مرکز پژوهشی میراث مکتوب، کتاب جامع اللغات(فرهنگ منظوم) سروده نیازی حجازی را به اهتمام افسانه شیفته فر منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، نیازی در مقدمه جامع اللغات نام خود را آورده است: «همی گوید نیازی... الهی نتایج طبع موی شکافش در تزاید باد» ولی به سبب آنکه قسمت بیشتر کلمه نجاری یا حجازی در این نسخه منحصر به فرد- بر اثر پارگی نسخه- از بین رفته، معلوم نیست که کدام یک از این 2 نام بوده است. شرح حال و زمان زندگی نیازی و سال تالیف کتاب نامعلوم است، ولی با وجود دلایلی می توان حدوداً به زمان او و اثرش پی برد.

 

نیازی در بین اشعار جامع اللغات نام تعدادی از خوشنویسان را آورده که متاخرترین آنها سلطان علی مشهدی(وفات: 926 ه) و خواجه میرعلی( وفات: 951 ه) هستند. بنابراین تاریخ تالیف جامع اللغات باید بین سالهای 951 تا 1005 ه، یعنی نیمه دوم قرن دهم هجری باشد.

 

این فرهنگ منظوم دارای 611 بیت است که در 162 قطعه، در هشت بحر عروضی متفق الارکان و مختلف الارکان خفیف، رجز، رمل، سریع، متقارب، مجتث، مضارع و هزج سروده شده و حدوداً شامل 1600 لغت است. منابع نیازی در تعریف جامع اللغات چندان معلوم نیست، ولی خود وی در 2 جا از فرهنگ صحاح الفرس(تالیف: 728ه)، اثر هندو شاه نخجوانی یاد کرده است.


از جامع اللغات فقط یک نسخه خطی معرفی شده است این دست نویس که در کتابخانه مدرسه عالی سپهسالار به شماره 6/ 3113 موجود است، ششمین اثر از مجموعه ای است که اولین اثر آن با تاریخ کتابت 1208 هجری است. این فرهنگ به خط نستعلیق و در 121 صفحه نوشته شده است.
 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =