عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی که در مدار 270 مایلی بالای زمین می‌چرخند، از ماه در آستانه اولین «فصل خسوف» در سال 2024 عکس‌برداری کرده‌اند.

تینا مزدکی: همانطور که از ایستگاه فضایی دیده می‌شود، ماه به فاز چهارم خود رسیده است و در این لحظه درست مقابل اقیانوس اطلس جنوبی قرار می‌گیرد. این رویداد برای دانشمندان و علاقه‌مندان بسیار خاص است؛ چرا که ماه در ساعات اولیه ششم فروردین توسط زمین گرفته شد و بعد از آن در بیستم فرودین خورشید گرفتگی رخ خواهد داد.

این عکس از ایستگاه فضایی بین‌المللی و از ماه زمانی گرفته شد که ماهواره به فاز چهارم خود رسید. این حالت حدود یک هفته پس از ماه جدید و یک هفته قبل از کامل شدن ماه رخ می‌دهد.در واقع دوشنبه ششم فروردین اولین «فصل خسوف» در سال 2024 آغاز شد؛ در واقع در یکی از دو دوره 35 روزه هر سال که ممکن است ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی رخ دهد که به آن فصل خسوف گفته می‌شود.

عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی

در ساعات اولیه ششم فروردین، ماه کامل شد و در مقابل زمین در یک راستا قرار گرفت، هر چند این یک هم ترازی کامل نبود. اگر چنین بود، یک ماه گرفتگی کامل رخ می‌داد که به آن ماه خونی نیز می‌گویند. درعوض، این یک ماه گرفتگی نیمه شبانه بود که طی آن ماه تنها در سایه بیرونی زمین، یعنی نیم سایه آن، حرکت می‌کند. در طول این رویداد که بین ساعت 12:53 و 5:32 بامداد به وقت شرقی رخ داد، طبق زمان و تاریخ، اوج آن در ساعت 3:12 بامداد به وقت شرقی بود که لبه سایه زمین در حال در راستای سطح ماه دیده شد.

اگر تماشای این رویداد را از دست دادید، هنوز یک خورشید گرفتگی مانده است که در انتهای مدار فعلی ماه رخ می‌دهد. روز دوشنبه بیستم فروردین، ماه جدید که در این ماه به عنوان ماه صورتی نیز شناخته می‌شود کاملاً با خورشید و زمین همسو خواهد شد و باعث خورشید گرفتگی مرکزی می‌شود. بر اساس تحقیقات جدید ناسا، به طور متوسط هر 366 سال دو بار در یک مکان اتفاق می‌افتد.

منبع: livescience

۵۸۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =