طرح پزشک امین با انتقادات تند وزیر بهداشت مواجه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، مرضیه وحید دستجردی، امروز در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور دراین باره گفت: "اجرای طرح "پزشک امین" توسط سازمان تامین اجتماعی، موازی با اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور است. وزارت بهداشت هیچ طرحی غیر از پزشک خانواده را نمی شناسد. وزارت بهداشت با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دستورالعمل نهایی پزشک خانواده امضا کرده است. لذا هیچ مفهومی از جمله پزشک امین برای وزارت بهداشت موضوعیت ندارد.

او پزشک خانواده را یک برنامه ملی عنوان کرد که دو وزارت خانه بهداشت و رفاه، برای اجرای آن توافق کرده اند: در این برنامه وزارت بهداشت به همراه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به یک توافق نهایی رسیده‌است و هر چیز دیگری به غیر از آن برای ما موضوعیت ندارد."

خانم وزیر همچنین گفت: "همه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در این طرح همکاری داشته باشند و تاکنون 20 دانشگاه برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده‌اند."

این واکنش وزیر بهداشت درحالی عنوان می شود که تامین اجتماعی حدود 60 درصد پزشکان عمومی در استان گیلان را برای طرح پزشک امین، زیر پوشش گرفته است. رحمت الله حافظی دراین باره می گوید: "طرح «پزشک امین» هیچ مغایرتی با طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده ندارد، اجرای این طرح حتی می‌تواند به اجرای پزشک خانواده سرعت ببخشد."

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ماهیت طرح پزشک امین با طرح پزشک خانواده متفاوت است: "در طرح پزشک خانواده، یک تیم 15 نفره متشکل از گروه‌های مختلف نظیر پزشک عمومی، پرستار،‌ متخصص تغذیه و ماما، خانواده‌ها را تحت نظر قرار می‌دهند، در حالی که در طرح پزشک امین، تنها یک پزشک عمومی به عنوان مشاور امین بر روند درمان بیمه‌شدگان نظارت می‌کند."

حافظی همچنین گفت: "بیمه‌شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی، انتظار دارند در ازای حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند، یک مشاور امین در حوزه درمان داشته باشند. اجرای این طرح می‌تواند بخشی از زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده را فراهم کند تا هر زمان که وزارت بهداشت قصد اجرای آن را داشت، سریع‌تر بتواند این طرح را عملیاتی کند."

 

پول پزشک خانواده را پیشاپیش داده ایم

اما یکی دیگر از چالش های وزارت بهداشت و تامین اجتماعی، اختلافات مالی این دو نهاد است. وزیر بهداشت برای چندمین بار پیاپی امروز از بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان ها حرف زد و  گفت: "وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصر هستند که بدهیهای بیمه‌ها به مجموعه وزارت بهداشت پرداخت شود. در این جا از سازمان بیمه خدمات درمانی تشکر می‌کنم چرا که ساماندهی خوبی در زمینه پرداخت مطالبات مراکز درمانی صورت داده است. لازم است سازمانهای بیمه‌گر بر اساس قانون، مطالبات مراکز درمانی را پرداخت کنند."

همچنین بسیار گفته شده که تامین اجتماعی پول پزشکان خانواده را نمی دهد. اما حافظی در این باره می گوید: "تامین اجتماعی همکاری مطلوبی با طرح پزشک خانواده دارد و هیچ مشکلی در این حوزه با وزارت بهداشت نداریم. به همین منظور مهرماه سال جاری اعتبار اجرای طرح پزشک خانواده تا پایان امسال را به صورت پیش‌پرداخت در اختیار سه استان پایلوت این طرح قرار داده‌ایم."

 

هدفمندی یارانه ها 2480 میلیارد تومان هزینه روی دست وزارت بهداشت گذاشت

وزیر بهداشت همچنین امروز درباره هزینه‌های سلامت گفت: هزینه‌های مصرف برق، گاز، بنزین و سایر انرژی‌ها باید در افزایش هزینه‌های سیستم درمان لحاظ شود که با احتساب صورت گرفته و محاسبات انجام شده مشخص شده است تاکنون بیش از 2 هزار و 480 میلیارد تومان تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر سیستم بهداشت و درمان کشور بوده است.  این در حالی است که تاکنون حتی یک ریال هم از 3 هزار میلیارد تومان مازاد درآمد نفت را دریافت نکردیم و پاسخ معاونت راهبردی ریاست جمهوری به ما این بوده است که پرداخت می‌کنیم اما تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است."

به گفته دستجردی، از مهمترین مسائل و چالش‌های موجود کسری‌های بودجه میلیاردی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که خدمات آنها را تحت الشعاع قرار داده و با مشکل مواجه کرده است.

4747 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    3 0
    ترا به خدا به هرکس رحم نمی کنید به مریض و خانوادها شون رحم کنید........
  • طاها IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    3 0
    تا وقتی بیمه ها مستقل نباشند و توان اینو نداشته باشند که خرید خدمت واقعی داشته باشند و منابع مالیشون کفاف هزینه هاشونو نده و از همه بدتر ، تا زمانی که وزارت بهداشت دست از رفتار پزشک سالارانه خودش برنداره ، هیچ طرحی موفق نمی شود . باز خدا پدر مادر این سازمان سابق تامین اجتماعی را بیامرزه که با یک حرکت انقلابی ، طرحی بسیار جالب را راه اندازی کرده که بدرد بیمه شده های خودش میخوره ، ولی ظاهراً منافع بعضی هارو بدجوری به خطر انداخته که اینطوری در مقابلش واکنش دارن . امیدوارم بیمه های دیگه هم همین کار را انجام بدن . اللهم عجل لولیک الفرج
  • بهمن IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    تکلیف بقیه نیروها غیر از پزشکان چی میشود تامین اجتماعی با نیروهای رسمی وقراردادی چکار میکند؟