دانشجویی که تیلور سوئیفت و ایلان ماسک را کلافه کرده

دانشجویی از یک دانشگاه از فلوریدا، عادت کرده که زیرپوست زندگی برخی از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان سرک بکشد. اما چگونه؟ با خبررسانی درباره اینکه هواپیمای اختصاصی این افراد کجا هستند و چقدر کربن منتشر می‌کنند.

غزال زیاری: جک سوئینی، تمایل زیادی دارد تا جزئیات متعددی را در این رابطه منتشر کند. او با وجودی که تهدید به اقدامات قانونی شده، بر این باور است که همه باید ببینند که جت شخصی افراد سرشناس به کجا می‌رود و چند وقت یکبار پرواز می‌کند. او در ایمیلی به بی بی سی گفته:« دوست دارم منصف باشم و سعی می‌کنم اطلاعات را بدون توجه به اینکه متعلق به چه کسی است، به اشتراک بگذارم.»

اما اطلاعات او به صورت خاص، مربوط به مکان هواپیماهای شخصی ثروتمندان و قدرتمندانی است که این اطلاعات را در صفحاتش در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. همین اقدام باعث شده تا این جوان ۲۱ ساله بارها سوژه اخبار شده و با تهدیدات قانونی مواجه شود.

پدر سوئینی، کنترل کننده عملیات تعمیر و نگهداری خطوط هوایی و یک معلم است و او در حومه اورلاندو بزرگ شده است. طبق گفته خودش، همیشه تمایل زیادی به هوانوردی و تکنولوژی داشته و به ویژه شیفته شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلای ایلان ماسک است.

وب سایت ردیابی هواپیماها

علاقه او به هوانوردی، به تدریج باعث شده تا او یک وب‌سایت ردیابی هواپیمایی به نام TheAirTraffic.com و حساب رسانه‌های اجتماعی‌ای را ایجاد کند که هواپیماهای افراد مشهور، سیاستمداران، سرمایه‌گذاران و الیگارش‌های روسی را ردیابی می‌کنند. این سیستم بر داده‌های در دسترس و عمومی که توسط علاقمندان آماتور جمع‌آوری می‌شود، متکی است. هواپیماها در آسمان مرتبا اطلاعاتی در مورد موقعیت و محل قرارگیری‌شان ارسال می‌کنند و افراد می‌توانند با بهره‌گیری از گیرنده‌های ارزان قیمت برروی زمین، این سیگنال‌ها را دریافت کنند.

این هم‌گروهی پررونق ردیابی هواپیماهای آنلاین، بخشی از جامعه بزرگتری به نام Osint(هوش منبع باز) است که جمعیت آن را افرادی تشکیل می‌دهند که در حجم عظیمی از داده‌های آنلاین و آزاد، به دنبال اطلاعات مجرمانه، روشنگرانه و یا جالب می‌گردند. این گروه متشکل از طیف مختلفی از افراد است؛ از افراد کنجکاو گرفته تا محققان متعهد و حتی روزنامه‌نگاران محقق.

سوئینی که در حال حاضر سال سوم دوران تحصیلش در رشته فناوری اطلاعات در دانشگاه فلوریدای مرکزی مشغول به تحصیل است دراین باره گفته:« در ابتدا فقط به عنوان سرگرمی این کار را انجام می‌دادم ؛ چون برایم جالب بود.»

اما با گذشت زمان، او هدف مشخصی پیدا کرد و در این باره گفت:« من به اهمیت شفافیت و اطلاع‌رسانی عمومی باور دارم. برخی افراد سعی دارند که میزان پخش کربن را پنهان کنند.»

افشای میزان آلودگی تولید شده تیلور سوئیفت

داده‌های او در مطالعاتی استفاده شده که ردپای عظیم کربن مصرف شده خانم تیلور سوئیفت را نشان می‌دهد. خود تیلور سوئیفت گفته که برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آخرین تور خود، دوبار اقداماتی را انجام داده. ولی مسائلی درباره ورود به حریم خصوصی نیز مطرح شده و خانم سوئیفت از طریق وکلای خودش مدعی شده که افشای موقعیت هواپیمای شخصی‌اش، او را در معرض خطر تعقیب شدن قرار داده است.

وکلای تیلور سوئیفت اعلام کرده‌اند که ردیابی هواپیما، یک موضوع مرگ و زندگی است و منفعت قانونی و یا نیاز عمومی به این اطلاعات وجود ندارد و هدف از این کار تنها تعقیب، آزار و اذیت و اعمال سلطه و کنترل است.

البته آقای سوئینی این ادعاها را رد کرده و اعلام کرده که مشخص کردن موقعیت هواپیمای این ستاره پاپ، به خاطر منافع عمومی است و مدرک این صحبت‌ها، خود طرفداران سوئیفت هستند.

photo_2024-02-14_20-28-44.jpg

او دراین باره گفت:« هواداران تیلور سوئیفت ، واقعا مشتاق به دانستن این موضوع هستند. تعداد حامیان و طرفداران این اکانت‌ها بیشتر از مخالفان آنهاست.»

این درحالی است که با توجه به تورهای جهانی و رویدادهای عمومی متعدد، از جمله حضور در بازی‌های NFL، تشخیص اینکه خانم سوئیفت در آینده به کجاها خواهد رفت، کار سختی نخواهد بود.

به عنوان مثال در دو هفته گذشته، داستان‌های متعددی منتشر شد که تیلور سوئیفت شنبه شب در توکیو بوده و روز یکشنبه در سوپرباول لاس وگاس.

اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد

بسیاری از این اطلاعات عمومی، از موقعیت هواپیما، جزئی‌تر است. داده‌های پرواز نشان می‌دهد که چه کسی مالک یک هواپیماست و این هواپیما در کجای آسمان قرار دارد. ولی مشخص نمی‌کند که چه کسی در داخل آن است یااینکه این افراد بعد از فرود آمدن هواپیما به کجا می‌روند.

اما نمایندگان سوئیفت مدعی شده‌اند که اطلاعات هواپیما، زمان و مکان دقیق جابجایی‌های او را نشان می‌دهد و بر این نکته تاکید دارند که اخیرا یکی از افراد تعقیب‌کننده در خارج از خانه سوئیفت در نیویورک دستگیر شده. یکی از این نمایندگان در بیانیه‌ای گفته:« پست‌های سوئینی دقیقا به شما می‌گوید که سوئیفت، چه زمانی، کجا خواهد بود.»

آقای سوئینی، درعین حال توصیه‌هایی هم برای این سوپراستارها دارد و به آنها پیشنهاد می‌کند که اگر حفظ حریم خصوصی، مهمترین دغدغه آنهاست، می‌توانند جت شخصی‌شان را از طریق یک نهاد شرکتی ناشناس ثبت کرده و یک کد شناسایی انتخاب کنند که شامل روز تولد و حروف اول اسمشان نباشد.

جیمز اسلاتر، وکیل آقای سوئینی هم به این نکته اشاره کرده که او انتظار ندارد که خانم سوئیفت اقدامات قانونی بیشتری انجام دهد. و در این رابطه گفته:«این نامه تلاشی بود تا سوئینی را به انجام کاری که از نظر قانونی مجبور به انجامش نیست، وا بدارد. متاسفانه افراد ثروتمند و پرنفوذ اغلب این کار را انجام می دهند. اما سوئینی هیچ کار غیرقانونی ای انجام نمی دهد.»

از سوی دیگر وکیل خانم سوئیفت در مقابل این صحبتها، واکنشی نشان نداده.

یک سوال مطرح شده این است که آیا طرفداران سوئیفت بعد ازانتشار آخرین اخبار، همچنان اکانتهای سوئینی را دنبال خواهند کرد؟ بعد از انتشار داستان این نامه نگاری‌های قانونی، سروصدای زیادی در مورد این پرونده در فضای مجازی ایجاد شد که اکثرا در حمایت از سوئینی بود. اما عده‌ای هم معتقد بودند که سوئینی می‌خواهد که تیلور سوئیفت مثل پرنسس دیانا کشته شود و خشم خود را از اقدامات سوئینی بدین ترتیب ابراز کردند.

در افتادن با ایلان ماسک

البته این اولین باری نیست که آقای سوئینی از سوی افراد ثروتمند و مشهور تحت فشار قرار می‌گیرد. یکی از مشهورترین موارد، زمانی بود که ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ توئیتر (که حالا X نامیده می‌شود) را خریداری کرد. او در آن زمان، در حمایت از آزادی بیان قول داد که علیه حساب آقای سوئینی (@elonjet) اقدامی قانونی انجام نخواهد داد.

اما چند هفته بعد، ایلان ماسک با تغییر نظر، این حساب کاربری را مسدود و تهدید کرد که از سوئینی شکایت خواهد کرد و مدعی شد که او باعث شده تا یک فرد تعقیب کننده موفق به ردیابی او شود.

مدتی بعد پلیس یکی از اعضای تیم امنیتی ایلان ماسک را به عنوان مظنون شناسایی کرد و گفت که حساب سوئینی هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد. سوئینی حالا در اکانتش، موقعیت جت ایلان ماسک را با تاخیر ۲۴ ساعته ردیابی می‌کند و بدین ترتیب از قانون سایتی که ردیابی لحظه به لحظه موقعیت مکانی را ممنوع کرده، پیروی می‌کند.

photo_2024-02-14_20-28-46.jpg

او در عین حال اکانت‌های دیگری در شبکه‌های اجتماعی دیگری دارد که هواپیماهای متعلق به کیم کارداشیان، جف بزوس، بیل گیتس، مارک زاکربرگ، دونالد ترامپ و دیگران را ردیابی می‌کند. البته او با ابراز نارضایتی از ابهامات موجود در قوانین رسانه‌های اجتماعی یادآوری کرده که متا حساب‌های فیس‌بوک و اینستاگرام ردیابی هواپیمای خانم سوئیفت را به حالت تعلیق در آورده؛ اما حساب‌های مختلف دیگری را برای ردیابی هواپیما، از جمله حسابی که هواپیمای زاکربرگ را ردیابی می‌کنند، کنار گذاشته است.

از همین رو خبرنگاران بی بی سی با متا تماس گرفته‌اند. در شرایطی که هنوز جاسوس‌های هواپیما که روی سرور آقای سوئینی در سایت به گفتگو می‌پردازند، همراه با دیگر افرادی که به چشم سرگرمی این فعالیت‌ها را دنبال می‌کنند، از موضع سوئینی دفاع کرده‌اند و برخی دیگر هم اعلام کرده‌اند که از سوئیفت طرفداری می‌کنند.

یکی از این افراد نوشته:« من هیچ تردیدی ندارم که افراد دیوانه، پیغام‌های تهدیدآمیزی برای سوئیفت ارسال می‌کنند ولی فرودگاه جایی نیست که بتوان به او آسیب رساند.»

منبع: bbc

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =