وضعیت پل تاریخی زمانخان چهارمحال وبختیاری  وخیم شده است

ایرنا نوشت : یک کارشناس با سابقه ابنیه‌های تاریخی و میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از پایه‌های پل تاریخی زمانخان سامان به شدت آسیب دیده است و نیازمند مرمت و بازسازی فوری و ضروری است. .

اردشیر آخوند افزود: در یک ماه اخیر بنا به دلایلی وضعیت پل تاریخی زمانخان وخیم شده است و آسیب پایه آن حالت اورژانسی به خود گرفته است.

وی ادامه داد: قدمت این پل تاریخی که از نمادهای مهم میراث فرهنگی و تمدنی استان به شمار می‌رود به دوره ساسانی بازمی‌گردد اما به سبب تخریب‌هایی که در این پل صورت گرفته ممکن است تخریب شود.

این کارشناس حوزه تاریخ و میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به شکست پایه وسطی که بار هر ۲ پل روی آن واقع شده است، ممکن است پل فرو بریزد و این موضوع حیات این سازه تاریخی را تهدید می‌کند.

به گفته آخوندی، در دوره سامانی از عوارض تَه رودخانه برای ساخت پل‌ها استفاده می‌کردند و نظیر این سازه تاریخی را می‌توان در پل شهرستان اصفهان مشاهده کرد.

وی با اشاره به ایجاد یک حوضچه آرامش قبل از ورودی آب به پل زمانخان، اظهار داشت: از آنجاکه آب با شدت به پایه‌های پل برخورد می‌کرد و ممکن بود بر اثر آن سازه تخریب شود از همین رو یک حوضچه آرامش در مجاورت پل و قبل از ورودی آب ایجاد شده بود که این حوضچه در سالهای گذشته به واسطه سکوسازی و دیوارکشی از بین رفته و کاربری خود را از دست داده است و آب با شدت به پایه‌های پل برخورد می‌کند که تخریب‌کننده است.

این کارشناس با سابقه میراث فرهنگی با اشاره به سابقه تخریب دیواره‌های پل زمانخان در گذشته، تصریح کرد: در زمستان سال گذشته شدت برخورد آب به پایه‌های پل سبب تخریب دیواره پایه شرقی شد که هنوز آثار سنگ‌های عظیم آن در آب وجود دارد و اکنون نیز پایه میانی دچار شکستگی بزرگی شده است و باید هرچه سریع‌تر آن را مرمت و بازسازی کرد.

آخوندی با بیان اینکه بدون مطالعات کارشناسی زمان‌بر هم می‌توان عملیات مرمت فوری(اورژانسی) مرمت پل را هرچه سریع‌تر آغاز کرد، افزود: با تزریق مصالح می‌توان استحکام‌بخشی پل را به صورت اورژانسی انجام داد تا مرمت اساسی در مرحله بعدی انجام گیرد.

گفتنی است ، در سفر هفته گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چهارمحال و بختیاری که در روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت انجام شد، سید عزت‌الله ضرغامی از پل تاریخی زمانخان بازدید کرد و دستور داد تا عملیات بازسازی و مرمت این سازه هرچه سریع‌تر انجام گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =