۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۴

نگاهی به اعزام هیات های اروپایی به منطقه

با توجه به خلا موجود در روند صلح خاورمیانه  که ناشی از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری بوش است، اروپا در روزهای اخیر هیات هایی را برای پایان دادن به جنگ در غزه وارائه کمکهای بشردوستانه به منطقه اعزام کرده است.

کارل شوارتزنبرگ وزیر امورخارجه جمهوری چک که کشورش ریاست اتحادیه اروپا را دراول ژانویه ازفرانسه تحویل گرفت ریاست یکی ازهیات ها رابرعهده دارد .

در عین حال نیکلا سارکوزی که تاکید فراوانی بر دیپلماسی تازه برای پایان دادن به مناقشه اسراییل و فلسطینی ها دارد سفری جداگانه در روزدوشنبه داشت.

او در این سفر با حسنی مبارک رییس جمهور مصر،ایهود اولمرت نخست وزیراسراییل و محمودعباس رییس دولت خودگردان دیدارخواهد کرد و با تعدادی از مقامات سوری و لینانی نیز گفتگوهایی خواهد داشت .

کشورهای اروپایی خواهان آتش بس فوری برای پایان دادن به درگیری ها در غزه هستند و در همین راستا در پاریس و سازمان ملل طرح هایی برای اعزام نیروهای اتحادیه اروپا به مرز غزه و اسراییل به منظور کمک به ایجاد این آتش بس مطرح شده است.

اما نکته ای که همه بر آن تاکید دارند عملی شدن این آتش بس در روزهای آتی است چرا که با توجه به میزان تلفات انسانی چشمگیر درغزه اروپا و دنیا نمی تواند در انتظار حضور باراک اوباما رییس جمهور منتخب آمریکا در کاخ سفید در روز 20 ژانویه باشد.

از سوی دیگر اریک کاوالیه مشاور ارشد برنارکوشنر وزیر امور خارجه فرانسه  اشاره دارد که اروپا باید نقش بزرگتری در خاورمیانه ایفا کند و ازاین رودرماه های آتی همکاری های بیشتری با آمریکا و دولت اوباما خواهد داشت اما شرایط فعلی ایجاب می کند که اقدامات عاجلی برای پایان دادن به درگیری ها در غزه انجام شود .

اتحادیه اروپا در بیانیه ای که لحن آن با بیانیه های قبلی متفاوت بود و در آن هشدارهایی جدی به اقدامات اسراییل درغزه دیده می شد،خاطرنشان کرد که حتی ادعای اسراییل برای دفاع ازخود سبب نمی شود اقداماتی ازسوی این کشور انجام گیرد که بیش از هر چیز به غیرنظامیان غزه ضربه می زند .

دولت فرانسه پیش از این در بیانیه ای اقدام اسراییل را یک رویکرد نظامی خطرناک توصیف کرده بود .از سوی دیگراتحادیه اروپا قصد دارد تا کمکی 4 میلیون دلاری شامل سوخت غذا و کمکهای دارویی به غزه ارسال کند و از اسراییل خواسته تا امکان انتقال این کمکها را فراهم کند. گرچه اروپا درسالهای اخیر مبالغ هنگفتی دراختیاردولت خودگران قرار داده است اما تاثیر گذاری اندکی در روند صلح خاورمیانه داشته وآمریکا صحنه گردان اصلی این معرکه بوده هرچند که به موفقیت زیادی دست پیدا نکرده است .

اما به عقیده تحلیلگران عاملی که باعث شده اتحادیه اروپا تاکنون اقدامی عملی برای توقف درگیری درغزه نداشته باشد اختلاف عقیده بین 27 کشورعضواست. از یک سو برخی ازکشورها به انتقاد علنی ازاسراییل می پردازند اما  آلمان، فرانسه و برخی کشورهای اروپای شرقی سیاستهای همسو با آمریکا در حمایت از اسراییل دارند.

ولی در بین مردم اروپا انتقاد ازاسراییل کاملا مشهود است و در روز شنبه حداقل ده هزار تن درشهرلندن در انتقاد از قتل عام مردم غزه دست به تظاهرات زدند و برخی با تجمع در بیرون منزل گوردون براون نخست وزیر با پرتاب کفش به سوی در ورودی اعتراض خودرا به سیاستهای انگلستان در قبال حملات اسراییل به غیر نظامیان در غزه به شیوه خبرنگار عراقی اعلام کردند.درهمین حال تظاهرات مشابهی در کشورهای ایتالیا آلمان ترکیه و فرانسه نیز برگزار شد.

نیویورک تایمز 5 ژانویه /ترجمه امیررضا نوری زاده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =