۶ نفر
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
نتانیاهو و وزیری که از شرش خلاص نمی‌شود

قطعنامه شورای امنیت درمورد آتش‌بس موقت در غزه، بن گویر را حتی بیشتر از نتانیاهو خشمگین کرد. او در سخنرانی گفت قطعنامه شورای امنیت ثابت کرد که سازمان ملل یهودستیز است و دبیرکل آن هم یهودستیز است و حماس را تشویق می‌کند.

مهسا مژدهی: همانقدر که بنیامین نتانیاهو، با ادامه حملات به غزه در خارج از سرزمین اشغالی دردسر دارد، در اطراف خودش هم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از چهره‌های بحران‌ساز برای نخست‌وزیر اسراییل بن‌گویر است. مردی تندرو، بدنام و از شهرک‌نشینان راست افراطی که یقه نتانیاهو را ول نمی‌کند. بن‌گویر اخیرا پایش را در یک کفش کرده تا نتانیاهو را وادار کند تا وارد رفح شود. خود نتانیاهو هم قلبا با او حداقل در این زمینه موافق است. اما برای جنایتی به بزرگی ورود به رفح، او نیاز به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری نهایی دارد. علاوه‌بر این ایالات متحده و کشورهای غربی و متحدان او، در مورد حمله به رفح هشدارهای تندوتیزی داده‌اند. همراه با بن‌گویر جنجالی یک چهره افراطی دیگر با نام بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی از دیگر چهره‌هایی است که خواب و خوراک را بر نتانیاهو حرام کرده است.

بن گویر کیست؟

ایتامار بن‌گویر ۴۸ ساله و وکیل و سیاستمدار راست‌افراطی است. او در دولت نتانیاهو به‌عنوان وزیرامنیت ملی اسراییل فعالیت می‌کند و نماینده قشر به شدت تندرو در داخل کابینه است. حزبی که بن‌گویر رهبری آن را به‌عهده دارد یکی از احزاب ضد عرب در سرزمین‌های اشغالی است و خود بن‌گویر هم جزو شهرک‌نشینان به حساب می‌آید. حزب اوتزما یهودیت، شش کرسی از کنست را در دست دارد. مخالفان بن‌گویر او را یک یهودی فاشیست می‌دانند که شمشیر را برای فلسطینی‌ها و اعراب از رو بسته است. طبق گزارش برخی رسانه‌ها بن‌گویر شخصا شاهد اخراج برخی از فلسطینی‌ها از خانه و کاشانه‌اشان بوده. بن‌گویر از خانواده‌ای سکولار آمده اما از زمان انتفاضه اول به‌این‌سو تبدیل به یک نیروی کاملا تندرو و افراطی شده است.به دلیل فعالیت‌های تندروانه تاکنون چند کیفرخواست علیه بن‌گویر صادر شده. او یکی از مخالفان توافقنامه اسلو در دهه ۹۰ بود و کینه گروه‌های میانه‌روتر اسراییلی را از همانجا به‌دل گرفته است.

نتانیاهو و وزیری که از شرش خلاص نمی‌شود

بن گویر به عنوان یک وکیل، وکالت تعدادی از فعالان یهودی راست افراطی مظنون به تروریسم و جنایات نفرت را برعهده داشته. مشهور است که او دوستی بسیار خوب برای افراطی‌ها و تندروهاست و اگر آنها به‌دردسر بیفتند پشتشان را خالی نمی‌کند.بل از ورود به سیاست، بن گویر به داشتن پرتره ای از باروخ گلدشتاین در اتاق نشیمن خود معروف بود که در فتل‌عام سال ۱۹۹۴مسجد الخلیل، ۲۹ نمازگزار مسلمان فلسطینی را قتل‌عام کرده بود.در دسامبر ۲۰۲۱، بن‌گویر پس از انتشار ویدئویی از او در حال کشیدن اسلحه به سمت نگهبانان امنیتی عرب در جریان یک مشاجره در پارکینگ در گاراژ زیرزمینی مرکز کنفرانس اکسپو تل آویو مورد بازجویی قرار گرفت. در انتخابات پارلمانی اسرائیل در سال ۲۰۲۲، حزب بن‌گویر موفقیت چشم‌گیری به‌دست آورد و سومین حزب بزرگ در کنست شد. این حزب وارد ائتلافی با حزب نتانیاهو شد تا بی‌بی‌ بالاخره بتواند دولت و کابینه تشکیل دهد. او در نهایت تبدیل به وزیرامنیت ملی اسراییل شد که یکی از مناسب بسیار مهم در سرزمینهای اشغالی است.

اختلاف نتانیاهو و بن‌گویر بر سر چیست؟

تازه‌ترین موضوعی که بن‌گویر نتانیاهو را بر سر آن تحت‌فشار قرار داده؛ رفح است. خروج نیروهای اسراییل از خان‌یونس و عقب‌افتادن حمله به رفح، بن‌گویر را که حامی بی‌چون و چرای شدت گرفتن حملات به غزه است را سخت عصبانی کرده. او اخیرا گفته اگر نتانیاهو تصمیم بگیرد جنگ را بدون حمله به رفح تمام کند، دیگر نخست‌وزیر نخواهد ماند. این ادعا درحالی مطرح شد که اخیرا طرح ترور بن‌گویر از سوی شاباک کشف شده بود و خود او به‌دلیل مواضع به‌شدت تندش علیه فلسطینی‌ها وضعیت مناسبی ندارد.

قطعنامه شورای امنیت درمورد آتش‌بس موقت در غزه، بن گویر را حتی بیشتر از نتانیاهو خشمگین کرد. او در سخنرانی گفت قطعنامه شورای امنیت ثابت کرد که سازمان ملل یهودستیز است و دبیرکل آن هم یهودستیز است و حماس را تشویق می‌کند. پس از قطعنامه بین‌المللی اخیر باید با تمام قدرت به جنگ ادامه دهیم و به‌هر قیمتی حماس را شکست دهیم. او همچنین مخالف کمک‌رسانی به مردم غزه بود و گفته انتقال کمک‌ها به غزه مانند رساندن اکسیژن به حماس است.

بن‌گویر البته تنها نیست. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی مواضعی مشابع بن‌گویر دارد و در شرایطی که خود نتانیاهو در جبهه راست افراطی شمشیر می‌زند و نمی‌خواهد به‌هیچ‌وجه دست از بمباران غزه بردارد، بن‌گویر و اسموتریچ از او هم جلوتر می‌روند. دولت آمریکا تلاویو را برای کنار گذاشتن ایده حمله به رفح تحت‌فشار قرار داده است. به‌نظر می‌رسد نتانیاهو قصد ندارد بدون جلب‌نظر واشنگتن در رفح اقداماتی را انجام دهد. با همه اینها دست برداشتن از کل این ایده او را در داخل سرزمین‌های اشغالی با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. تیم بن‌گویر و اسموتریچ و یاران تندرو آنها حمله به رفح را با آزادی کسانی که در دست حماس هستند یکی می‌داند. همین موضوع باعث شده تا تبلیغاتی اساسی ضد تصمیمات نتانیاهو در اسراییل به‌راه بیندازند.

نتانیاهو و وزیری که از شرش خلاص نمی‌شود

همه اینها درحالی اتفاق می‌افتد که نتانیاهو عموما تلاش می‌کند تا بن‌گویر از او راضی باشد. او در بهمن‌ماه امسال طرح محدود کردن ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی را که از سوی بن‌گویر مطرح شده بود قبول کرد. البته تا قبل از طوفان‌الاقصی اوضاع به این شکل نبود. نتانیاهو تلاش می‌کرد تا هرطور شده اجازه بولد شدن را به بن‌گویر ندهد و پایش را از تصمیمات مهم کابینه ببرد. مثلا در یکی از جلساتی که در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شده بود، بنیامین نتانیاهو، عمدا ایتامار بن گویر افراطی را به جلسه دعوت نکرد. این مساله خیلی زود رسانه‌ای شد و گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه بی‌بی از بن‌گویر هراس دارد بالا گرفت. هیچ‌یک از این دو چهره تندرو در اسراییل به دیگری اعتماد ندارند. بن‌گویر این اطمینان را به خود دارد که می‌تواند نتانیاهو را سرنگون کند و حتی خودش در مسیر قدرت گرفتن پیش برود. اما با توجه به شیوه رفتار و سوابق سیاسی او، در اسراییل تنها راست‌گرایان افراطی هستند که بن‌گویر را به رسمیت می‌شناسند. در مقابل نتانیاهو دست خود را در مقابل بن‌گویر بسته می‌بیند. او به خوبی می‌داند چه به رفح حمله کند و چه نکند، شش ماه حمله به غزه و وضعیت اسرا و عملیات طوفان‌الاقصی، باعث شده که جایگاه قبل را در اسراییل پیدا نکند. در صورتیکه جنگ به‌پایان برسد، نتانیاهو باید جوابگوی تمام خطاهای شش ماه اخیر خود و حتی خطاهای قبلی‌اش باشد. در شرایط ادامه وضع فعلی هم او در مجامع بین‌المللی تحت فشار برای پذیرش آتش‌بس است و دیگر کسی از بمباران مداوم غزه استقبال نمی‌کند.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =