۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۴

یک پزشک بریتانیایی عینکی ابداع کرده که بدون نیاز به چشم پزشک و عینک‌ساز، قابل‌تنظیم است

یک پزشک بریتانیایی عینکی را ابداع کرده که فرد استفاده کننده از آن می‏تواند بدون کمک عینک‏ساز آن را تنظیم کند. او امیدوار است که با این اختراع به مردم فقیر جهان کمک کند.

پروفسور جاشوا سیلور امیدوار است که طراحی او بتواند به حدود یک میلیارد نفر در کشورهای درحال توسعه کمک کند تا بتوانند طی 10 سال آینده، به راحتی از عینک استفاده کنند.

عینک‏های انطباقی او، چنان طراحی شده اند که بدون نیاز به نسخه چشم پزشک، برای افراد دوربین و نزدیک بین به راحتی تنظیم شوند.

ایده اولیه این طرح در سال 1985 به فکر او رسید؛ زمانی که با چند تن از همکاران خود در مورد لنزهای چشمی بحث می‏کردند. این ایده پس از 20 سال به مرحله طراحی رسید تا بتواند به صورت تولید انبوه و قیمت ارزان در دسترس عموم قرار گیرد.

بر طبق این اصل که هر چه لنز ضخیم تر باشد، قوی تر می شود، عینک‏های پروفسور سیلور قابلیت این را دارند که با تزریق مایع تنظیم شوند. در مرکز هر لنز این عینک‏های سفت پلاستیکی، محفظه‏های نازکی از مایع قرار دارد. این مایع توسط سرنگ‏هایی که به دو دسته عینک متصل است و همچنین صفحه مدرجی برای تنظیم دستی مقدار مایع ورودی به لنز، کنترل می‏شود.

به محض این‏که عینک تنظیم شد و دید مناسب را پیدا کرد، سرنگ‏ها را جدا کرده و همچون یک عینک معمولی از آن استفاده می‏کنند.
این ابداع، میلیون‏ها انسان را در کشورهای فقیر که صنعت عینک سازی کم رونقی دارند قادر می‏سازد تا برای اولین بار به راحتی از عینک استفاده کنند.

یک پروژه آزمایشی که توسط بخش توسعه بین الملل حمایت می شود، اخیراً هزاران عدد از این عینک را در کشورهای جهان سوم توزیع کرده است. همچنین، پروفسور سیلوا قصد دارد طی یک برنامه بلندپروازانه در هند، حدود یک میلیون از این عینک‏ها را در مدت یک سال توزیع کند.

هدف نهایی او این است که سالانه 100 میلیون عینک را در این کشورها توزیع کند تا بتواند تا سال 2020 به مجموع یک میلیارد عینک برسد.

البته از دیگر اختراعات «ساده» بریتانیایی می توان به رادیوهای خودشارژ اشاره کرد که با یک ابزار هندل‌مانند، شارژ می‌شوند. این رادیو را تروُر بیلی ابداع کرده تا مردم در مناطق دور افتاده کشورهای جهان سوم که از انرژی برق محرومند، بتوانند از رادیو استفاده کنند. این ابداع زندگی میلیون‏ها نفر را دگرگون کرده است.

دیلی تلگراف / ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =