در آیین پایانی نوزدهمین هفته کتاب که شامگاه گذشته (یکشنبه، 29 آبان‌ماه) برگزار شد، از راه‌اندازی «رادیو کتاب» و تدوین بسته‌ای هفتادمحوری به عنوان نقشه راه نهادها برای ترویج کتاب‌خوانی خبر داده شد. <BR> <BR>

 

در این مراسم که در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برپا شد، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های برگزارشده در هفته کتاب، گفت:‌ من امیدوارم بتوانیم با همدلی و همکاری، فرهنگ کتاب‌خوانی را در کشور گسترش دهیم. در این هفته هزاران برنامه مثل برگزاری نمایشگاه و رونمایی کتاب برگزار شد و دستگاه‌های مختلف کمک کردند؛ اگر همکاری 70 نهاد فرهنگی نبود، قطعا ما شاهد این حرکت نبودیم.


حسینی افزود: ما تلاش کردیم در جلسات مختلف، نظرهای دیگر را نیز بشنویم. البته من به دلیل برنامه‌های مختلف و کمی هم بیماری، امکان شرکت در برخی جلسات مانند جلسه نویسندگان را نیافتم که دوست داشتم در این جلسه‌ باشم.


او ادامه داد:‌ از نام‌گذاری برای روزهای هفته کتاب، اهداف هفته کتاب معلوم بود که فکر می‌کنم ما توانستیم به این اهداف دست پیدا کنیم. البته ما به این بسنده نمی‌کنیم و افق‌های دوردستی را درنظر داریم که در این مسیر باید به مطالبات مقام معظم رهبری توجه کنیم.


وزیر ارشاد با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج کتاب‌خوانی گفت:‌ بدون تردید، رسانه‌ها می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند. امروز کتاب متعلق به قشر خاصی از جامعه نیست و تمام افراد جامعه نیاز دارند که کتاب بخوانند. هیچ کشوری نمی‌تواند رشد کند؛ مگر این‌که مردمش اهل مطالعه باشند و این موضوع یک عزم عمومی را می‌طلبد.


او سپس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در توصیه به کتاب‌خوانی، گفت: مقام معظم رهبری مسائل مربوط به کتاب را رصد می‌کنند و با وضعیت نشر در جامعه آشنا هستند. ایشان درباره کتاب سخنان زیادی دارند که اگر این سخنان اجرایی شود، ما به پیشرفت‌های بزرگی می‌رسیم.


به گزارش ایسنا، بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم در سخنانی عنوان کرد:‌ من ابا دارم که لفظ اختتامیه را برای هفته کتاب به کار ببرم؛ باید هفته کتاب جاری و ساری باشد و ما سال کتاب را در پیش داشته باشیم.


او افزود: از فردا به سوی عملیاتی کردن نکاتی می‌رویم که از این هفته به ما رسیده است. هفته کتاب به هفته بسیج گره خورده و بسیاری از برنامه‌های هفته کتاب در هفته بسیج ادامه می‌یابد که امیدوارم این برنامه‌ها کتاب‌خوانی را در پی داشته باشد.


دری از سازمان‌هایی که در برگزاری هفته کتاب همکاری داشته‌اند، سپاس‌گزاری کرد و گفت:‌ امیدوارم سال آینده که به بیستمین دوره هفته کتاب می‌رسیم، در سرانه مطالعه و تعداد عناوین توفیق نصیب ما باشد‌.


او ادامه داد: ‌هفته کتاب دو نکته اساسی داشت؛ یکی این‌که این هفته با برنامه‌ریزی همراه بود. پیش‌تر گله می‌کردند که در سازمان‌های مختلف برنامه‌های مشابه و فرمایشی اجرا می‌شود که خوشبختانه هفته کتاب امسال دارای برنامه‌ریزی وسیع بود. نکته دوم این‌که مخاطبان هفته کتاب افراد خاص نبودند و همه ملت ایران بودند.


دری گفت:‌ بیایید هفته کتاب را محفلی قرار دهیم که کتاب راهبرد و اصلاح‌گر جامعه باشد. اگر بخواهیم هنر متعالی داشته باشیم، باید مطالعه را نهادینه کنیم.


معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین تأکید کرد: ما دو کار ویژه را بعد از هفته کتاب انجام می‌دهیم؛ یکی این‌که ما برای تمام سازمان‌ها نقشه راه تدوین می‌کنیم تا مسأله کتاب را مسأله‌تر کنیم. من اعتقاد ندارم که مردم ایران کتاب‌خوان نیستند. همچنین کتاب باید به سهولت در اختیار مردم قرار بگیرد.


او افزود:‌ ما از بیانات مقام معظم رهبری، برخی پیشنهادهای راهبردی و عملی را احصا کردیم و آن را در هفته کتاب عملیاتی کردیم که برخی از همین برنامه‌ها وجوه تمایز هفته کتاب امسال با هفته‌های کتاب‌ دیگر شد. یکی از این برنامه‌ها، اجرای همایش نویسندگان بود که در آن حدود 150 نویسنده از سراسر کشور گرد هم آمدند و مشکلات خود را مطرح کردند و مشکلات بسیاری از آن‌ها در همان جلسه برطرف شد. جمع‌بندی این همایش این است که برای مؤلفان و فعالان علوم انسانی اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. مشکلات نویسندگان را وزارت ارشاد به خوبی شنید و امیدواریم این مشکلات را حل کنیم.


معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین عنوان کرد: ما درصدد هستیم که در دل رادیو فرهنگ یا بیرون از آن، رادیو کتاب را راه‌اندازی کنیم. ما خبرگزاری تخصصی کتاب را داریم که امیدواریم در سند چشم‌اندازی که در صدا و سیما تدوین می‌شود، این موضوع را بگنجانیم.


دری در ادامه از تدوین بسته‌ جامع فرهنگی برای گسترش کتاب‌خوانی خبر داد که در پی بیانات مقام معظم رهبری تدوین شده است و حدود 70 محور دارد.


او برخی محورهای این طرح را به این شرح برشمرد: برگزاری جشن‌های اهدا و تعویض کتاب‌، کاهش هزینه‌های تولید کتاب‌، پایین آمدن قیمت پشت جلد، گسترش مطبوعات تخصصی کتاب‌، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب‌، بهبود کیفیت هنری کتاب‌ها‌، حمایت از تولید و نشر کتاب‌های صوتی‌، کوتاه کردن کتاب‌ها‌، بازنگری در شرایط و ضوابط توزیع کتاب‌، آموزش والدین برای توسعه کتاب‌خوانی‌، راه‌اندازی سیستم فعال پیامکی‌ که کتاب‌ها را به مخاطبان معرفی می‌کند‌، تولید و نمایش انیمیشن‌هایی درباره ترویج کتاب‌خوانی ‌و هدفمند کردن یارانه کتاب برای اقشار کتاب‌خوان‌.


در این مراسم همچنین بیژن شکرریز، مستندساز که مستندی با نام «مردان خدا» ساخته و این مستند در جشنواره کتاب و رسانه ملی برگزیده شده است و همچنین بهروز رضوی - گوینده رادیو فرهنگ - نکاتی را درباره اهمیت کتاب مطرح کردند.


در پایان این مراسم، بیانیه هیأت داورن پنجمین جشنواره «کتاب و رسانه ملی» و بیانیه هیأت داوران دهمین جشنواره «کتاب و رسانه برتر» خوانده و از برگزیدگان این دو جشنواره تقدیر شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =