ایران اسپورت 24 نوشت:

سوکراتس" یک فوتبالیست معمولی نبود، او همچون فوتبال در تحصیلات آکادمیک هم موفق بود و در دانشگاه از پزشکی فارغ التحصیل شد؛چیزی که در بین فوتبالیست ها بسیار نادر است. پس از دوران فوتبال حرفه ای یک مفسر تلویزیونی شد و ستون نویس در روزنامه های مختلف. همیشه هم عقاید منحصر به فرد خود را داشت.
اسم کامل وی،" سوکراتس براسیلیرو سامپایو د سوزا ویرا د اولیویرا" است. کاپیتان برزیل در جام جهانی 1982 بود و در جام جهانی 86 هم برزیل را همراهی کرد. برزیل با "سوکراتس" ، "زیکو "و "فالکائو" به عنوان «بهترین تیمی که جام جهانی را نبرده» معروف است." سوکراتس" در لیست "بهترین 125 بازیکن زنده دنیا" قرار داشت که فیفا منتشر کرده است.
"دکتر سوکراتس" از زمانی که ورزشکاری حرفه ای بود، عادت نداشت عقاید سیاسی اش را پنهان کند، در برنامه های هفتگی تلویزیون های ورزشی حاضر می شد و بی محابا عقاید سیاسی آزادی خواهانه اش را در دوره حکومت نظامیان در برزیل آشکار می کرد.
"سوکراتس" همراه با باشگاه کورینتیانس، جنبشی را رهبری کرد که به « دموکراسی کورینتیانس» معروف شد. حرکتی سیاسی که طی آن بازیکنان فوتبال علیه خفقان سیاسی دهه 80 برزیل و قوانینی که نظامیان حاکم بر برزیل وضع کرده بودند اعتراض می کردند. « دموکراسی کورینتیانس» بر این مبنا بود که همه چیز در باشگاه کورینتیانس با رای گیری مشخص می شد، حتی انتخاب رئیس باشگاه و کادر اجرایی . این سیستم باشگاه داری خلاف آن چیزی بود که حاکمان توتالیتر برزیل تجویز کرده بودند. با این نظام دموکراتیک باشگاه داری، کورینتیانس در سال های 83 و 1982 قهرمان جام "پائولیستا" شد.
"کورینتیانس سوکراتس" همچنین حامل پیامی دموکراتیک به مردم برزیل بود؛ آن هم برزیل تحت سلطه نظامیان. با بنرهایی که این شعارها بر آن نقش بسته بود: «انتخابات مستقیم، اکنون» و «می خواهیم برای انتخاب رئیس جمهور رای بدهیم».
کنش های سیاسی "دکتر سوکراتس" بیش از هر چیز با پیراهنی که در زمین بازی می پوشید معروف است؛ پیراهنی که واژه "دموکراسی" بر آن نقش بسته بود که البته با قهرمانان دوران کودکی اش کمی تناقض داشت: "فیدل کاسترو، "ارنسته چه گوارا" و" جان لنون" .
او همچنین هرگز ریاکارانه زندگی نکردو اعتیاد به الکل خود را انکار نکرد. سوکراتس حتی در زمانی که یک ستاره در دنیای فوتبال بود، به الکل اعتیاد داشت.
دکتر در جریان کوپا آمریکا سال 2011 برای آسیوشیتدپرس ستون نویسی کرد و دیدگاه های خود را در همه وجوه این تورنمنت از جمله اقتصاد و سیاسیت در آمریکای لاتین منتشر کرد. "سوکراتس" قبل از شروع بازی های کوپا آمریکا نوشت: «آنچه می گویم فقط در رابطه با یک بازی نیست، قبل از هر چیز فوتبال نبردی روان شناختی است و انسانیت با ابعاد مختلف آن نقشی بزرگ در آن ایفا می کند».
"دکتر سوکراتس" صبح یکشنبه در نتیجه اعتیاد طولانی مدت به الکل درگذشت.
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =