حج امسال هم به پایان رسید و حجاج در حال بازگشت هستند حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ظهر جمعه پس از ورود به کشور، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات پاسخ داد.

 به گفته او، این دومین سالی است که هیچ‌کدام از زائران ایرانی به جرم حمل مواد مخدر در عربستان دستگیر نمی‌شوند.قاضی‌عسکر در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی روند ثبت نام برای عمره‌ی مفرده، اظهار کرد: ما باید اجازه دهیم، ظرفیت برای همه‌ی مردم به‌وجود آید. برای همین، هر سه سال یک‌بار ثبت نام عمره را انجام می‌دهیم. با این کار، قدرت ابتکار و خلاقیت از ما گرفته نمی‌شود و اگر به هر دلیلی عمره انجام نشود، بدهکار مردم هم نخواهیم شد.
واگر در این شرایط، مسأله‌ی غیرقابل پیش‌بینی نیز ایجاد شود، به‌راحتی می‌توان مردم را در جریان قرار داد تا مشکلی برای نظام پیش نیاید. ما از ابتدا به مردم اعلام کرده بودیم که ثبت نام عمره به اندازه‌ی ظرفیت سه سال انجام می‌شود. این مصوبه‌ی شورای عالی حج بوده و همین‌طور ابلاغ شده است.
قاضی‌عسکر می گوید ثبت نام عمره به این شکل به نفع مردم است، چون افرادی هستند که در گذشته برای عمره ثبت نام کرده‌اند و برخی از اعضای خانواده‌شان موفق نشده‌اند، این کار را انجام دهند. برای همین، شرایط برای مردم تسهیل شده است.ما دنبال این هستیم که اگر امکانات فراهم شد، ظرفیت اعزام به عمره را افزایش دهیم.
سرپرست حجاج ایرانی همچنین گفت: افرادی هستند که در گذشته ثبت نام کرده‌اند؛ ولی رفتن خود را به تأخیر می‌اندازند، حتا ممکن است آن‌ها تا سال 1392 نیز به سفر عمره نروند. برای همین، ما از شیوه‌ی قرعه‌کشی استفاده کرده‌ایم تا افرادی را جایگزین آن‌ها کنیم.
و حتی در دوره‌ی جدید ثبت نام عمره نیز مصوب شده است که ودیعه‌گذاران بیش از یک سال حق تأخیر ندارند.
سرپرست حجاج ایرانی همچنین درباره‌ی این‌که با توجه به پرداخت سود به سپرده‌های عمره، آیا این سودها مشکل شرعی ندارد؟ گفت: چون حالت مضاربه با بانک‌ها قرارداد بسته‌ایم و از مراجع عظام نیز استفتاء گرفته‌ایم، عموما به این موضوع اشکالی وارد نکرده‌اند. ضمن آن‌که این سود و پول‌ها اکنون در اختیار سازمان حج و زیارت نیست.
4545
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =