غفلت مسوولان نفتی به همراه وجود قوانین دست و پاگیر باعث شد یکی از بزرگترین طرح های صنعتی جهان به منظور تبدیل گاز به فرآورده های نفتی به نام GTL مروارید (Pearl GTL Project)، در کشور قطرراه اندازی شود.

آذرجزایری: همین چند سال پیش بود که دغدغه ایران رسیدن به میزان برداشت روزانه قطر از پارس جنوبی یا همان گنبد شمالی بود و امروز پس از چند سال دغدغه اصلی مهاجرت گاز به سمت قطری ها به دلیل برداشت بیش از حد این کشور از این میدان و بی نتیجه بودن سرمایه گذاری های ایرانی درپارس جنوبی به دلیل باقی نماندن گازی در سمت ایرانی برای برداشت است.
اما این ناکامی ها دلایل زیادی دارد که شاید لازم باشد پرده از یکی از بزرگترین اشتباهات مسوولان نفتی در سالهای 79 تا 84 برداشت.خطایی که امروز باعث شده یکی از بزرگترین طرح های صنعتی جهان به منظور تبدیل گاز به فرآورده های نفتی به نام GTL مروارید (Pearl GTL Project)، در کشور قطرراه اندازی شود.الان حدود شش ماه است که این طرح راه اندازی شده و روزانه 47 میلیون مترمکعب گاز گنبد شمالی(پارس جنوبی) تنها در این مجتمع فرآورش می شود.
اما نکته اصلی این است که کمتر کسی می داند این طرح ابتدا از سوی شرکت شل به ایران پیشنهاد شده بود و مسوولان این شرکت دو سال مذاکره با ایران را ادامه دادند و وقتی از ایران ناامید شدند این طرح را به قطر پیشنهاد کردند و امروز این طرح بدون ریالی هزینه از سوی این کشور درآمد میلیاردی برای آنها به ارمغان آورده است.ضمن آنکه نباید فراموش کنیم گازی که از این میدان برداشت می شود حداقل نیمی از آن حق ایران بوده است.اما متاسفانه باید بگوییم شل در سال 2006 پس از ناامیدی از ایران این پیشنهاد را به قطر داد و در حال حاضر شش ماهی از اجرای این طرح که جزییات آن را در ادامه خواهیم آورد می گذرد.
اینکه چرا مسوولان نفتی آنزمان این طرح را اجرایی نکردند را شاید باید در عدم جذابیت قراردادهای نفتی ایران جستجو کرد که دست مسوولان نفتی را در جذب سرمایه های خارجی به طور کامل بسته است.اما با وجود آنکه کارشناسان نفتی سالیان سال است که بر تصحیح قوانین نفتی تاکید می کنند اما این امر تا کنون محقق نشده است.با اینکه طی دوران میرکاظمی سعی شد برای سومین بار قراردادهای بیع متقابل تصحیح شود اما به دلیل موانع قانونی موجود و برخی از سیاسی کاری ها تغییرات جدی در این قرارداد ایجاد نشده و مشکلات به شیوه قبل البته با کمی تغییر ادامه دارد.
پیشنهاد شل به ایران
کمتر کسانی هستند که بدانند این طرح حدود یازده سال پیش از طرف شرکت شل به مقامات ایرانی پیشنهاد شد و شرکت شل مصمم بود که این طرح را در ایران اجرا کند. مذاکرات با بخش خصوصی ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز ایران پیگیری شد ودر مرحله نخست بخش خصوصی ایران کنار گذاشته شد و شرکت شل قراردادی را با شرکت ملی پتروشیمی برای احداث یک واحد 70 هزار بشکه در روز GTL (فاز اول طرح) امضاء کرد . این دو شرکت حدود 30 میلیون دلار که احتمالاً نیمی از آن از طرف ایران پرداخت شده ،جهت مطالعات و بررسی های اولیه طرح هزینه کرده اند.
با این حال متاسفانه پس از دو سال فعالیت وکسب موافقتهای لازم برای قیمت گاز و نحوه تخصیص گاز به این طرح با شرکت ملی نفت و سایر ارگانهای ذیربط به بن بست رسید و در سال 2005 قرارداد فسخ گردید.
پس از آن بود که شرکت شل مذاکرات خود را با قطر از 2004 میلادی شروع کرد و در سال 2006 قرارداد احداث مجتمع GTL مروارید با قطر به امضاء رسید و 5 سال بعد در سال 2011 با 19 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این کشور امیر نشین بزرگترین مجتمع صنعتی منطقه شکل گرفت .
این درحالی است که ایران می توانست با این سرمایه‌گذاری به بزرگترین مجتمع GTL جهان دست یابد و با تولید 140هزار بشکه فرآورده‌های نفتی با بهترین کیفیت از گاز طبیعی، حدود 300 هزار بشکه در روز نفت اضافی برای صادرات داشته باشد.این امر در شرایطی است که وجود این مجتمع در میدان مشترک در قطر امکان بهره‌برداری بیشتر را به این امیر نشین کوچک از حوزه مشترک گاز داده است.
جزییات اجرای این طرح در قطر
براساس این گزارش، این مجتمع بزرگترین پالایشگاه از نوع خود در جهان است و ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی از گاز طبیعی حدود175 هزار بشکه در روز برآورد شده و کشور قطر را به رده بزرگترین تولید کننده GTL در دنیا ارتقاء داده است.
این طرح به صورت مشارکتی میان شرکت بین‌‌المللی شل و شرکت نفت قطر با به کارگیری جدیدترین تکنولوژی و مهندسی روز جهان ساخته شده است،به طوریکه قطر به میزان قابل توجهی ارزش افزوده از تولید گاز خود بدست می آورد .
براساس اعلام شرکت شل این مجموعه یکی از بزرگترین موفقیت های این شرکت به شمار می آید و مدیون همکاری های شرکت نفت قطر است که پس از پنج سال به نتیجه رسیده است. مجتمع طرح GTL مروارید از دو بخش بالادستی و پائین دستی تشکیل می شود،به طوریکه 66/1 میلیارد فوت مکعب در روز (حدود 47 میلیون متر مکعب در روز ) گاز طبیعی توسط شل از حوزه گازی که با پارس جنوبی حوزه مشترکی را تشکیل داده اند ، تولید می‌شود و پس از پالایش کامل گاز متان استحصال و برای مصرف در این مجتمع به کار گرفته می‌شود واز آن 140 هزار بشکه در روز گازوئیل ، نفتا ، نفت سفید، پارافین و روغن پایه،120هزاربشکه در روز میعانات گازی ،LPG و اتان در فرآیند تولید قابل استحصال است.درعین حال گفته می شود اولین محموله‌های گازوئیل این مجتمع پنج ماه پیش به بازارهای جهانی عرضه شده است.
همچنین از انجا که در قطر فقدان نیروی کار متخصص برای انجام این طرح وجود داشت، 52 هزار کارگر و کارمند از 60 کشور جهان در این طرح طی پنج سال به کارگرفته شده اند و 500 میلیون ساعت کار برای طراحی و ساخت این مجموعه که بزرگترین پالایشگاه جهان بشمار می آیدوقت صرف شده است. مجموع سرمایه گذاری حدود 19 میلیارد دلاری توسط شرکت شل تأمین شده و در محلی به مساحت 250 هکتار احداث گردیده است.
ارزش فروش مایعات گازی و فرآورده‌های نفتی این مجتمع در سال حدود 11 میلیارد دلار برآورد شده است و درآمد حاصل از آن حدود 3/7 میلیارد دلار است.
گاز مورد نیاز این طرح از طرف قطربدون دریافت وجهی به این پالایشگاه ارسال می شود و قطر بصورت 50-50 در منافع کلی طرح شریک است . درآمد حاصل از این طرح بدون آنکه قطر یک دلار هم سرمایه‌گذاری مستقیم کرده باشد، به ازاء تولیدهر متر مکعب گازمی تواند به حدود 30 سنت قابل ابتیاع باشد.
جمعیت واقعی قطر(بدون در نظر گرفتن کارگران و کارمندان خارجی) کمتر از 200 هزار نفر است که نیمی از آن هم شاید زیر 25 سال باشد.
این درحالی است که ایران بیش از 15 برابر جمعیت قطرفقط در دانشگاه ها دانشجو دارد. حال این سوال پیش می آید که چگونه است کشوری با این شرایط محدود می تواند بزرگترین صادر کننده گاز مایع و فراورده های نفتی از گاز در جهان باشد اما ما با داشتن میدان مشترک گازی پارس جنوبی از چنین تولیداتی بی بهره هستیم؟
 

 /22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    8 2
    ممنون از اطلاع رسانیتون،به هر حال این حق مردمه که بدونن تو کشورشون چه اتفاقاتی می افته امیدوارم که مثل همیشه یک خبرگزاری مستقل باشید نه مثل بعضی از خبرگزاری ها ....
  • بدون نام CH ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    6 0
    افسوس وقتی میفهمیم که خیلی دیر شده!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    9 3
    خواهش می کنم دیگه از این خبرها ندید که دیگه خیلی خسته و نا امید شدیم
  • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    10 1
    خبر جالبي است! وقتي اتفاق خوبي مي افتد دولت كنوني كرده و قبلي ها هيچ ولي اتفاق بدي كه مي افتد دولتهاي قبلي كرده اند بابا صد رحمت به حكومت هاي قبلي براي خودشون بد نمي گفتند! و البته 2006 سال 1386 مي شود عزيز برادر
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    4 0
    درزمانهاي قديم باقراردادهايي مثل رويتر مي خواستند منابع ما را به غارت ببرند ولي چرا حالا با احداث مجتمع gtl مخالفت شده جاي بحث دارد؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    9 0
    خبر بدتر اینه که مسئولین ارشد راه اندازی این پروژه مهندسین ایرانی هستند که شل با حقوق های بالایی اونا رو استخدام کرد
  • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    2 12
    نه اینکه در دوران خاتمی همکه مسئولان نخبه بودند و ایشان هم مردمی بود به این دلیل چنین گاف هایی دادند و سر و صدایش را در نیاوردند
  • بدون نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    15 2
    چیه نکنه این کار نقصیر خاتمی بوده؟ بابا اگه خاتمی نبود همین چند تا کارخونه تو عسلویه هم نبود. تو این 6 سال گذشته کدوم کارخونه رو احمدی نژاد ساخته؟ وجدانا" خودتون جواب بدید
  • بدون نام KR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    4 0
    جواب سوالی که اون آخر مطرح کردید خیلی ساده ست اما از بیانش معذوریم
  • بدون نام US ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    12 0
    شما خواب بودین ، می دانین سود خالص قطر سالی چقدر هست 6.7 میلیارد دلار درسال می دانین چند نفر پرسنل داره 53هزار نفر . من به عنوان یک جوان که رشته مهندسی شیمی درس خوندم هیچ وقت مسئولین کشور نمی بخشم به خاطر این خیانت به ایران وایرانی
  • abbas IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    10 0
    بعد از خواندن این خبر دیگر نمی دانستم چه گلی باید بر سر بگیرم! لعنت خدا بر کسانی که با جهل و نادانی خود این ملت را از حقوق حقه خود محروم می نمایند.
  • دولتی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    13 0
    درود " کمی به لید خبری و متن توجه کنید " شرکت ملی نفت و سایر ارگانهای ذیربط به بن بست رسید و در سال 2005 قرارداد فسخ گردید. پس از آن بود که شرکت شل مذاکرات خود را با قطر از 2004 میلادی شروع کرد و در سال 2006 قرارداد احداث مجتمع GTL مروارید با قطر به امضاء رسید " موضوع ارتباطی به مسوولین در سال 1384 ندارد بلکه بر می گردد به مجلس فخیمه 7 و مشکلات پیش امده برای قرار داد های نفتی در آن مجلس علت انصراف از قرارداد با ایران هم انتصاب آقای احمدی نژاد به ریاست دولت بوده و در زمان ایشان قطر قرارداد با شل را نهایی کرده است 1385
  • بدون نام GB ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    6 0
    به خدا پشت کامپیوتر گریم گرفته.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    9 0
    سوژه خوبی است که درباره آن با آقای زنگنه یا میر معزی یا ترکان مصاحبه یی داشته باشید و علت رد شدن پیشنهاد شل را جویا شوید...
  • یک IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    9 0
    این مسئله به تنگ نظری مسئولین ما بر می گردد و در همه ی دولت ها هم شاهد آن بوده ایم . خوابیدن خیلی از پروژه هایی که از دولت های قبل مانده . و دولت های بعد پروژه های مشابه را در جاهای دیگر کلید زده اند . اینکه شاید دولت هشتم و هفتم فکر می کرد که اگر این پروژه را شروع کند به عمر دولتشان قد نمی دهد و افتخار بریدن ربانی بی ارزش را از دست می دهند . تفکری که هنوز هم ادامه دارد و افتتاح پروژه هایی که تا بهره برداری کامل خیلی زمان دارند . تا بگوییم در فلان سفر ما فلان کار را کرده ایم . خود خواهی مسئولین در تاریخ پس از جنگ ضربه ای به مردم زده که چگونه می خواهند جوابگوی این باشند .
  • یک IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    8 0
    خاک خوردن چند صد و شاید چند هزار میلیاردی پروژه ها در کشور که با شروع قرن جدید باید برای حفظ این آثار تاریخی به جای مانده از حسادت و خود خواهی و تنگ نظری دولت های پیش برای نسل آن قرن میلیارد ها هزینه به دنبال باشد . این طرح ها هم می شود جز یی از آن
  • بدون نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    16 1
    تاریخ قضاوت خواهد کرد ......وقتی که پست های مدیریتی نه بر اساس لیاقت بلکه بر اساس دلایل غیر از لیاقت باشد نتیجه ای غیر از این نیست امام صادق میفرمایند بدترین مردم نزد خدا کسی است کاری را که در ان لیاقت ندارد عهده دار شود .....هر چی که انتقاد مینویسیم خبر انلاین ا سانسور میکند...چه فایده سیاست زدگی وافراط ضرر فراوان به کشور زده.......
  • بدون نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    19 2
    قابل توجه مسئولین ! این سوال را باید مسئولان جواب دهند
  • زوکربرگ CH ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    7 0
    من به عرض مردم میرسونم که طرح اولیه و مذاکرات ابتدایی در دولت خاتمی مطرح شد و از آنجا که وزیر نفت با مشورت دیگران انتخاب شده و زیر نظر دیگران کار میکند قضیه کش پیدا کرد و متاسفانه با روی کار آمدن دولت نهم و سیاست های ضد غربی ایشان با سو ظن به شرکتهای غربی نگریسته شد و با کارشکنی نهادهای دیگر فرانسوی ها قید ایران را زدند .
  • سعادت IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 0
    الله اکبر . من به شخصه خیلی غصه خوردم و دچار افسردگی شدید شدم. اما نمیشود از واقعیت فرار کرد... باز درود بر شما که این خبر را منتشر کردید. خبر بسیار مهمی بود که نباید از چشم هیچکدام از ایرانیان دور می ماند .انتشار اینگونه اخبار به مردم ایران در تصمیم گیری های تاریخی شان کمک بسیاری خواهد کرد. درود بی پایان بر فعالان و عزیزان در خبرآنلاین.
  • بدون نام MY ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    3 1
    بنویسید سو مدیریت و لاغیر
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    1 0
    تا شرکتهای پارس جنوبی در بورس نباشن درست نمی شن . دارند برای خودشون اونجا هر کاری می کنند و آخرش هم یه چیزی می گن دیگه .
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    1 0
    با این قانون تجارت فعلی و با این شرکت نفتی که حتی اساس نامه ندارد و ... بهتر از این نمی شه.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    0 0
    به قول خودتان که ما مشگل تخصص و نیروی کار نداریم با این همه دانشجو و استاد مشکل مانبع مدنی و گازی هم داریم می ماند منابع مالی نمیشود با افزایش سود بانکی منابع را جذب کرد نمیشود با اوراق ارزی و ریالی مشارکت پارس جنوبی با سود 24 درصد سالیانه 20 میلیارد نقدینگی جمع اوری کرد که هم یه سودی نصیب سپرده گذار ها بشود و هم باعث اشتغال و رونق اقتصادی و پیشرفت کشور بشود