۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
«جام رمضان»؛ الگویی برای برنامه‌سازی مفرح و خلاق

از دیرباز تا کنون ایام ماه مبارک رمضان در کنار تعطیلات عید نوروز، از جمله فرصت‌های ویژه تلویزیون برای جذب مخاطب به شمار می‌رود.

امسال اما، تلاقی این دو مناسبت باعث شد تا برخی برنامه سازان خلاق با تدارکی ویژه تلاش کنند تا برنامه‌هایی را برای مخاطبان تدارک ببینند که به صورت توامان دارای ویژگی‌های مرتبط با این دو مناسبت باشند.

«جام رمضان» عنوان برنامه‌ای سرگرم کننده است که با هدف احیای سنت‌های گذشته، این روزها حوالی اذان مغرب از شبکه ورزش سیما به روی آنتن می‌رود. رخدادی خاطره‌انگیز که سال‌هاست در ماه رمضان و در قالب رقابتی تماشایی میان هنرمندان و ورزشکاران پیشکسوت برگزار می‌شود و مخاطبان فراوانی دارد.

اما شیوه برگزاری مسابقات در سال‌های اخیر تفاوت ویژه‌ای با دوره‌های پیشین دارد، چراکه سکان هدایت آن به افرادی جوان و توانمند سپرده شده است و این گروه، مسیری بسیار خلاقانه را در پیش گرفته‌اند.

در سال‌های اخیر برنامه‌هایی که به نوعی ورزش فوتبال به عنوان هسته اصلی در آن‌ها مطرح بوده است، همواره از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما به شمار می‌رفتند. محوریت اصلی «جام رمضان» نیز بر پایه این ورزش پرطرفدار شکل گرفته است و به دلیل بهره گیری از رخدادی نوستالژیک در بطن خود، خاطره‌ای خوش از سال‌های گذشته را در ذهن بسیاری از مخاطبان تداعی می‌کند.

از چندین دهه پیش تا کنون برگزاری مسابقات «گل کوچک» که در لحظات پس از افطار آغاز می‌شد و تا پاسی از شب نیز به طول می‌انجامید، در شهرهای مختلف ایران رواج داشته است و علاقه‌مندان در هر سن و پیشه‌ای با تشکیل تیم‌های مختلف در آن شرکت می‌کردند. این برنامه به نوعی یادآور این رسم خاطره انگیز است و تلاش می‌کند تا باعث زنده نگه‌داشتن آن شود.

«جام رمضان» برای سومین سال متوالی است که به میزبانی شبکه ورزش سیما پخش می‌شود و همواره از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این شبکه تلویزیونی در ماه رمضان بوده است. مهم‌ترین دلیل موفقیت فصل سوم این گیم شو، در رویکرد ترکیبی آن نهفته است. «جام رمضان» بخش‌های متنوعی دارد و مشخص است طرح و برنامه آن برآمده از اتاق فکری هوشمند و امروزی است. عوامل تولید به خوبی دریافته‌اند که لازمه پرمخاطب شدن چنین برنامه‌ای، علاوه بر تدارک رقابتی جذاب و نفس‌گیر میان تیم‌ها، در توجه به عنصر سرگرمی‌سازی برای مخاطبان نهفته است.

در «جام رمضان» برگزاری گروهی رقابت میان تیم‌های مختلف از روندی کاملا حرفه‌ای برخوردار است. همانند مسابقات رسمی، برای هر بازی کنفرانس خبری و تشکیلات رسانه‌ای طراحی شده و صحبت پیرامون شرایط هر دیدار از جانب سرگروه‌ها و همچنین کری‌خوانی میان بازیکنان هر تیم، از جمله دلایلی است که باعث شده تا پیروزی در هر دیدار برای هر یک از بازیکنان به عنوان یک هدف جدی و حتی حیثیتی تعریف شود!

مسئولیت ساخت «جام رمضان» بر عهده گروهی قرار دارد که هم‌زمان مشغول طراحی و اجرای «فوتبال ۱۲۰» برای شبکه ورزش هستند. برنامه‌ای که با کناره‌گیری عادل فردوسی پور از سمت تهیه‌کنندگی آن، گمان می‌رفت سیری نزولی را به لحاظ کیفی در پیش داشته باشد. اما تیم جدید از همان ابتدا نشان‌ دادند که با روند حرفه‌ای ساخت چنین برنامه دشواری آشنا هستند و «فوتبال ۱۲۰» خیلی سریع توانست به لحاظ آماری بیننده‌هایی بیشتر از سری‌ پیشین را به خود اختصاص دهد.

از دیگر ویژگی‌های مثبت «جام رمضان» انتخاب مجری مناسب برای آن است. مسئولیت اجرای این برنامه برعهده یکی از کمدین‌های موفق سال‌های اخیر یعنی علی فریادی قرار دارد. فردی خوش ذوق که با حضور در مسابقه استند آپ کمدی خندوانه به شهرت رسید. فریادی علاوه بر حضور در متن هر دیدار و پرداختن به حاشیه ها با زبانی طنز آمیز، با برخی از هنرمندان و فوتبالیست‌های سال‌های نه چندان دور که به عنوان بازیکن، عضو تیم‌های مختلف این سری از رقابت‌ها هستند، گفت‌وگوهایی متفاوت را ترتیب می‌دهد. در بسیاری از موارد، قدرت بداهه گویی این مجری در واکنش به صحبت‌های مهمانان باعث خلق لحظه‌هایی مفرح می‌شود. «جام رمضان» به همت جشنواره شهر رمضان در پارک لاله تهران برگزار می‌شود. مکانی که انتخابش با توجه به جمعیتی که در ساعت‌های پس از افطار در آن حضور پیدا می‌کنند، بسیار هوشمندانه بوده است.

با توجه به جذابیت‌های چنین برنامه‌های برای بیننده‌های عام تلویزیونی، به احتمال بسیار زیاد امسال نیز عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه رمضانی شبکه ورزش به «جام رمضان» خواهد رسید.

سری سوم مسابقه تلویزیونی «جام رمضان» به تهیه‌کنندگی پویا خسروی، با اجرای علی فریادی و گزارشگری نیما تاجیک و سعید زلفی تا اواخر ماه مبارک رمضان هرروز ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود.

نوید مطفری داور بین‌المللی فوتبال ناظر این دوره از مسابقات و مسعود مرادی نیز سرپرست گروه داوری است.

245245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =