رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:انگلیس در مقابل ایران رفتاری نشان می‌دهد که بگوید ما کشور مهمی هستیم چرا‌که نمی‌خواهد از امپراطوری سوخته خود دست بردارد‌.

 به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجلس شورای اسلامی به فاصله چند ساعت بعد از کنفرانس خبری در مجلس، در حوزه انتخابیه خود  در گفت وگویی خبری شرکت کرد که موضوع تسخیرسفارت انگلیس توسط دانشجویان، نشست سران قوا و برخی مصوبات مجلس مهمترین بخش های  این گفت وگو بود

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به مناسبت روز مجلس در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای قم حضور یافته بود در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه مجلس در خصوص اقدامات دولت انگلیس تصریح کرد: طبیعی است که انگلیس در مقابل ایران رفتاری نشان می‌دهد که بگوید ما یک کشور مهمی هستیم چرا‌که نمی‌خواهد از امپراطوری سوخته خود دست بردارد‌ اما مشکل از اینجا شروع می‌شود که رفتار دولت انگلیس در چند دهه گذشته برای ملت ایران قابل توجیه و قابل هضم نبوده است.

رئیس مجلس اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی این کشور منابع ایران را غارت ‌و به ملت ایران ظلم کرد، البته آمریکا نیز ظلم‌های دیگری به کشور ما وارد کرد اما در یک دوره‌ای نماینده این کشور از ما عذرخواهی کرد و گفت که در کودتای رضا‌خان دست داشتیم اما انگلیس حتی این کار را هم نکرد.
رفتار انگلیس نسبت به ایران
لاریجانی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی هم کشور انگلیس رفتار ماجراجویانه‌ای نسبت به ایران دنبال می‌کرد، گفت: البته کارهای دیپلماتیک آنها حالت کابویی آمریکایی نداشت و رفتارهای ماجراجویانه و موذیانه انگلیس لای زرورق پیچیده شده بود و خیلی مشخص نبود.
وی با تاکید بر اینکه انگلیس همواره به منافع ملی ملت ایران دست‌اندازی کرده است،‌ تصریح کرد: با تمام این فشارها و رفتارهای موذیانه ملت ایران تاکنون این کشور را تحمل کرده و حتی این کشور در ایران سفارت داشت اما حتی با داشتن سفارت هم برای منافع ما مشکلی ایجاد می‌کرد و ماجراجویی‌هایی در این زمینه داشت.
موضع مجلس در خصوص انگلیس
لاریجانی اضافه کرد: این حق مجلس بود که رفتارهای انگلیس را ارزیابی کند و سطح روابط را با این کشور کاهش دهد؛ این یک اقدام قانونی است و در روابط دیپلماتیک هر کشوری می‌تواند این کار را انجام دهد‌ اما عصبانیت آنها که از روز اول از خود نشان دادند، موجه نبود و بسیاری از حرف‌هایشان صحیح نبود.
وی با اشاره به رفتار روز گذشته دانشجویان در سفارت انگلیس گفت: البته پس از این اقدام دانشجویان، انگلیسی‌ها اقدامات ‌ناشیانه‌ای سامان دادند و تندروی کردند، ازجمله اینکه متوسل به شورای امنیت شدند تا اقدام دانشجویان را محکوم کنند؛ بدون اینکه بگویند خودشان ‌چه کرده‌اند.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه موضع مجلس این است که کارهای کشور ‌بر اساس قانون انجام شود، گفت: اینکه سفیر خود را فراخوانده‌اند، خب بکنند؛ ‌چقدر ایران باید در مقابل این رفتارهای انگلیس و حرف‌هایش صبر کند و چگونه افکار ‌عمومی ‌توجیه شود که انگلیس هم در کشور ما حضور داشته باشد و هم ‌موذیانه به این انقلاب ‌جفا کند.
وی گفت:باید تکلیف روشن شود، اگر کشوری می‌خواهد رفتار دیپلماتیک با کشوری داشته باشد، ‌باید آداب دیپلماتیک داشته باشد، نه اینکه از چارچوب‌های دیپلماتیک استفاده کند و در کشوری سفارت داشته باشد و پس از آن با استفاده از سفارت خود دشمنی را با این کشور سازماندهی کنند و در لفافه رفتار سیاسی موذیانه برخورد کنند.
 نشست سران قوا و موضوع سوء استفاده مال اخیر در کشور
جلسات مشترک سران قوایکی دیگر از سوالات مجری برنامه بود که لاریجانی با اشاره به منظم‌تر شدن ‌جلسات مذکور در مقاطع اخیر ‌گفت: هرچه روابط قوا در سطوح مختلف بیشتر شود، فهم مشترک از مسائل دقیق‌تر شده و اگر اختلافی‌ هم وجود داشته باشد، در این جلسات حل می‌شود و اگر هم حل نشود، در سیستم قانون اساسی رهبری برای رفع این اختلافات هستند که اخیراً نیر نهادی را مأمور این موضوع کرده‌اند.
لاریجانی با بیان اینکه "در جلسات اخیر راجع به تخلف سنگین مالی 3000 میلیاردی تصمیمات خوبی گرفته شد" و در ادامه با اشاره به مصمم بودن هر سه قوه برای رسیدگی کامل به این فساد بزرگ مالی تأکید کرد: کسی نباید احساس کند پرده‌ صیانت‌شده‌ای برای او وجود دارد، لذا هر کس در هر مقامی باید پرونده‌اش مورد بررسی قرار بگیرد و دست دادستان کل کشور نیز در این پرونده باز باشد.
وی بررسی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در جلسات سران قوا را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این مباحث به تصمیم‌گیری درست‌تر در سطوح پایین‌تر کمک می‌کند.
 اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس بخوانید
مسائل منطقه به خصوص وقایع سوریه
*حوادث منطقه به خصوص در سوریه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با دیگر کشورها دارد که ‌سر و صداهای آمریکا و غرب و همچنین برخی کشورهای منطقه مسائل تازه‌ای را به وجود آورده که رصد کردن آن با اهمیت است.
* این وقایع سوریه از دو بعد قابل بررسی است که یک بعد آن انتظار واقعی مردم این کشور در خصوص اصلاحات و دموکراتیک شدن این کشور است‌ که البته موضع ما در خصوص این وقایع نیز به این صورت است و این اصلاحات را لازم می‌دانیم.
* در این کشور اقدامات اصلاحی از جمله تغییر قانون احزاب و قانون انتخابات صورت گرفته است.
 *نقطه مهم در این بین این است که چرا برخی کشورها که ساختار دموکراتیک ندارند و سلطنتی هستند، در مقابل وقایع سوریه دم از دموکراسی می‌زنند و طرفدار مردم سوریه شده‌اند که این مضحک است و کسی این را نمی‌پذیرد‌ چرا‌که این کشورها هنوز امیر و پادشاه دارند که این شخص تصمیم‌گیر است‌ اما همین افراد اکنون دغدغه دموکراسی در سوریه را دارند.
* مسئله دیگر در مورد وقایع سوریه را سلاح‌هایی است که از کشورهای دیگر به سوریه وارد می‌شود .
* اگر این کشورها به دنبال دموکراسی در سوریه هستند، مطمئنا می‌دانند که با سلاح نمی‌توان دموکراسی در کشوری ایجاد کرد پس مشخص است که اینها می‌خواهند اوضاع کشور سوریه را به هم بریزند.
* سوریه در بین کشورهای منطقه و در دوران جنگ 33 روزه کشوری در میدان بود و این موضوع کینه‌ورزی غرب، آمریکا و اسرائیل را برانگیخته است لذا این اقدامات این کشورها به دلیل حیثیت سوریه در قبال مقاومت است.
* قابل توجه در خصوص اوضاع سوریه  ورود سلاح به این کشور و نقش سوریه در قبال مقاومت است.
*دغدغه آمریکا دموکراسی در سوریه نیست، این موضوع ‌واقعا مشخص است چرا‌که به غیر از مردم سوریه مردم در بحرین و یمن هم دموکراسی می‌خواهند اما آمریکا به خواسته آنها توجه نمی‌کند‌ پس دموکراسی دغدغه آمریکا نیست؛
حرکت‌های بغض‌آلود اخیر نسبت به ایران
*اگر به رفتارهای اخیر غرب نسبت به ایران توجه کنیم، می‌بینیم که اخیرا در ایران اتفاقی خاصی نیفتاده که حساسیت غرب را بالا ببرد و این رفتارها از جمله صدور قطعنامه حقوق بشر علیه ایران و قطعنامه علیه مسئله هسته‌ای ‌و همچنین ماجرای مضحک ترور سفیر عربستان همگی نشان می‌دهد که این فشارها به صورت ظاهری نسبت به ایران را زیاد می‌کند و اگر توجه کنیم، می‌فهمیم که اخیرا اتفاقی نیفتاده الا مسائلی که در منطقه رخ می‌دهد و بیداری که کشورهای منطقه درگیر آن هستند و تغییراتی که یک به یک در این کشورها در حال رخ دادن است.
به تحولات مصر
*در مصر تحولات گسترده‌ای رخ داده و تا همین جا نشان می‌دهد که این تحولات ریشه‌ای و عمیق است البته غرب این تحولات را نمی‌خواهد و آنها خواهان این بودند که دیکتاتوری حسنی مبارک حفظ شود.
* مصر کشوری ریشه‌دار است که می‌تواند ابزاری برای ایجاد تفرقه و کمک به غرب شود.
* وقتی در تونس 90 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و اغلب به اسلام‌گرایان رای می‌دهند، این نتایج برای آمریکا و غرب گران تمام می‌شود.
* حضور نظامیان برای انقلابیون مصر باید حساس شود.: البته حضور مردم مصر در میدان التحریر و راهپیمایی‌های آنها نشان می‌دهد که انقلابیون مصر نگران حضور نظامیان در این کشور هستند.
*انقلاب مصر انقلابی ریشه‌دار و در حال تکامل است و مردم این کشور نیز حاضرند برای انقلاب‌شان جان دهند و این موضوع را می‌توان از کشته‌هایی که در هر دوره تظاهرات مردم رخ می‌دهد، فهمید‌ اما با تمام این موضوعات باید حساسیت نسبت به نظامیان در بین انقلابیون وجودداشته باشد.
* پارلمان مصر که شکل بگیرد، مطمئنا این کشور قدرتمندتر خواهد شد و می‌تواند به جایگاه اصلی خود در تاثیرگذاری در جهان اسلام برگردد.
 انرژی هسته ای ایران و آژانس
*مردم کشور ما انرژی هسته‌ای را جز دستاوردهای خود می‌دانند که البته این مسئله به حق است.
* حساسیتی که غربی‌ها نسبت به موضوع انرژی هسته‌ای دارند، به خاطر اهمیت این مسئله است‌ لذا در اینجا می‌بینیم که فرد می‌خواهد با زد و بندهای سیاسی از دستیابی ما به این انرژی ممانعت به عمل آورد.
* ما تک تک سؤالات غربی‌ها را در رابطه با انرژی هسته‌ای پاسخ داده‌ایم و آنها هم به ما پاسخ کتبی داده‌اند.
* ‌در این میان تنها یک ادعای رژیم صهیونیستی ماند؛ این رژیم ادعا کرده بود که اطلاعاتی را در قالب یک لب تاپ دارد که بر اساس آن ایران فعالیت نظامی هسته‌ای انجام می‌دهد‌ که البته ما پاسخ این مسئله را هم دادیم و گفتیم که اگر سند معتبری دارید، ارائه دهید.
* بعد از اقدام اخیر مدیر‌کل آژانس خیلی از مسائل روشن شد. همه گزارش‌ها در رابطه با ایران نشان می‌داد ما مسیر روشنی را طی می‌کنیم.
*فکر می‌کنم که مشکل غرب با ما مشکل سیاسی است و آنها می‌گفتند که ما اگر مسائل‌مان را با آمریکا حل کنیم، دیگر کاری با ما ندارند.
* مشکل غرب جای دیگری است. مشکل اصلی غربی‌ها باخت‌هایی است که در منطقه داشتند.
* مسئله هسته‌ای ایران در مجموعه‌ای از مناسبات حرکت می‌کند که البته این مسئله برای ایران به عنوان یک پرش حساب می‌شود که ما را به جلو می‌برد‌.
* ملت ایران ملتی با توان قوی و پشتوانه تمدنی گسترده است. همچنین ما منابع انرژی مانند نفت و گاز در اختیار داریم و شرایط کشورمان نیز در منطقه شرایط خوبی است، بر این اساس غرب تلاش می‌کند که نگذارد ما به انرژی هسته‌ای دستی یابیم.
* اگر غربی‌ها پشت میز مذاکره بنشینند و حرف حسابی بزنند، اوضاع فرق می‌کند و ما می‌توانیم در این صورت با آنها مذاکره کنیم‌ ولی روند مذاکرات تاکنون این طور نبوده است.
* غرب در حال حاضر باید اعتماد‌سازی کند و باید بداند که ما ملت ستیزه‌جویی نیستیم و به دنبال حل مسئله هستیم.
*: غربی‌ها به ما می‌گویند اعتماد‌سازی کنید در حالی که آنها باید اینکار را انجام دهند.
* ما حتی تبادل اطلاعات را پذیرفتیم ولی باز هم دیدیم که علیه ما قطعنامه صادر کردند که این مسئله نشان داد رفتار آنها فریبکارانه است.
*باید مسئله هسته‌ای را به جد در کشور دنبال کرد و از هیاهوهایی که غرب ایجاد می‌کند، باید فهمید که این مسئله خیلی مهمی است.
*اگر مذاکره معقول باشد، ما مشکلی نداریم ولی بر اصل موضوع دستیابی به انرژی هسته‌ای پافشاری می‌کنیم.
استفساریه جنجالی تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری
* این قانون مفصل از مصوبات مجلس هفتم بوده و نقاط قوتی هم دارد، البته این قانون مربوط به مجالس قبلی هم می‌شود اما در مجلس هفتم بازسازی شد.
*‌این قانون استثنائاتی داشت که نهادهای زیر نظر رهبری ازجمله این استثنائات بود که مدیران این نهادها بعد از کنار رفتن از مدیریت از 80 درصد حقوق برخوردار نمی‌شدند، لذا در مجلس استفساریه‌ای مطرح شد که این مدیران نیز از 80 درصد آخرین حقوق برخوردار شوند که البته بعد از پرداختن رسانه‌ها به این موضوع معلوم شد که این اشکال به قانون مجلس هفتم برمی‌گردد.
*یک راه این بود که این استفساریه لغو شود و راه دیگر حذف تبصره مذکور بود. 2 نظر در مجلس مطرح بود؛ بنده احساس کردم با رد استفساریه مشکل اصلی باقی است و اصل مشکل به تبصره برمی‌گردد لذا لازم دیدم حرف بزنم و توضیح دهم، چراکه مشکلی داشت برای کشور درست می‌شد و ظلمی به نظام می‌شد، بنابراین توضیح دادم که تصویب برخورداری مدیران از 80 درصد آخرین حقوق برای نظام سنگین است.
*من از حقوق و امتیازات مجلس استفاده نمی‌کنم و از حقوق دانشگاهی استفاده می‌کنم، آقای حدادعادل در مجلس هفتم نیز به همین گونه بود و از حقوق مجلس استفاده نمی‌کرد و رئیس جمهور نیز از حقوق دانشگاهی استفاده می‌کنند، لذا برای مدیران سیاسی نیازی به استفاده از 80 درصد آخرین حقوق نیست، بنابراین مجلس این مشکل را به کل حل کرد.
عملکرد نمایندگان مجلس هشتم
*در مجلس هشتم ویژگی‌ای وجود داشت که باید این وجه مجلس تقویت شود، مجلس جای مباحثات جدی است و کسی نباید به عنوان نقش ریاست سلطه‌ای داشته باشد و نظرات را تحت تاثیر قرار دهد و کسی نباید برای خود این حیثیت را قرار دهد که بخواهد به مجلس خط دهد.
* هر نماینده‌ای نماینده عموم ملت است بنابراین در همه مسائل داخلی و خارجی آزادانه باید بتواند حرف بزند. ضمن آنکه تنها نمایندگان هستند که در قانون اساسی دارای یک نوع صیانت هستند و این حرف درباره کسی دیگر گفته نشده است. در مجلس هشتم خارج از دسته‌بندی‌های مختلف و به صورت آزادانه مباحث مطرح می‌شود.
*هر نهادی ممکن است نظری بدهد و بعد متوجه شود آن مطلب سست بوده است لذا من در مجلس هشتم این خصوصیت برجسته را دیدم که حقیقت‌گرا است و هیچ لجاجتی در نظرات خود ندارد و اگر جایی بداند که نظرش دارای اشکال بود، آن را تغییر داده و این یک ویژگی مهم است.
*‌ مجلس هشتم از نظر تخصصی ویژگی‌های خوبی دارد البته نمی‌خواهم بگویم همه کمیسیون‌ها این ویژگی را دارند. در مجلس هشتم سطح تخصص‌ها بالاست مثلا در کمیسیون حقوقی و قضایی افراد متخصصی وجود دارند که نتیجه آن این شده است که قوانین خوب و مادری در این دوره تصویب شده است که از آن جمله می‌توان به قانون مجازات اسلامی و قانون دیوان عدالت اداری و غیره اشاره کرد.
*در کمیسیون کشاورزی به دلیل وجود افراد متخصص 4 قانون بسیار مهم در حوزه کشاورزی و دامپروری تصویب شد لذا معتقدم مجلس هشتم مجلس متخصصی بوده است و امیدوارم در انتخابات بعدی افرادی ممتاز و درد آشنا در مجلس حضور داشته باشند.
*البته ممکن است نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد و این ضعف‌ها مکشوف است ولی باید به مرور آنها را رفع کرد. مثلا همین نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند لزوم یک سیستم نظارتی برای مجلس بوده است.
اهمیت مشارکت مردم در انتخابات جاری
* حضور و مشارکت مردم 2 تاثیر مهم دارد که یکی در بدو کار است لذا هر چه حضور مردم بیشتر باشد، بسیاری از رفتارهای ناثوابی که برخی کشورها از خود نسبت به ایران نشان می‌دهند، مایوس خواهند شد و دست از ماجراجویی برخواهند داشت.حضور مردم در انتخابات همیشه نقش بازدارنده برای موجودات سیاسی بدجنس داشته است.
*تاثیر دوم را "موثر بودن حضور مردم در سرنوشت کل کشور" است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب کار مجلس ریل‌گذاری برای سایر قوا است یعنی اگر حضور مردم جدی باشد و انتخابات قوی صورت گیرد، سرنوشت کشور تا حد زیادی به وسیله وکلایشان تدوین می‌شود.
*یکی از کارهای خوبی که در مجلس هشتم انجام شد، تقویت ساختار نظارتی در این مجلس بود. کمیسیون‌های مجلس مطابق آئین‌نامه اختیارات بیشتری برای نظارت پیدا کردند همچنین دیوان محاسبات اداری اختیارات بیشتری برای نظارت مستقیم پیدا کرد و همچنین یک معاونت نظارت در مجلس تدارک دیده شد تا بر امور مختلف به صورت سازمان یافته نظارت کند.
*کاری دیگری که انجام شد تنقیح قوانین بود ما در طول این سال‌های طولانی بعد از انقلاب قوانین زیادی را تصویب کرده‌ایم که خیلی از آنها به صورت صریح و ضمنی نسخ شده است. لذا این ها باید مدون شوند و قوانین زاید برداشته شود. لذا برای اینکار 50 گروه مشخص شده است که با همکاری بازرسی کل کشور کارها رادر سه بخش آماده کرده‌اند.
* این 50 گروه در سه بخش قوانین بانکی، قوانین مربوط به استاندارد و قوانین مربوط به انرژی کارها را انجام داده‌اند و قرار است به مجلس بیاید و امیدواریم تا پایان مجلس این کارها به نتیجه برسد.
* مسئولان باید تلاش کنند که انتخابات درست و مطابق قانون برگزار شده و برای همه افراد در شهرهای مختلف اطمینان بخش باشد.
*نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی ازجمله شورای نگهبان موجب افزایش اطمینان‌بخشی به جامعه است ورسیدگی سریع  قوه قضائیه به تخلفات انتخاباتی صیانت از آرا را بیشتر نمایان می‌کند، لذا مسئولان باید تدبیر کنند که این امر به صورت دقیق اجرا شود.
*رسانه‌ها باید با اطلاع‌رسانی به موقع ‌در امر ‌انتخابات مشارکت کنند.
*رفتار کاندیداها نیز مؤثر است. البته میدان رقابت انتخابات میدان زد و خوردهای سیاسی نیست. انتخابات میدانی برای معرفی درست کاندیداهاست و کسانی که گاهاً به دنبال تخرب هستند، در واقع مردم را مأیوس می‌کنند و ‌توهین برخی افراد به سایرین نیز جنجال‌سازی‌های کاذب بوده و برای کسی فضای سیاسی درست نمی‌کند.
*اینکه نگاه‌ها به ایران عمیق‌تر و نافذتر شده است، لذا پرهیز از هرگونه حاشیه‌سازی‌ و مسائل خرد باید توجه کردو باید به متن بپردازیم نه حاشیه‌ها.
مثل تورم، گرانی و اشتغال جوانان
*دولت و مجلس باید تمام وقت خود را صرف این کنند که با چه روش‌هایی می‌توانند این مسائل را حل کنند لذا باید از حاشیه‌ها و قیل و قال‌ها پرهیز کرد که در این صورت مردم با رویکرد مثبت با انتخابات سالم مواجه می‌شوند.
/212 212


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =