خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

با تاسیس سیما فیلم و جدی شدن ساخت فیلم‌های تلویزیونی، آن‌هم با درجه الف پای برخی سینماگرها را هم به تلویزیون باز کرد. این در حالی است که سینما و تلویزیون دو مدیوم متفاوت هستند و ورود به عرصه هرکدام نیاز به آشنایی‌ها و تجربیاتی دارد. از سوی دیگر عرصه ساخت تله فیلم‌ها برای جوانانی که تازه کارگردان شده‌اند باز است و بی‌تجربگی برخی از آن‌ها باعث تولید آثاری سطحی می‌شود.

«مسعود اطیابی»، کارگردان فیلم‌هایی همچون «خروس جنگی» و «صبح روز هفتم» درباره فعالیت در تلویزیون و ساخت تله فیلم می‌گوید: «فعالیت در تلویزیون، چه در قالب فیلم و یا سریال تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارد. در این‌جا ما با طیف وسیع‌تری از مخاطب روبرو هستیم و این موضوع در روند نهادینه کردن باید‌ها و نبایدها و تعریف آن در جامعه کمک می‌کند.»

او درباره کیفیت تولید فیلم در تلویزیون می‌گوید: «ساخت تله فیلم با بودجه کمتری نسبت به سینما همراه است. به همین علت فیلم‌ساز نمی‌تواند توقع داشته باشد که به تمام خواسته‌هایش می‌رسد.»

کارگردان «مصائب دوشیزه» معتقد است مقوله ساخت فیلم‌های تلویزیونی بسیار مهم و جدی است و نمی‌شود به آن به عنوان یک کار تفریحی نگاه کرد.

اطیابی با انتقاد از برخی فیلم‌سازان نسبت به نگاهی که به تله فیلم می‌کنند گفت: «بعضی از فیلم‌سازان به دلایل نامعلومی در ساخت تله‌فیلم کم‌فروشی می‌کنند. حتی گاهی به حدی می‌رسد که مثلا یک فیلم را در عرض ده روز می‌سازند. این افراد با یکسری تصویر ضبط شده و سرهم بندی سریع آن، فیلمی را به خورد مخاطب می‌دهند.»

کارگردان «اخلاقتو خوب کن» معتقد است کار کردن در سینما و تلویزیون مدیوم مخصوص به خودش را طلب می‌کند و با تمام حساسیت‌ها نباید از استاندارد هر مدیومی خارج شود: «بین آنچه در سینما و تلویزیون تولید می‌شود تفاوت‌هایی وجود دارد. در سینما شما اثری می‌سازید که در مقیاس پرده عظیم نشان داده می‌شود؛ اما در تله‌فیلم‌ها و تلویزیون با عامه مردمی سر و کار دارید که در خانه‌شان نشسته‌اند و ضمن انجام دادن کاری فیلم هم نگاه می‌کنند.»

اطیابی اعتقاد دارد برپایی جشنواره مستقل برای ایجاد رقابت بیشتر بین فیلمسازان در ساخت تله فیلم می‌تواند بر کیفیت بیشتر کارها اضافه کند. وی دراین‌باره می‌گوید: «البته این بر می‌گردد به خود فیلم‌سازان. این‌که هنوز بعضی‌ها به این مقوله به دید تفریح نگاه می‌کنند مشکل از خودشان است. و الا برگزاری چنین مسابقه‌هایی، مشوق‌های خوبی برای فیلم‌سازان است
مسعود اطیابی یکی از دلائل ضعف تله‌فیلم‌ها در ایران را نبود ساز و کار مناسب ورود فیلم‌سازان به این حوزه می‌داند: «یکی از عمده مشکلات ضعف ساختاری تله‌فیلم‌ها این است که فیلم‌سازان جوان و خامی پا به عرصه می‌گذارند که اساسا فیلم‌سازی در آن سن و سال برای‌شان زود است. همین باعث می‌شود نوع نگاه‌شان نازل و سطحی باشد و از لحاظ فنی هم ضعف ساختاری داشته باشند. این مسئله در دراز مدت به جوانان ما آسیب می‌زند، چون آن‌ها به مرور زمان سرخورده می‌شوند.»

او برای جلوگیری از سرخوردگی فیلمسازان جوان برای ورود به حوزه ساخت تله فیلم پیشنهاد‌هایی هم دارد: «من احساس می‌کنم این انبوه سازی تله فیلم‌ها هم تشویق نیاز دارد و هم تنبیه. بایستی جلوی پخش آثاری که کیفیت ندارند گرفته بشود تا همانطور که با جوایز سعی در تشویق فیلم‌سازان مستعد داریم با این کار هم جلوی اشتباهاتشان گرفته شود.»

17301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =