می توان برای مهریه هم مانند دیه سقفی تعیین کرد و همانطور که با توجه به شرایط تورمی دیه سال به سال عوض می شود نرخ مهریه هم تغییرکند.

پیمان حاج محمود عطار حقوقدان و وکیل پایه در میزگرد کافه خبر به بررسی احکام حقوقی درباره مهریه پرداخت. وی می گوید: قرار بود مجلس حد نصابی را برای مهریه انتخاب کند اما اعلام شد که این موضوع خصوصی است و نباید توسط مجلس تبدیل به قانون شود.به نظر من می توان برای مهریه هم مانند دیه سقفی تعیین کرد و همانطور که با توجه به شرایط تورمی دیه سال به سال عوض می شود نرخ مهریه هم تغییرکند.
وی ادامه می دهد: باید در موضوع مهریه به فلسفه وجودی آن و هدف شارع مقدس که در قرآن هم آمده توجه داشت چون فقها و قانونگذاران به شان نزول در قانونگذاری توجه می کنند.
عطار با بیان اینکه متاسفانه فلسفه وجودی مهریه در طول زمان تغییر کرده و با فرهنگ غربی که وارد کشور ما شده وسیله ای برای چشم و هم چشمی شده است می گوید: بنابراین من تصور می کنم ما در این باره ضعف قانونی نداریم و مشکل ما در نحوه اجرا است چون زنان برای جدایی از همسرشان اولین کاری که می کنند مهریه را اجرا می گذارند و با این کار قصد انتقام گیری دارند. وی تاکید می کند: نباید هیچ شخصی را برای بدهی حالا چه چک باشد چه مهریه به زندان انداخت چون به لحاظ شرعی و آسیبهای اجتماعی به مصلحت نیست.
متن کامل این میزگرد را می توانید اینجا بخوانید.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    5 6
    بنظر من دخالت در تعیین میزان مهریه وارد شدن به حیطه شخصی افراد است. باید به پسرها آموزش دهیم که مهریه چه عواقبی به دنبال خواهد داشت. در ضمن مسئله مهریه را نباید در کلانشهر ها بررسی کرد بلکه در شهرهای کوچک و روستاها به واقع مهریه مناسب از حقوق زنان است. بهتر است آموزش قوانین داده شود که هردو جنس به حقوق خود آشنا باشند و در محضرها از پسران امضا گرفته شود که با توجه به عواقب قانونی مهریه آن را پذیرفته است. دوران مهریه رو کی گرفته و کی داده سپری شده.
    • بدون نام IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
      0 0
      شهر بزرگ و کوچک ندارد . دیه کامل 60-90 میلیون است. در جریان ازدواج هر دو سودمند میشوند و نصف ان منطقی است. اگر 30 میلیون را در بانک بگذاری از سودش میتوانی تا اخر عمر زندگی ات را سپری کنی با 600هزار تومان. جز اینکه گواهی رسمی داشته باشی که غیر بشر هستی و به این دلیل 2 برابر دیه کامل و .... مطرح کنی.
  • سمج IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    4 1
    اگه از دست زنتون خسته شدید یا مهریه اش رو به اجرا گذاشت بهتره راجع به راه حل دوم هم فکر کنید! فقط حواستون به ماه حرام هم باشه! (شوخی کردم نرین یه کاری بکنید که پشیمونی ابدی بیاره!)
  • ff IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    6 4
    چرا تمام چیزهایی که مربوط به حق خانمها میشه اینقدر حق خانمهارا محدود میکنید مهریه قراردادیست بین مرد و زن اگر مرد توان پرداخت ندارد از اول نپذیرد نه اینکه این حق را از زن بگیرید بیایید واقع بین باشیم در خیلی جاها مهریه تنها پشتوانه زندگی زن است به جای این حرفها مهارت های زندگی را به مرد و زن قبل از ازدواج آموزش دهید تا بتوانند زندگی را تحمل کنند و خوشبخت زندگی کنند
    • بدون نام IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
      0 0
      چه قراردادی؟ دوران کد خدا منشی گذشته و هدفمندی مطرح است. نباید بیشتر از نصف دیه یا یک سوم دیه کامل باشد. نیز سود بانکی افزایش یافته و بهتر است به عوض تولید و صنعت پولت را درازمدت در بانک بگذاری و زندگی کنی با سودش. تا ازدواج صورت گیرد و اگر طلاق مطرح شد با توجه به افزایش سود بانکی میتوانید با 40 میلیون تومان زندگی مرفه با 600 هزار تومان حقوق مانند کارمند فوق لیسانس 15 سال سابقه خدمت زندگی کنی.
  • بدون نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    1 0
    ایده سقف دار شدن مهریه را اینجانب 5 ماه پیش در خبرگزاری تابناک و 10 بار مطرح و ظاهرا به حضور بزرگان فقه و شرع ارسال و بررسی مقدماتی شده و تائید شده و تدابیر سقف دار شدن مطرح و در حال اجرایی شدن است. مضحک و خنده دار و توهین است که قیمت انسان 10 برابر دیه کامل باشد. ابتدا مطرح میشود چه کسی داده و گرفته و وقتی بحث جدایی میشود تا ریال آخر درخواست میشود. مگر فردی که مهریه اش 10 برابر دیه کامل است از اسمان امده یا اینکه فرشته و غیر بشر است؟(استغفر اله) این تدبیر باید حداقل 300 سال پیش اتخاذ میشد.