۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷

قاسم شملان نه تنها حمایت دولت را نداشت که گفته می‌شود پرونده اتهامات مالی‌اش از سوی دولت باز شده است و حتی احتمال بازداشت وی به گوش می‌رسد.

آمده بود که اقتصاد را نجات دهد؛ وعده‌ای هم داد که هرگز محقق نشد؛ او گفته بود مجموعه تحت مدیریت او راه‌اندازی یکصد کارخانه در کشور را در آستین دارد؛ گفت «پول به اندازه کافی داریم و فقط حمایت دولت را می‌خواهیم».

قاسم شملان نه تنها حمایت دولت را نداشت که گفته می‌شود پرونده اتهامات مالی‌اش از سوی دولت باز شده است و حتی احتمال بازداشت وی به گوش می‌رسد.

شملان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم عده‌ای از دوستان و نزدیکان خود را جمع کرد و ستاد «تجار و حامیان محمود احمدی‌نژاد» را تشکیل داد. او بخشی از تبلیغات انتخاباتی و هزینه سفرهای تبلیغی احمدی‌نژاد در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را برنامه‌ریزی کرد و منتظر ماند تا ردای ریاست‌جمهوری بر قامت محمود احمدی‌نژاد بنشیند. با پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، شملان سناریوی از پیش برنامه‌ریزی شده‌اش را اجرایی کرد؛ او در حالی که می‌دانست حمایت‌های رئیس‌جمهور را پشت سر خود دارد فرمان ستاد تجار و حامیان احمدی‌نژاد را به سمت بنگاه‌داری چرخاند و به این ترتیب در حالی که تا پیش از این او چهره ناشناخته‌ای بود نامش در برخی رسانه‌ها دیده شد. او تصمیم گرفت با ابزار انتقاد از عملکرد برخی حوزه‌های تجاری وارد میدان شده و در عین حال برای فعالیت اقتصادی آماده شود.

 

او سازمان توسعه تجارت را که بخشی از وظایف آن به برگزاری نمایشگاه‌های خارجی برمی‌گردد، انتخاب کرد و با ابزارهای رسانه‌ای که برای خود دست و پا کرد به انتقاد از عملکرد این سازمان پرداخت. اصرار او بر این بود که سازمان توسعه تجارت نباید مسوول برگزاری نمایشگاه‌های تجاری باشد. اعلام موضع شملان اگرچه از سوی مسوولان وزارت بازرگانی سابق و سازمان توسعه تجارت کم‌اهمیت و سطحی جلوه داده می‌شد اما رئیس ستاد تجار و تولیدکنندگان حامی احمدی‌نژاد خود را برای برگزاری دو نمایشگاه تجاری در دمشق و بیروت آماده کرد. او با تبلیغ فراوان، تجار و بازرگانان ایرانی را برای حضور در این دو نمایشگاه ترغیب کرد و وعده یارانه 90 درصدی را نیز داد. برگزاری این دو نمایشگاه هرچند از سوی سازمان توسعه تجارت غیرقانونی اعلام شد اما قاسم شملان تأکید داشت که او به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه‌های بازرگانی ایران در خارج از مرزها از رئیس‌جمهور نامه دارد و با حمایت محمود احمدی‌نژاد است که به این عرصه پا گذاشته است.

 

با این حال، او نمایشگاه تجاری ایران در سوریه را با حضور سفیر ایران در دمشق افتتاح کرد تا به این طریق نشان دهد از حمایت لازم و کافی محمود احمدی‌نژاد برخوردار است. نمایشگاه دمشق اما صدای اعتراض و انتقاد تند و تیز شرکت‌کنندگان را در برداشت و آنهایی که با وعده یارانه 90 درصدی در نمایشگاه این شهر غرفه زده بودند نسبت به کیفیت این نمایشگاه چنان معترض بودند که ترجیح دادند نمایشگاه را ترک و به ایران بازگردند. اعلام شکایت از سوی شاکیان به وزارت بازرگانی و سازمان توسعه تجارت نیز چندان راه به جایی نبرد چرا که مسوولان این سازمان مدعی بودند که این نمایشگاه بدون مجوز این سازمان برپا شده و مورد حمایت وزارت بازرگانی نبوده است. بسیاری در زمان برکناری بابک افقهی به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد بودند که قاسم شملان در این برکناری نقش پررنگی داشته است. او در عین حال نیم‌نگاهی نیز به اتاق بازرگانی داشت و با انتقاد از عملکرد این نهاد بخش خصوصی، در آستانه انتخابات سال گذشته اتاق بازرگانی تبلیغات گسترده‌ای برای ورود به این پارلمان و حتی در اختیار گرفتن کرسی ریاست اتاق ایران به راه انداخت اما ادعاهای او در همان حد تبلیغات ماند و شملان حتی برای این انتخابات اعلام نامزدی نیز نکرد.

 

شملان پس از این جریانات بود که نام ستاد خود را به ستاد جهاد اقتصادی تغییر داد. او که گفته می‌شود پرونده عملکردش در دوران ستاد تجار و تولیدکنندگان حامی محمود احمدی‌نژاد باز شده است، به تازگی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری عملا از ایشان خواسته است که مانع پرونده‌سازی «جریان انحرافی» علیه وی شوند.

در بخشی از نامه شملان به مقام معظم رهبری آمده است: « آنـها (جریان انحرافی) با پرونده‌سازی‌هایی تهمت، تهدید، افترا و جوسازی که در یکی از دادسراهای تهران برایم پرونده درست کردند، درصدد حذف کردن اینجانب هستند و با روابط فوق‌العاده‌ای که در دولت دارند قصد دارند اینجانب را به زندان بیاندازند.»

 

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    1 0
    چه جالب!!!راستی از خریدار خودروی رییس جمهور چه خبر !!!!!!!!1