص ندارد. در سه ماهه نخست 2009، قیمت مسکن در لتونی 36 درصد و در سنگاپور 24 درصد کاهش داشته است. آمریکا و انگلیس نیز هر یک با 17 درصد کاهش قیمت در بخش مسکن خود مواجه شده‌اند. جمهوری چک نیز با بیشترین افزایش قیمت مسکن در این مدت مواجه شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =