رییس کمسیون آموزش می گوید که صحبت رییس جمهور در مورد دانشگاه پیام نور انتخاباتی است او ادامه می دهد که علاوه بر موضوع کیفیت آموزشها، بحث مالی دانشگاه پیام نور هم برای مجلس شفاف نیست. امسال 42 میلیارد تومان، به بودجه این دانشگاه اضافه شده است.

مریم صدرالادبایی -امیدسلیمی بنی: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کافه خبر درباره عملکرد و سخنان رئیس جمهور، انتقادات فراوانی داشت. علی عباسپور تهرانی، معتقد است که بسیاری از صحبت های رییس جمهور انتخاباتی است و می گوید رییس جمهور به دنبال اجرای مدل روسی پوتین-مدودف در ایران است. وی همچنین درباره سخنان اخیر رئیس جمهور در جمع حامیان انتخاباتی خود در مورد بحث دانشگاه پیام نور موضعگیری کرد. مشروح گفتگوی وی با خبرآنلاین را در کافه خبر می خوانید:
 

رئیس جمهور در سفر به شهرکرد، گفته کمیسیون آموزش و تحقیقات نمی تواند درباره اعتبار مدارک پیام نور، اظهار نظر کند. شما با او موافقید؟
آقای رئیس جمهور بدون اینکه شان و حرمتی برای نهادهای قانونی مانند مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان قائل باشد، همه را زیر سئوال می برد. ما معتقدیم مردم به خوبی می دانند این سخنان سیاسی است و کارکرد انتخاباتی دارد. اکنون به این نتیجه رسیده ایم که حرکتهای آقای احمدی نژاد درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنشستگی استادان، مدارک دانشگاه پیام نور را شعاری می دانیم. معتقدیم این حرکتها انتخاباتی است.
 

ولی او که دو دوره انتخاب شده است و دیگر نمی تواند باز هم رئیس جمهور شود؟
درست است ایشان نمی تواند در انتخابات ریاست جمهور آینده کاندیدا شود ولی مدل پوتین -مدودوف را دارد اجرا می کند. عملکرد رییس جمهوراز جمله سخنان اخیرش درباره اعتبار مدارک دانشگاه پیام نور، تماما سیاسی و انتخاباتی است. دو چیز را در نظام جمهوری اسلامی از کاندیداها پسندیده نمی دانیم. اول این که نامزدها، رقبا را متهم کنند مثلا فلانی فساد مالی دارد و بعد هم نتوانند اثبات نکنند.به عنوان مثال وی اخیرا یک میتینگ انتخاباتی تشکیل داده و اسمش را گذاشته نشست محرمانه که هر چی می خواهند بگویند و اگر با اشکال مواجه شد، تکذیب کنند. نقل قولهایی از آقای محسنی اژه ای دادستان کل کشور، متکی، وزیر سابق خارجه و توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس می گویند که بلافاصله با بیانیه رسمی تکذیب می شود. این زیبنده رئیس جمهور نیست در جامعه این تفکر ایجاد شود که سخنان درست و صادقانه بیان نمی کند. می بینید به طور غیر رسمی توسط شخصیتهایی مانند حجت الاسلام اژه ای، رئیس جمهور متهم به دروغگویی می شود.
 

اعلام نداشتن جایگاه برای کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره اعتبار مدارک دانشگاه ها، چطور به انتخابات ارتباط پیدا می کند؟
ببینید، کلا هر چه به او منعکس می شود، وی بلافاصله موضعگیری می کند. از مدتها با این ادبیات آشنا شده ایم وی نه برای مجلس، نه مجمع تشخیص مصحلت و شورای نگهبان، جایگاهی قائل نیست. حتی برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم جایگاهی قائل نیست. هر چند خود به عنوان رئیس این شورا مطرح است. درباره بسیاری از مسایل از جمله موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها، رئیس جهمور بدون اینکه سئوالی بپرسد یا بداند که این طرح چیست، نظر می دهد و می گوید تفکیک جنسیتی نباشد. بحث پیام نور و سفر وی به شهرکرد نیز همین است. بدون سئوال کند چرا این موضوع مطرح شده، موضع گیری می کند و نهایتا عنوان می کند فلان شخص یا مجلس در جایگاه اظهار نظر نیست. انتظار می رود رئیس جمهور روی خبرهایی که می رسد تامل و تحلیل داشته باشد ولی او فی البداهه نکاتی را مطرح می کند که زیبنده شخصی به عنوان رئیس جمهور نیست. وی پست را در اختیار دارد، باید به این مقام احترام بگذارد و مولفه ها و مشخصه های این پست را درک کند.

 

برگردیم به موضوع پیام نور، شما می گویید اعتبار مدارک این دانشگاه باید بازبینی شود؟
ما در مجلس برای کیفیت آموزش عالی در کشور نگرانیم. اکنون از نقطه نظر آموزش عالی در مقطع کارشناسی، در موقعیتی هستیم که با احتیاط و استاندارد بالاتر می توانیم تدریس کنیم. زمانی در اوایل انقلاب یک میلیون داوطلب داشتیم ولی ظرفیت دانشگاه های ما 100 هزار نفر بود. در آن زمان، ممکن بود استانداردهای تاسیس دانشگاه و رشته ها را سعی کنیم آسانتر بگیریم تا ظرفیت پذیرش دانشجویان افزایش یابد.
ولی الان روشی که در دانشگاه پیام نور برای رشته ها اعمال می شود قابل قبول نیست. هیچگاه استانداردهایی که برای تاسیس رشته برای پیام نور اعمال می شود، در تاسیس رشته ها در سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد نداشته ایم.
انتظارمان این است وقتی بخش خصوصی یا دولتی دانشجو می پذیرد، دولت نظارت کند، وای به آن روزی که دستگاه دولتی، استانداردهای آموزشی را نادیده بگیرد. در دانشگاه پیام نور این اتفاق افتاده، یعنی استانداردها را نادیده گرفته اند. پیام نور در سال 86 در زمان آقای دکتر علی احمدی، ظرفیت واحدهایش را سه برابر کرد، البته در رشته هایی که با کتاب و جزوه خواندن می شد نبود استاد و کلاس را جبران کرد. ولی ناگهان در سال 90 مشاهده می کنیم در دفترچه کنکور ظرفیتها رشته هایی اعلام می شود که احتیاج به امکانات وسیعی دارد. در رشته هایی مانند مهندسی هوا-فضا و نفت دانشجو پذیرفته اند که در هیچ واحدی از این دانشگاه امکانات آموزشی آن وجود ندارد. ما در سال 90 هستیم و الان عنوان می شود ظرفیتهای کارشناسی ارشد از داوطلبان بیشتر است، باید دولت در اعطای مجوز رشته دقت کند، ولی اصلا چنین نیست. این وضعیت، افت کیفیت را به همراه دارد. معتقدیم وزارت علوم در مسیری است که متاسفانه عملکرد دانشگاه پیام نور را کاملا زیر سئوال می برد. حتی به یک مرکز آموزش عالی مجوز پذیرش دانشجو داده اند، دانشجو هم پذیرش نیز شده، ولی زمان ثبت نام، به دانشجویان گفته اند امکانات نداریم بروید جای دیگر تحصیل کنید.
معتقدیم این هم بحث انتخاباتی است، چه توجیهی دارد پذیرش 50 هزار نفر در رشته های فنی و مهندسی در سال 90 در رشته های رباتیک، پلیمر، نفت، هوا-فضا، که هیج امکاناتی برای آن فراهم نیست؟
 

پس شما می گویید مدارک دانشگاه پیام نور را دوباره بررسی خواهید کرد ؟

قطعا دانشجویانی که سالهای گذشته پذیرش شده اند و در آینده فارغ التحصیل می شوند، مدارک معتبری دریافت خواهند کرد، ولی با وضعیت کنونی،بررسی  بحث معادل کردن مدارک این دانشگاه را برای سالهای 90 به بعد، مورد بررسی قرار می دهیم و مجددا تاکید می کنیم شامل دانشجویان فعلی نمی شود. مسئولان وزارت علوم صحبت کردند و علت این موضوع را جویا شدند. ما توضیح دادیم به یک دانشگاه 50 هزار ظرفیت بیشتر در رشته هایی مانند مهندسی صنایع و نرم افزار داده شده که به سختی می شود این رشته ها را به صورت مجازی و با مطالعه دانشجو و خودخوان برگزار کند. ولی رشته هایی مانند مهندسی نفت و هوا-فضا، امکانات وسیع فنی و آزمایشگاهی می خواهد. مسئولان وزارت علوم گفتند در شورای عالی گسترش آموزش عالی ممکن است دقت صورت نگرفته باشد و این مجوزها داده شده. مدیرکل مربوطه قرار بود رشته ها را مورد بررسی مجدد قرار دهند. هفته گذشته با معاونت آموزشی وزارت علوم صحبت کردیم، با آقای دکتر دانشجو صخبت کردیم .و قول بررسی دادند. دانشجو که با امید برای تحصیل در این رشته ها می آید و در دانشگاهی که باید آزمایشگاه داشته باشد، هیچ امکاناتی وجود ندارد، نباید اجازه دهند دانشجویان در این رشته ها پذیرش شوند.
به دانشجویانی که در تهران در این رشته ها ثبت نام کرده اند، واحدهای خودخوان داده اند. مگر در رشته های فنی-مهندسی می شود با مطالعه جزوه و کتاب، مهندس پرورش داد؟
 

نظارت شما به دانشگاه پیام نور، فقط در بحث کیفیت آموزش است؟
علاوه بر موضوع کیفیت آموزشها، بحث مالی این دانشگاه نیز برای مجلس شفاف نیست. هر چه پول در این دانشگاه تزریق می کنیم، چیزی به نام کیفیت نمی بینیم، جز حرکت به سمت کمیت چیزی نیست. امسال 42 میلیارد تومان، به بودجه این دانشگاه اضافه شود. اعتبارات کلانی از سوی دولت و مجلس اختصاص داده شد، درصدی از شهریه های دانشجویان نیز به سازمان مرکزی این دانشگاه می آید. با این وجود گزارشی نسبت به وضعیت مالی پیام نور تاکنون به مجلس داده نشده، پیام نور نمی تواند خود را پاسخگوی مجلس و دستگاه های نظارتی نداند و نهایتا باید اطلاعات دقیق را در اختیار مجلس بگذارد.
ناچار شدیم نامه ای به وزارت علوم بنویسیم تا گزارش بدهند. گزارشی آمد که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت. این گزارش برای مججلس قابل قبول نیست. باید سیاستهای این دانشگاه و وضعیت مالی اش به صورت کامل برای مجلس و کمیسیون آموزش، ترسیم شود. بحث ما ارتقای کیفیت در دانشگاه پیام نور است. آقایان در وزارت علوم قول داده اند مسئله را بررسی کنند.
 

اکنون کمیسیون آموزش، قصد دارد درباره این دانشگاه چه کند؟
فعلا اقدامات را در مجلس، درباره پیام نور متوقف کرده ایم چون معتقدیم وزارت علوم در رشته های فنی و مهندسی این دانشگاه در حال بررسی است. طبیعی است اگر به وضعیت رسیدگی شود و از افت کیفیت در دانشگاه جلوگیری شود، ما نیز راضی هستیم.
 

در بحث نظارت بر وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش چه کرده؟
در ارتباط با وضعیت آموزش و پرورش بسیار نگرانیم. کتب ابتدایی بدون مراحل تصویب عمومی به عنوان کتاب رسمی طی شود، تغییر کرده. بارها این مسئله را با وزیر آموزش و پرورش مطرح کرده ایم. پاسخهای وی دقیق نبوده و اطلاعاتی که به ما رسیده، خلاف آن چیزی است که مسئولان می گویند. مسئله بعد، کیفیت آموزش و پرورش و کاهش ساعات است و ساعات درس آمادگی دفاعی را کاهش داده اند که مورد اعتراض مسئولان ارشد نظامی قرار گرفته. به رئیس مجلس نامه نوشته اند و این نامه به کمیسیون ارجاع شده است. از مسئولان این وزارتخانه خواسته ایم به این موارد پاسخ دهند. دوشنبه گذشته جلسه داشته ایم تا مسئولان بیایند و جواب بدهند، ولی هیچ کس از این وزارتخانه نیامده.
 

موضوع دریافت شهریه های کلان و خلاف قانون در برخی مدارس نیز مورد بررسی شما قرار گرفته؟
ببینید، واقعا درباره فراموش شدن اصل 30 قانون اساسی، نگرانیم. این اصل، موضوع آموزش رایگان را برای همه مردم، مد نظر دارد.
واقعیت این است که متاسفانه در مدارس غیر انتفاعی، مبالغ گزافی از مردم دریافت می شود و مسئولان آموزش و پرورش نیز نظارت نمی کنند. با خبریم در برخی از این مدارس، برای یک سال تحصیلی، تا 9 میلیون تومان هم دریافت شده است.
خبرهایی نیز از مدارس دولتی داریم که به عناوین مختلف، از اولیای دانش آموزان وجوهی گرفته می شود. این چنین که پیش می رود، نگرانیم اصل 30 قانون اساسی و آموزش رایگان به فراموشی سپرده شود. این روند به نفع هیچ کس نیست و افت کیفیت آموزش را به دنبال دارد.
45/233
 

کد خبر 185429

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =