ضرورت راه‌اندازی کنسولگری اقلیم کردستان عراق در سنندج

هر ساله جمع کثیری از گردشگران کشور عراق به ویژه اقلیم کردستان عراق از طریق مرزهای مختلف رسمی با مقاصد مختلف پزشکی، زیارتی، تجارت، تحصیلی و .... وارد استان کردستان می‌شوند و این تعامل دو طرفه بوده و گردشگران زیادی با همان اهداف و بیشتر از ایران وارد کشور عراق می‌شوند.

تیمور خالدی - این حجم مسافر بین دو کشور موجب شده تا مسافران و گردشگران دو کشور برای تامین و برآورد نیازها و خواسته‌های خود از جمله: صدور و یا تمدید گذرنامه، تایید و قانونی کردن اسناد، رفع مشکلات احتمالی مسافران (تصادفات، درخواست کمک)، تایید اسناد از جمله سند ازدواج در کشور میزبان، صدور شناسنامه برای تازه متولدین، خدمات حقوقی مثل پذیرش وکالت‌نامه و ارسال آن به کشور مقصد، امور دانشجویی و تایید مدارک رسمی و تامین خدمات مورد نیاز بازرگانان و تجار و....، باید بیش از 500 کیلومتر را طی نمایند تا بتوانند به تهران و یا سایر استان‌هایی که دارای کنسولگری هستند، سفر کرده و مشکلات و خواسته‌های خود را برآورده و مرتفع سازند. سپس به استان کردستان برگردند، که این امر نه تنها موجب شده گردشگران در این استان اقامت ننمایند، بلکه موجب ایجاد نارضایتی شدید، افزایش خارج از برنامه هزینه سفر، سردرگمی، بروز مشکلات روحی و روانی برای مسافران دو کشور شده است. با عنایت به موارد مذکور و همچنین پیوندهای مشترک فراوان فرهنگی، تاریخی، دینی، زبانی و وجود تعداد زیادی دانشجوی عراقی همراه با خانواده در استان که در حال تحصیل در دانشگاههای کردستانند، تردد و حضور حجم کثیری از زائرین کربلای معلی و...، یک کاستی و کمبود بسیار بزرگ در کردستان احساس می‌شود و آن هم «کنسولگری اقلیم کردستان عراق» در شهر سنندج به عنوان مرکز استان می‌باشد.

بنابه بررسی های انجام شده اظهارات نواده خاندان بزرگ آصف (مرحوم امیر ارسلان آصفی) در گذشته‌های نه چندان دور کردستان و سنندج میزبان کنسولگری‌های کشورهای مختلف بوده (حداقل ۳ کنسولگری) با این اوصاف پس از گذشت سالها که هم جمعیت استان، هم تردد و حضور گردشگران، هم سطح ارتباطات در سطح منطقه و جهان بالا رفته است، کردستان از این خدمات بین‌المللی محروم مانده و موجب مشکلاتی برای صنعت گردشگری و مسافران خارجی نموده است.

دون شک با این اقدام موثر و بسیار ضرروی نه تنها موجبات افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور عزیزمان میسر خواهد شد، بلکه موجب توسعه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی توانمند، افزایش پروازها، تکمیل ظرفیت مراکز و تاسیسات اقامتی و پذیرایی، رونق کسب و کارهای کلان و خرد و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار در این استان را فراهم خواهد ساخت. که امید است در اولویت کاری مسئولین ارشد استانی و کشوری قرار گیرد و به زودی شاهد تحقق این موضوع و اقدام حائز اهمیت در کردستان و شهر سنندج باشیم.

*پیشکسوت، نویسنده و کارشناس صنعت گردشگری و هتلداری کردستان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1855337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =