سیاست هر وقت چهره ها را کار دارد به سراغ آنها می رود.

معصومه ستوده: ورزشکاران مشهور و هنرمندان وقتی یک نامزد انتخاباتی محلی و ملی به رای آنها نیاز دارد عزیز می شوند.

مدیر برنامه های برخی هنرپیشه ها و ورزشکاران صاحب نام در چند ماه اخیر برنامه های زیادی را برای همراهی کردن با یک نامزد انتخاباتی هماهنگ کرده اند. نامزدهایی که همراه شدن یک چهره مشهور با آنها می تواند ترکیب آرای انتخاباتی را به نفع آنها تغییر دهد.

الهام حمیدی، بازیگر سریال "شوق پرواز" که چند شب پیش میهمان یک برنامه تلویزیونی در شبکه یک سیما بود در بخشی از صحبت هایش به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش یکی از نامزدها برای حضور در مراسم سخنرانی‌اش از من دعوت کرد ولی قبول نکردم. این نامزد را نمی‌شناختم و به همین دلیل دعوت را قبول نکردم و اگر حتی یک نفر به خاطر حضور من به این نامزد رأی می‌داد و او صلاحیت نداشته باشد همه نفرین‌ها به سوی من بازمی‌گشت.
خانم حمیدی اولین و آخرین بازیگری نیست که به او پیشنهاد شده بود از یک نامزد انتخاباتی حمایت کند.
 

برخی از افرادی که برای کسب کرسی های مجلس وارد کارزار رقابت سیاسی می شوند گاهی برای کسب رای بیشتر از حضور هنرپیشه‌ای محبوب یا فوتبالیست نام‌آوری در کنار خود بهره  می‌گیرند. آنها اینگونه می خواهند تا این حضور در واقع به عنوان "مهر استاندارد " برای آنها عمل کند و میزان رای های ریخته شده به نفعشان افزایش یابد.

نشست بررسی وضعیت حضور چهره های سرشناس در تبلیغات که چندی پیش در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد بهانه ای بود تا مساله تبلیغات مورد واکاوی قرار گیرد. هرچند این نشست به بررسی تاثیر حضور چهره های معروف درتبلیغات بازرگانی می پرداخت اما در حاشیه مراسم حضور چهره های سرشناس در تبلیغات سیاسی به عنوان دغدغه، مورد سوال «خبرآنلاین» قرار گرفت.  زیرا بنا بر تجربه تاریخی کسانی که برای کسب کرسی های مجلس وارد کارزار رقابت سیاسی می شوند گاهی برای کسب رای بیشتر تلاش می کنند از حضور هنرپیشه محبوب یا فوتبالیست نام آوری در کنار خود بهره بگیرند.

فارغ از همراهی هایی که هزینه آن پرداخت می شود و گاهی چهره های مشهور برای نامزدها انجام می دهند حضور در جلسات سخنرانی و عکس گرفتن با نامزدهای انتخاباتی مساله ای است که برخی از نامزدها به سراغ آن می روند. تا جایی که نامزدها تلاش می کنند با چهره های بیشتری عکس بگیرند تا مردمی بودن خود را بیشتر نشان دهند.
رضا رویگری در لابه لای سخنان خود تصریح کرد که به هیچ وجه حاضر نیست از یک نامزد انتخاباتی به صورت رسمی حمایت کند و حتی در دور قبل هم که در چهار کاندیدا در انتخابات حاضر شده بودند در کلاچای در جریان ضبط تلویزیونی در ستاد انتخاباتی هر چهار کاندیدا حضور پیدا کرد اما از هیچ یک به طور رسمی حمایت نکرد .
وی افزود : مهمترین دلیلی که از این اقدام دوری می کند این است که شناخت درستی نسبت به افراد و انگیزه های آنان و جبهه های سیاسی ندارد و نگران است که مبادا به توصیه وی مردم به کسی رای بدهند که از صلاحیت کافی برخوردار نیست .
رویگری مهترین دلیل پرهیز از این اقدام را سیاسی نبودن خود دانست و افزود : هیچگاه به این فکر نیفتاده است که خود یک نامزد انتخاباتی باشد زیرا سیاست را بلد نیست و ترجیح می دهد به حرفه ای بپردازد که 42 سال در آن سابقه کار دارد .
علی انصاریان یکی از فوتبالیست های کشورمان نیز که مهمان نشست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  بود در لابه لای سخنان خود اظهار داشت که در انتخابات ریاست جمهوری بارها افراد از سوی ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات به وی مراجعه کردند تا به صورت رسمی از یک فرد حمایت کند اما وی از این مساله اجتناب کرد زیرا معتقد است که نباید وارد کار سیاسی شد .
انصاریان  تصریح کرد که این مساله در انتخابات مجلس بسیار شدیدتر می شود و همواره نامزدها خواسته اند تا از امضای وی استفاده خود را ببرند اما وی همواره بر عدم حمایت از نامزدهای انتخابات تاکید داشته و دارد و حاضر نیست از آن عدول کند .
وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال به نامزد شدن در انتخابات مجلس یا شورای شهر فکر کرده است، گفت: من تا به حال به این مساله فکر نکردم گرچه کار سیاسی هم بلد نیستم .
حسام نواب صفوی حضور چهرها را در تبلیغات بازرگانی درست و پذیرفته شده دانست اما در عین حال تاکید کرد که چهره ها نباید از حسن شهرت خود برای تبلیغ یک فرد استفاده کنند زیرا امکان دارد که آن فرد در مدیریت خود دچار اشتباهاتی شود.
نیما شاهرخ شاهی در پاسخ به این سوال اظهار داشت که تاکنون تجربه این مساله را نداشته است که یک نامزد از وی حمایت را بخواهد گرچه در صورت دادن چنین پیشنهادی قطعا جواب وی منفی خواهد بود . 
آیا حمایت چهره های مشهور از یک نامزد انتخاباتی نیازمند باید ها و نباید ها است. این موضوع مساله ای است که نه نیازمند تدوین آیین نامه بلکه ارتقای دانش و آگاهی عمومی است تا افراد  تحت تاثیر یک چهره رای خود را به صندوق نیندازند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =