سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید اصل تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس دارای مجوزبوده، اما ورود به سفارت« خارج از پروتکل های بین الملی» بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، ده روز بعد از تسخیر سفارت انگلیس توسط دانشجویان، کمیسیون امنیت ملی مجلس  این موضوع را با حضور مسئولان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی مورد بحث و بررسی قرار داد.

 در حالی که رسانه های خارجی  نیروی انتظامی را به اهمال در خصوص مراقبت از سفارت انگلیس متهم کرده آن گونه که جلالی  می گوید «اصل تجمع دارای مجوز بوده  و مسئولان تجمع تعهد نامه کتبی جهت عدم انجام اقدامی خارج از قاعده اخذ شده که موجود می‌باشد. »

وی افزود: نیروی انتظامی معمولا تعریفی از تجمعات قانونی و رسمی دارد و آرایش این نیرو نیز در این صورت کاملا دارای تعریف است و این تعریف نیز کاملا رعایت شده است.

گزارشی از اقدامات نیروی انتظامی گزارشی در جهت حفاظت از سفارت و عدم ورود دانشجویان و اتخاذ تدابیری جهت خارج کردن دانشجویان از سفارت  از دیگر توضیحات  مسئولان نیروی انتظامی به نمایندگان عضو  کمیسیون بوده است.

 بعد از تسخیر سفارت انگلیس وزارت خارجه  از این اقدام اظهار تاسف کرد وحالا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی  هم می گوید :«ورود آن‌ها به داخل سفارت خارج عرف و پروتکل‌های بین المللی است که موجب شد برخی افراد سودجو نیز از آن بهره‌برداری‌های ناصواب وخلاف نمایند.» به گفته جلالی سیاست جمهوری اسلامی رعایت مقررات کنوانسیون‌ها و تعهدات بین المللی است و به همین علت جمهوری اسلامی ایران یکی از امن ترین کشورها برای سفارت‌خانه‌هاست.»

جلالی افزود: پلیس در حفاظت از اعضای سفارت و سفیر نقش مهمی ایفا نموده است و به همین دلیل بر خلاف حادثه سال 59 سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن که دو تن از اعضا سفارت ما شهید شدند هیچ آسیبی به اعضاء سفارت و سفیر نرسیده است.

جلالی گفت: اگر ما بخواهیم میزان تعرض به دیپلمات‌ها و سفارت‌خانه‌های ایران را در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی بر شماریم، کتاب مفصلی خواهد شد لذا امیدواریم وزارت امور خارجه و دولت این موضوع را پی گیری جدی نمایند.

جلالی خاطرنشان کرد: براساس گزارشات دریافتی در این قضیه مسائلی وجود دارد، ‌از جمله این که طرف انگلیسی سیستم حفاظتی سفارت را کاملا رعایت نکرده و حتی درب‌ها به گونه‌ای بود که افراد به راحتی توانستند داخل سفارت شوند، لذا اصل قضیه مشکوک و قابل بررسی است که مقرر شد کمیسیون آن را بررسی نماید.

/212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =