کمترین و بیشترین میزان مشارکت استانی در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۲ /تهران قعرنشین شد، کهگیلویه صدرنشین/مشارکت بالای ۵۰ درصد فقط در ۶ استان +جدول

میزان مشارکت استان ها در انتخابات مجلس دوازدهم در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم کاهش داشته است، به طوریکه در این دوره فقط ۶ استان مشارکت بالای ۵۰ درصدی داشته اند، اما در سال ۱۳۹۸ این عدد ۱۰ بوده است.

تارا مهدویان: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ مهمترین ماراتن سیاسی کشور در دو بخش مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار و نتایج آن طی روزهای اخیر به تناوب اعلام شد.

آنگونه که وزارت کشور اعلام کرده بود، واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر بودند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ را مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ را زن از مجموع واجدین شرایط تشکیل می دادند.

میزان مشارکت اعلام شده در انتخابات ۱۴۰۲ همانگونه که پیش بینی شده و دور از انتظار نبود، پایین تر از انتخابات مجلس یازدهم بود و بنا به گفته احمد وحیدی وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، ۴۱ درصد بوده و در این دوره از انتخابات ۲۵ میلیون نفر پای صندوق های رأی حضور یافته اند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه میزان مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به تفکیک استان ها نیز اعلام کرد که طبق آن استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۵.۷۴ درصد بالاترین مشارکت را از آن خود کرد و استان تهران با ۲۶.۱۷ درصد کمترین میزان مشارکت را در انتخابات داشته است.

کاهش تعداد استان هایی با مشارکت بالای ۵۰ درصد

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت کشور، درباره میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸ و مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که برخلاف سال ۹۸ که ۱۰ استان مشارکت بالای ۵۰ درصدی در انتخابات داشته اند، امسال این آمار به ۶ استان کاهش یافته است.

آنگونه که استان کهکیلویه و بویراحمد با کسب بالاترین میزان مشارکت در سال ۹۸؛ یعنی ۷۰.۶۶ درصد، با وجود آنکه در این دوره از انتخابات نیز بالاترین میزان مشارکت را با ۶۵.۷۴ درصد از آن خود کرده، ولی ۴.۹۲ درصد کاهش مشارکت داشته است.

همچنین ۴ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و اردبیل که در سال ۱۳۹۸ در لیست استان های با مشارکت بالای ۵۰ درصد قرار داشتنند؛ در این دوره از انتخابات با کاهش مشارکت در رده بین ۵۰ تا ۴۰ درصد مشارکت قرار گرفته اند. برهمین اساس مشارکت در سیستان و بلوچستان ۴۳.۱۸درصد؛ هرمزگان ۴۶.۶۶ درصد؛ کرمان ۴۸.۴۸ درصد و استان اردبیل ۴۹.۰۳درصد بوده است.

* در جدول زیر درصدهای مشارکت در انتخابات ۱۳۹۸ را مشاهده می کنید؛

ردیف

استان

درصد مشارکت در سال ۱۳۹۸

۱

کهگیلویه و بویر احمد

۷۰.۶۶

۲

خراسان جنوبی

۶۶.۱۲

۳

ایلام

۶۰.۸۹

۴

سیستان و بلوچستان

۶۰.۶۸

۵

خراسان شمالی

۵۷.۲۱

۶

گلستان

۵۷.۱۵

۷

هرمزگان

۵۲.۵۱

۸

چهارمحال بختیاری

۵۲.۳۳

۹

کرمان

۵۰.۵۶

۱۰

اردبیل

۵۰.۲۹

۱۱

زنجان

۴۸.۶۳

۱۲

آذربایجان غربی

۴۸.۲۳

۱۳

خراسان رضوی

۴۸.۱۷

۱۴

یزد

۴۷.۹۰

۱۵

لرستان

۴۷.۵۸

۱۶

سمنان

۴۷.۴۵

۱۷

بوشهر

۴۶.۸۱

۱۸

مازندران

۴۵.۶۵

۱۹

فارس

۴۵.۱۱

۲۰

همدان

۴۴.۸۱

۲۱

قم

۴۳.۰۲

۲۲

خوزستان

۴۲.۹۶

۲۳

کرمانشاه

۴۲.۸۵

۲۴

آذربایجان شرقی

۴۲.۸۳

۲۵

قزوین

۴۲.۱۹

۲۶

گیلان

۴۱.۹۶

۲۷

مرکزی

۳۹.۷۱

۲۸

اصفهان

۳۶.۳۸

۲۹

کردستان

۳۲.۶۵

۳۰

البرز

۲۸.۴۱

۳۱

تهران

۲۶.۲۴

این استان ها مشارکت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد داشته اند

از سوی دیگر، مقایسه آمارهای بین انتخابات سال های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۲ نشان می دهد که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۶ استان مشارکت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد داشته اند که عبارتند از؛

استان زنجان با ۴۸.۶۳ درصد؛ آذربایجان غربی ۴۸.۲۳ درصد؛ خراسان رضوی ۴۸.۱۷ درصد؛ یزد ۴۷.۹۰؛ لرستان ۴۷.۵۸؛ سمنان ۴۷.۴۵ درصد؛ بوشهر ۴۶.۸۱؛ مازندران ۴۵.۶۵ درصد؛ فارس ۴۵.۱۱ درصد؛ همدان ۴۴.۸۱ درصد؛ قم، ۴۳.۰۲ درصد؛ خوزستان ۴۲.۹۶ درصد؛ کرمانشاه ۴۲.۸۵ درصد؛ آذربایجان شرقی ۴۲.۸۳ درصد؛ قزوین ۴۲.۱۹ درصد و گیلان با ۴۱.۹۶ درصد

اما در انتخابات امسال، ۱۸ استان مشارکت بین ۵۰ تا ۴۰ درصد داشته اند که عبارتند از؛

یزد ۴۹.۹۳درصد؛ قم ۴۹.۶۵ درصد؛ اردبیل ۴۹.۰۳درصد؛ کرمان ۴۸.۴۸درصد؛ زنجان۴۸.۴۲درصد؛ سمنان ۴۷.۶۱ درصد؛ لرستان ۴۷.۱۴درصد؛ هرمزگان ۴۶.۶۶ درصد؛ آذربایجان غربی ۴۶.۴۱درصد؛ خراسان رضوی ۴۵.۴۷ درصد؛ بوشهر ۴۵.۳۳درصد؛ فارس ۴۳.۷۴درصد؛ مازندران ۴۳.۴۷درصد؛ سیستان وبلوچستان ۴۳.۱۸ درصد؛ خوزستان ۴۳.۱۲ درصد؛ همدان ۴۱.۷۵ درصد؛ آذربایجان شرقی ۴۱.۰۲ درصد و گیلان ۴۰.۱۵ درصد.

افزایش تعداد استان هایی با مشارکت زیر ۴۰ درصد

در این میان، برخی از استان ها مشارکت زیر ۴۰ درصدی را در انتخابات ۱۴۰۲ ثبت کرده اند. با وجود اینکه آمار منتشر شده از میزان مشارکت استانی در انتخابات ۱۳۹۸ نشان می دهد که تنها ۵ استان مرکزی با ۳۹.۷۱ درصد؛ اصفهان ۳۶.۳۸ درصد؛ کردستان ۲۳.۶۵ درصد؛ البرز ۲۸.۴۱ درصد و تهران ۲۶.۲۴ میزان مشارکت زیر ۴۰ درصدی داشته اند، اما در انتخابات امسال میزان مشارکت زیر ۴۰ درصدی به ۷ استان رسیده و استان های کرمانشاه با ۳۹.۴۷ درصد؛ مرکزی با ۳۷.۴۲ درصد؛ قزوین با ۳۷.۲۲؛ اصفهان با ۳۷.۰۳ درصد؛ کردستان با ۳۰.۵۳ درصد؛ البرز با ۳۰.۱۹ درصد و تهران با ۲۶.۱۷ درصد در این لیست قرار دارند.

* در جدول زیر درصدهای مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ را مشاهده می کنید؛

ردیف

استان

درصد مشارکت در سال ۱۴۰۲

۱

کهگیلویه و بویر احمد

۶۵.۷۴

۲

خراسان جنوبی

۶۳.۸۸

۳

گلستان

۵۴.۱۴

۴

ایلام

۵۳.۲۹

۵

خراسان شمالی

۵۰.۳۲

۶

چهارمحال و بختیاری

۵۰.۱۳

۷

یزد

۴۹.۹۳

۸

قم

۴۹.۶۵

۹

اردبیل

۴۹.۰۳

۱۰

کرمان

۴۸.۴۸

۱۱

زنجان

۴۸.۴۲

۱۲

سمنان

۴۷.۶۱

۱۳

لرستان

۴۷.۱۴

۱۴

هرمزگان

۴۶.۶۶

۱۵

آذربایجان غربی

۴۶.۴۱

۱۶

خراسان رضوی

۴۵.۴۷

۱۷

بوشهر

۴۵.۳۳

۱۸

فارس

۴۳.۷۴

۱۹

مازندران

۴۳.۴۷

۲۰

سیستان و بلوچستان

۴۳.۱۸

۲۱

خوزستان

۴۳.۱۲

۲۲

همدان

۴۱.۷۵

۲۳

آذربایجان شرقی

۴۱.۰۲

۲۴

گیلان

۴۰.۱۵

۲۵

کرمانشاه

۳۹.۴۷

۲۶

مرکزی

۳۷.۴۲

۲۷

قزوین

۳۷.۲۲

۲۸

اصفهان

۳۷.۰۳

۲۹

کردستان

۳۰.۵۳

۳۰

البرز

۳۰.۱۹

۳۱

تهران

۲۶.۱۷

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =