مجریان اخراجی‌ای که خودشان برنامه‌سازی می‌کنند

قرار بود رضا رشیدپور در تابستان امسال به تلویزیون بازگردد که با مخالفت افراد متعددی مواجه شد و حالا در شبکه نمابش خانگی برنامه خود را اجرا خواهد کرد این در شرایطی است که این اتفاق برای بسیاری از مجریان تلویزیون نیز رخ داده است و آن‌ها پس از جدا شدن از تلویزیون به صورت مستقل برنامه خود را ساخته‌اند.

مهسا بهادری: یک زمانی تلویزیون می‌گفت ما سلبریتی نمی‌خواهیم و با جدیت تمام اصرار داشت که برنامه‌هایش نباید سلبریتی محور باشد و با همین فرمان یک راه جدیدی را شروع کرد راهی که به مرور زمان نه تنها نتوانست مخاطبانش را با خودش همراه کند، بلکه مخاطب را روبه رویش قرار داد و به مرور زمان این بازی تبدیل به یک بازی دو سر باخت شد و در نهایت هم رویه به جایی کشیده شد که جبلی و دیگر مدیران هر کاری که انجام دادند باعث شد به آن‌ها هجمه وارد شود. به عبارتی یک جنگ قدرتی شکل گرفت میان کسانی که با خودی‌ها می‌خواهند تلویزیون را بگردانند و کسانی که حضور چهره‌ها در جذب مخاطب برای تلویزیون را موثر می‌دانستند و این‌گونه یک زمین نزاعی شکل گرفت میان تمام کسانی که یک عبارتی به تلویزیون دارند.

در ابتدا صداوسیما سلبریتی‌ها و تمام مجریانی که هم مهارت کافی در اجرا و هم محبوبیت لازم برای جذب مخاطب را داشتند کنار گذاشت و در مقابل کسانی وارد عرصه اجرا شدند که یا قبلا بازیگر بودند یا استاد ارتباطات یا اگر هم حوزه تخصصیشان اجرا بود به قدری تعداد اجرایشان در تلویزیون زیاد بود که تمام فرصتشان برای ایجاد خلاقیت و یک حرکت تازه در اجرا را از بین می‌بردند. البته در این میان هم کسانی مانند محمدرضا شهبازی روی کار آمدند و خیلی هم برنامه خود را پر طرفدار می‌دانستند اما در نهایت مشخص شد تنها ۵ درصد مخاطب دارد و بعد از این آمار ترجیح داد بگوید که دیگر حاضر به ادامه همکاری با تلویزیون نیست آن هم فقط برای اینکه خبر بازگشت رضا رشیدپور قوت بیشتری گرفت.

هنرمندان مخاطبان خاص خود را دارند

در واقع اگر بخواهیم به گونه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که با حذف عادل فردوسی‌پور، سروش صحت، مهران مدیری، رامبد جوان، احسان علیخانی، رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار مجریان و هنرمندان به دو دسته خودی و غیرخودی تقسیم شدند؛ در این دسته بندی که چندسالی‌ هم دست خودی‌ها بود، چیزی عاید صداوسیما نشد، یعنی دست‌کم در از لحاظ چذب مخاطب هر چه کوشیدند مخاطب هیچ یک از برنامه‌ها به ۷۰ درصد که هیچ به ۴۰ درصد هم نرسید.

بحث بر سر ناتوانی هنرمندان برای ساخت برنامه نیست، آن‌ها برنامه می‌سازند و در هر پلتفرمی حتی یوتیوب و اینستاگرام مخاطبان خاص خودشان را دارند با پس زدن هنرمندان از جانب تلویزیون تنها اتفاقی که رخ می‌دهد کاهش کیفیت برنامه‌سازی و کاهش آمار بینندگان است.

همان زمانی که به ایرج طهماسب و تیمش اجازه ندادند که «کلاه قرمزی» را برای تلویزیون بسازد، یا همان زمان که دیگر عادل فردوسی‌پور اجازه اجرای برنامه «نود» را نداشت آمار بینندگان تلویزیون روند کاهشی خود را شروع کرد.

هر دو این افراد برنامه خود را به پلتفرم‌ها بردند و اتفاق بسیار هم پر مخاطب بود و تلویزیون که اوضاع را از این قرار دید دوباره تصمیم گرفت که ایرج طهماسب را با برنامه«مهمونی» به تلویزیون بازگرداند، اما این عقب‌گرد تنها در یک مورد رخ طهماسب رخ داد.

فرصتی که از دست رفت

تابستان امسال بعد از خبری که محمدرضا گلزار اخیرا در حضور یکی از طرفدارانش اعلام و عنوان کرد که با اجرای یک برنامه با محوریت پانتومیم به تلویزیون برمی‌گردد، این خبر با بازتاب‌های فراوانی در فضای‌ مجازی همراه شد. عده‌ای مخالفت کردند و گروهی دیگر با اشاره به لزوم بازگشت چهره‌ها به تلویزیون، چنین رویکردی را راهکاری مناسب برای بازگرداندن مخاطبان به تلویزیون دانستند.

این بازگشت بازخوردهای منفی و مثبت بسیاری داشت. اولین و پر رنگ‌ترین واکنش هم به محمدرضا شهبازی، مجری برنامه «پاورقی» تعلق دارد، شهبازی در توییتی نوشته بود: «ما اینور پاورقی میسازیم، میگیم سلبریتی باید در خدمت رسانه باشه، هماهنگ با سیاست‌های نظام باشه، باید با سلبریتی‌ای که وسط شلوغی‌ها آب به آسیاب دشمن می‌ریخت برخورد بشه، بعد اونور گلزار و رشیدپور دارن گرم میکنن برگردن روی آنتن. اینور بچه‌ها با بی پولی ساختن، فحش خوردن... خانواده هاشون اذیت شدن و...

بعد از آن همه کشمکش سرانجام رشیدپور از بازگشت به تلویزیون انصراف داد و همان مجری اکنون قرار است برنامه «ساعت صفر» را در یکی از پلتفرم‌ها و در شبکه نمایش خانگی عرضه کند و درباره برنامه‌اش هم توضیحاتی را ارائه داده است: «ساعت صفر» یک برنامه گفت‌وگو محور با فضایی متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشه‌ای» و «شب شیشه‌ای» است. موضوع همان است یعنی گفت‌وگو اما نوع گفت‌و گو و نتایج آن با «دید در شب» متفاوت خواهد بود. نگاه این برنامه به حوزه بین‌الملل اختصاص دارد و اولین بار است که ما در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی قصد داریم مهمان‌هایی غیر از جغرافیای ایران داشته باشیم. تعدادی از گفت‌وگوها ضبط شده‌اند و تعدادی در حال ضبط شدن هستند و البته مهمانان ایرانی هم خواهیم داشت که مثل سابق از بین چهره‌های فرهنگی اجتماعی و هنری هستند. تقریباً روال برنامه، روز پخش خواهد بود یعنی به این صورت نیست که تولید تمام شود و بعد از آن ما پخش را آغاز کنیم بلکه به موازات اینکه برنامه از یکی از پلتفرم‌ها پخش می‌شود ما تولید را هم با توجه به مختصات روز ادامه خواهیم داد که امیدوارم بتوانیم به آن اهدافی که در ذهن‌مان است در عمل هم دست پیدا کنیم.»

از طرفی علی ضیا هم برنامه خودش را دارد و اخبار نه چندان معتبری هم به گوش رسیده که داریوش فرضیایی(عموپورنگ) هم قرار است در پلتفرم برنامه‌سازی کند.

در چنین شرایطی هنرمندان به راحتی از تلویزیون کوچ می‌کنند و به پلتفرم می‌رسند که آمار بینندگان برنامه‌های سرگرمی تلویزیون از ۲ درصد آغاز و تقریبا تا زیر ۲۰ درصد ادامه دارد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1879637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    6 4
    قطعا جزو چند کشور معدود دنیا هستیم که ارزو میکنیم کاش به گذشته بازگردیم
  • مهدی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    7 0
    نمی دانم چرا فکر می کنم ۹۰ درصد مطالب شما در باره کاهش مخاطب صدا و سیماست.شاید هم تز فارغ التحصیلی تان است..
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    8 4
    و جالب اینجاست که اون پلتفرم ها با وجود اون همه ادعا و کلاس گذاشتن برای صدا و سیما توی این مدت نتونستن حتی یک چهره ی جدید دو معرفی کنن و کماکان آویزون چهره های تلویزیونی اند
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    5 4
    راه چاره آشتی تلویزیون با این مجریان توانمند هست در این صورت مثل قبل مخاطب جذب تلویزیون میشه
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    8 1
    شماهایی که هر روز نمایش خانگی رو می کوبید سر صدا و سیما چرا هیچوقت از مدیران پلتفرم ها نمی پرسید که چرا توی این همه برنامه ای که ساختن نتونستن حتی یک چهره ی جدید در حوزه ی اجرا رو معرفی کنن و چرا همه آویزون تلویزیون اند؟مگه نمیگید مدیران صدا و سیما دگم و کارنابلدن؟خب پلتفرم ها که مدیرانش به گفته شما بخش خصوصی و پر از ادمهای نخبه و نابغست پس چرا عملکردش اینجوریه که اگر صدا و سیما و آدمهاش نبودن الان باید غاز می چروندن؟بهتره به جای اینکه انقدر پاچه صدا و سیما رو بگیرید به بی عرضگی دوستان خودتون توی نمایش خاگی هم بپردازید.روزی رو خدا می رسونه نگران قطعی جیره و مواجبتون نباشید!!!
  • محمد IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    15 0
    برای من هیچ کدوم ارزش ندارند چه این جدید ها چه اون قدیمی های معروف مهم در کنار خانواده بودن هست اونم با جیب پر از پول که نیست مجبورم سه شیفت کار کنم تا شرمنده زن و بچه نشم وقت دیدن تلویزیون رو ندارم حتی بعضی وقت ها شده تو یک روز خودم رو تو اینه هم ندیدم چه برسه به ...