جمعی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس معتقدند که گزارش امروز کمیسیون اصل نود به یک تحلیل محفلی از حوادث و مسائل پس از انتخابات سال 1388 شباهت داشت.

به گزارش خبرآنلاين، 20 نماینده مجلس که عضو فراکسیون اقليت هستند در نامه ای به علی لاریجانی، گزارش کمیسیون اصل نود از فتنه 88 كه امروز در صحن علني مجلس قرائت شد را فاقد هرگونه اعتبار حقوقي و مباني استدلالي خواندند.
متن نامه به این شرح است:
در جلسه روز چهارشنبه هفتم دي ماه مجلس شوراي اسلامي گزارشي از سوي كميسيون اصل نود قانون اساسي در خصوص تحليل حوادث و پيامدهاي بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 1388 قرائت شد كه صرف نظر از محتواي گزارش كه فاقد هرگونه اعتبار حقوقي و مباني استدلالي بوده و اساساً ارزش اظهار نظر ندارند، به دلايل زير در مغابرت با قانون اساسي و آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي مي باشد:
1-      به موجب اصل نود قانون اساسي «هركس شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه قضائيه يا قوه مجريه داشته باشد، مي تواند شكايت خود را كتباً به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند و پاسخ كافي دهد و در مواردي كه شكايت به قوه مجريه يا قوه قضائيه مربوط است رسيدگي و پاسخ كافي از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتيجه را اعلام نمايد و در موردي كه مربوط به عموم باشد ،به اطلاع عامه برساند» آنچه به عنوان گزارش كميسيون اصل نود در صحن مجلس قرائت شد و بيشتر به يك تحليل محفلي از حوادث و مسائل پس از انتخابات سال 1388 شباهت داشت هيچ ربطی به شكايت از طرز كار قواي سه گانه نداشته و اساساً خارج از وظايف كميسيون اصل نود بوده و پرداختن كميسيون اصل نود به موضوع خلاف قانون اساسي بود.
2-      با توجه به ماده واحده «قانون نحوه گزارش كميسيون اصل 90 قانون اساسي مصوب 3/9/1366» كه مقرر ميدارد «گزارش هاي كميسيون اصل 90 پس از ارائه به هيات رئيسه بدون رعايت نوبت در دستور كار مجلس قرار مي گيرد و در اولين جلسه علني قرائت مي گردد» قرائت گزارش مذكور كه در دستور جلسه هفتگي مجلس قرار نداشت خلاف آئين نامه داخلي مجلس و قانون مذكور مي باشد.
3-      با توجه به اينكه هيات رئيسه موظف است كليه گزارش هايي كه در جلسات علني مجلس مطرح مي گردد را قبل از ارائه و قرائت در صحن مجلس چاپ و در اختيار نمايندگان قرار دهد، عدم چاپ و توزيع گزارش مزبور بر خلاف آئين نامه داخلي تضييع حقوق نمايندگان مردم مي باشد. لذا با توجه به موارد فوق، تغيير دستور جلسه و منظور نمودن ارائه گزارش ياد شده در دستور كار روز چهارشنبه 7/10/90 مجلس، قرائت آن بدون چاپ و توزيع گزارش و خارج از نوبت و اصل پرداختن كميسيون اصل نود به اين موضوع خلاف قانون اساسي و قوانين مربوط بوده و از آنجا كه اين رويه موجب وهن مجلس مي باشد، درخواست رسيدگي قانوني در اين مورد داريم. لطفاً نتيجه امر را اعلام فرمائيد.
 
گفتني است ذيل اين نامه اسامي امضا کنندگان آن درج نشده است. براي اطلاع از متن کامل گزارش کميسيون اصل نود، اينجا را کليلک کنيد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =