برای بار دوم به کنسرت اصفهان علیرضا قربانی مجوز ندادند

علیرضا قربانی یکبار در پاییز امسال اقدام کرد تا تور کنسرت‌هایش را به اصفهان ببرد که مسئولان آنجا با این امر مخالفت کردند و حالا این اتفاق برای بار دوم و در کمتر از ۷۲ ساعت تا شروع ماجرا رخ داده است.

مهسا بهادری: علیرضا قربانی پس از آنکه در پاییز امسال نتوانست کنسرتش را به خاطر حضور نوازنده زن روی صحنه ببرد، برای بار دوم اقدام کرد تا کار نیمه کاره خود را به پایان برساند اما علی رغم قول محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت(در بار اول که کنسرت اجازه اجرا نگرفت)، برای بار دوم هم برگزاری این مراسم نیمه کاره باقی ماند و این در شرایطی است که در فاصله کمتر از ۷۲ ساعتی که تا شروع اجراها مانده، هنوز مجوزی صادر نشده و مشئولان هم پاسخ شرکت برگزار کننده این کنسرت را نمی‌دهند.

علیرضا قربانی مجوز نمی‌گیرد معین کجا بازگردد؟

احتمالا در این مدت شماهم سر و صدای بازگشت معین به کشور را شنیده‌اید اتفاقی که معلوم نیست خود این خواننده تا چه میزان با جدیت آن را دنبال می‌کند اما اخبار زیادی مبنی بر جدی بودن این ماجرا وجود دارد و از طرفی هم بسیاری از حقوقدانان و هنرمندان بر این باورند که اگر او باز گردد به سرنوشت حبیب دچار می‌شود چرا که بعضا برخی از هنرمندان داخل کشور با محدودیت فعالیت مواجه هستند. در برنامه «بسته پیشنهادی» که پنجم اسفند پخش شد، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بسیاری از خوانندگان داخل کشور ممنوع‌الفعالیت هستند یا با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، چطور از بازگشت معین به داخل کشور صحبت می‌کرده است؟ گفت: «ما برای هنرمندان احترام بسیاری قائل هستیم. من جزو معدود افرادی هستم که با جزئیات از این چیزها آگاه هستم و بارها به صراحت اعلام کرده‌ام که هرکسی که قانون را رعایت می‌کند، با هر سلیقه و جناحی که باید می‌تواند فعالیت کند. از نظر ما هیچ فردی در چارچوب قانون ممنوعیت ندارد. برخی اوقات باید قانونی را که مورد قبول همه است قبول کنیم به عنوان مثال در کنسرت آقای علیرضا قربانی مجوزی صادر شد که به دلیل حضور نوازنده زن کنسرت لغو شود اما من نامه زدم و گفتم وقتی در سایه قانون مجوزی صادر شده نباید کنسرت را لغو کنید. موضوع را حل کردیم و حتی من عذرخواهی هم کردم.»

آنچه بر قربانی و تیمش گذشت...

اما برای یادآوری بیشتر جزییات به چند ماه قبل باز می‌گردیم.

علیرضا قربانی از اواسط اردیبهشت تور کنسرت‌هایش را در شهرهای مختلف ایران شروع کرد و از اواخر خرداد تا اواخر تیر، هم هر شب در کاخ سعدآباد تهران کنسرتش را برگزار کرد و با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد و نکته جالب‌تر ماجرا این است که در ادامه این رویداد، تورکنسرت‌های قربانی به کانادا و استرالیا و اروپا رفت و این رویه و علاقه به برگزاری کنسرت تا به امروز ادامه پیدا کرد.

۲۵ مهر بود که محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان گفت: «مجوز کنسرت توسط وزارت ارشاد و همچنین اداره ارشاد اصفهان صادر شده بود. با این حال به دلیل اتفاقی که این میان رخ داد فرمانداری اصفهان نامه لغو را زدند و گفتند فعلا (برگزارکنندگان کنسرت) دست نگه دارند تا مساله‌ای بررسی شود.

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در یک نشست خبری به تشریح دلایل عدم صدور مجور کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان علیرغم صدور مجوز ارشاد، پرداخت: «بحث اینکه آقای قربانی می‌خواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک نکته؛ و آن نکته این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده می‌کرد. این موضوع اولاً هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتماً باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در قبال این موضوع متفاوت است که آیا زن می‌تواند تک‌نواز باشد؟ در این زمینه نظر فقهی وجود دارد و باید برای آن تکلیف ملی معلوم شده و ابلاغ شود. دوم اینکه توجه کنید که ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومیِ ما این موضوع را نمی‌پسندند. صراحت هم ندارد، تعیین تکلیف رسمی هم درباره این موضوع نشده است.

از آقای قربانی خواهش شد به واسطه اینکه اصفهان وضعیت خاصی از لحاظ اعتقادات مردم دارد (واقعاً مردم اینجا اعتقادات خاص خودشان را دارند) و اینجا را نمی‌شود با جای دیگر مقایسه کرد از تک‌نواز زن استفاده نکند. گفتند «اینجا مگر چه فرقی می‌کند و مگر با قانون نیست؟» گفتیم چرا. شما این را به قانون تبدیل کنید و بعد بگویید قانون با قانون فرقی نمی‌کند. ما نمی‌توانیم اگر کاری یک جایی عرفاً انجام شد بگوییم این قانون است، ممکن است جایی هیچ‌کس هیچ چیزی نگوید و عرف مردم هم آن را بپذیرند، ولی در عرف ما پذیرفته نیست. خواهش کردیم از ارشاد که به آقای قربانی بفرمایید که این نوازندگان در اصفهان حذف شوند و کنسرت را برگزار کنید، مثل ده‌ها کنسرت دیگری که در اصفهان برگزار شد و می‌شود. یک موضوع جدیدی بود و این موضوع جدید از لحاظ مسائل گوناگون ابهام داشت و باید این مسائل توسط وزارت ارشاد و دستگاه‌های دیگری که متولی هستند تصریح شده و حکم آن صادر شود که این چه حکمی دارد. البته ما یک استدلال دیگری هم داریم، من واقعاً خودم مثل شما دغدغه این موضوع را داشتم و در این رابطه به حکم مقام معظم رهبری رجوع کردم که طبق نظر ایشان باید ملاحظاتی برای آن انجام بگیرد که آیا می‌شود این کار را انجام داد یا نه.»

این سخنان در (۲۴ آبان) و پس از گفتگوی تصویری محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و تاکید و الزام درباره نبود هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت در هیچ کدام از استانهای کشور، در اصفهان مطرح شده است که نشانگر نبود هماهنگی و انسجام مدیران فرهنگی - امنیتی استانها و مرکز می تواند تعبیر شود.

بعد از مطرح شدن این صحبت‌ها واکنش‌ها از جانب مدیران و مسئولان یکی یکی مطرح شد در گام اول محمود سالار معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: «همان زمان نیز از آقای قربانی عذرخواهی کردم. عذرخواهی من موضع ما بود؛ موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. »

برای بار دوم به کنسرت اصفهان علیرضا قربانی مجوز ندادند

او ادامه داد: «در شهری که یکی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های موسیقی دختران وجود دارد و هرساله تقاضای حضور در این هنرستان افزایش پیدا می‌کند، اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست. در بیانیه قدیمی‌تر نیز آمده بود که این موجب وهن و توهین است که من این را متوجه نشدم که چه وهن یا توهینی است. مبنای این حرف چیست؟ ضمن اینکه ایشان گفته بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است. مگر قانون می‌خواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما می‌گوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید رعایت شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین نامه تخلفات ما نیز موجود است. در همین راستا اجرایی که تخلف داشته باشد اول در آیین نامه تخلفات استان و جلسه تجدید نظر استان تهران بررسی خواهد شد.»

سالاری افزود: «همین گروه در شهر کرد و یزد اجرا کرده بود و تخلفی گزارش نشده بود. اینکه اصفهان برای اعمال سلیقه شخصی دنبال واژه می‌گردد و مسائلی را مطرح می‌کند به نظرم محلی از اعتنا ندارد و دوستان ما در اصفهان بهتر است، برگردند و به قانون عمل کنند تا این سلیقه خود را به عنوان دیانت و عرف اعمال کنند؛ دیانت را وسط نیاوریم، به نظر من این حرف‌ها شایسته نیست و از مقامی سیاسی امنیتی این چنین گفت‌وگوها مقداری ناپذیرفتنی است، موانع رفع و به زودی در شهر اصفهان کنسرت علیرضا قربانی برگزار خواهد شد»

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیئت وزیران، روسای دستگاه‌های اجرایی و مسئولان دولت را به همکاری حداکثری با مجلس شورای اسلامی فراخواند و افزود: دولت و مجلس هم باید برای پیشبرد هرچه بهتر برنامه‌های کشور حداکثر همکاری و هماهنگی را داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم احترام همه دستگاه‌ها به مجوزهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم های فرهنگی، گفت: همه باید به این مجوزها احترام بگذارند و در صورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادرکننده مجوز پیگیری کنند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1879076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IT ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    28 5
    بشینین تا رای بدیم. یه خواسته کوچک مردم رو‌که حق شرکت در کنسرت هنرمند محبوبشون هست،ازشون دریغ می کنید
  • مسعود IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    29 2
    جناب جان نثاری من یکی از مردم اصفهان هستم ، اصفهان از دیرباز در زمینه موسیقی پیش رو بوده و یکی از مکاتب موسیقی بوده . من به عنوان یک اصفهانی هیچ اعتقاد خاصی ندارم . شما هستی که اعتقادات خودت را تحمیل می کنی
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    8 2
    بریم رای اعتراضی بدهیم درست میشه ،،،خبر آنلاین چی میگه ؟ توضیح دهید
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    2 24
    به طرف گفته‌اند تکنوازی خانم نباشه قبول نکرده. چه ربطی به برگشتن معین داره؟ مگر معین رقاصه است؟
  • مهران IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    21 0
    جناب جان نثاری روند استخدام فرزندتان در نیروگاه اصفهان را توضیح می دید . شما که معتقد به قانون هستید ....