پیدا شدن یکی از قاتلان و متجاوزان دختری 10 ساله پس از 16 سال و پرداخت نیمی از دیه یک مرد مسلمان از سوی خانواده مقتول برای اعدام او، بحث داغ کاربران خبرآنلاین بود.

دیروز خبر دستور ویژه رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده قتل و تجاوز 3 نفر به دختر 10 ساله با واکنش های مختلفی از سوی کاربران خبرآنلاین مواجه شد. بسیاری از کاربران اعدام بی قید و شرط و سریع قاتل و متجاوز تازه بازداشت شده را خواسته اند و برخی هم گفته اند باید به خانواده این مرد، رحم کرد. هرچند این درخواست، با واکنش دیگر کاربران مواجه شد، اما در نکته ای دیگر برای کاربران خبرآنلاین جای سوال بود؛ چرا باید خانواده دختر کشته شده، تفاضل دیه برای اعدام قاتل و متجاوز پرداخت کنند؟

کاربری در پاسخ به انبوه سوالات کاربران خبرآنلاین در این باره، نوشته است: "ماجرا از این قراره که وقتی یه قاتل قصاص می شه باید خانواده مقتول که درخواست قصاص دازن دیه فرد قاتل رو بپردازند. چون به هر حال اینجا هم داره یه نفر دیگه کشته می شه و لازمه که دیه اون به خانواده اش پرداخت بشه. بنابراین هر قاتلی که قصاص بشه مستلزم پرداخت دیه از طرف اولیای دم مقتول هست. از طرف دیگه چون تو اسلام مرد سرپرست خانواده محسوب می شه و با مرگش یه خانواده به چالش کشیده می شه و مشکلات مالی پیدا می کنه، اسلام حق دیه مرد رو دو برابر زن قرار داده. اینه که اینجا یه تفاضل دیه به وجود میاد. امیدوارم خوب توضیح داده باشم."

کاربر دیگری هم نوشته است: "ماجرای دیه به خاطر سرپرستی مرد هست نه ارزش گذاری بر زن و مرد. مرد سرپرست قانونی و شرعی خانواده است و به دلیل این که بعد از قصاص مرد خانواده اش بی سرپرست می شن و دچار مشکل خواهند شد، اسلام دیه مرد رو دوبرابر قرار داده."

برای خواندن نظرات دیگر کاربران خبرآنلاین دراین باره، پاسخ و رای به آنها و ثبت نظر جدید، این خبر را بخوانید.

نکته: نظراتی که در خبر اصلی منتشر شده اند و یا در این خبر دیده اید، هیچ کدام نظر و عقیده خبرآنلاین نیست. خبرآنلاین درباره آنها موضعی ندارد و تنها نظرات مخاطبانش را منتشر می کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    325 9
    چه قانون مسخره ای است؟ فرض کنید چهار نفر دختری را کشته یا ..نمایند و سپس به قصاص نفس محکوم شوند. حال خانواده مقتول یا دختر مربوطه باید صدها میلیون تهیه کند تا قصاص انجام شود. چقدر مضحک و غیرانسانی و غیر عقلانی است. بطور مسلم اسلام که دین کاملی است چنین قوانینی را تایید نمی کند.
    • حاج اكبر IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      168 5
      به نظر من هم بايستي در پرونده هاي اينچنيني ديه پرداخت نشه . اين كه نميشه يارو اومده مثل يه حيوون به اون دختر تجاوز كرده و بعد هم اون رو كشته . حالا براي قصاص كه حكم الهي هست بايستي ديه اون رو پرداخت. اگه اون يارو انسان بود اين كار دسته . ولي وقتي طرف رفتاهاي حيواني كرده و نشون داده كه از انسان بودن فقط ظاهرش مثل آدم ها مي مونه ديگه جايي براي پرداخت ديه يك انسان نمي مونه. در مواردي كه طرف ناخواسته و يا از روي خريت و ... مي زنه يه نفر رو مي كشه ، طلب ديه اون براي امرار معاش خانوادش خيلي نامعقول نيست. ولي اينجا ؟ به نظر من براي حمايت از خانواده اينچنين حيواني بايستي راههاي ديگري پيدا كرد غير از دادن ديه.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      احمق اسلام اینطور میگه خودت مسخرهای که اینطور نظر میدی.
  • babak IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    196 2
    به نظر من چنین قانونی اصلا معنی نداره باید هر چند نفر باشند در صورت محرز شدن این نوع اعمال همه آنها بدون گذشت به اعدام محکوم شوند(به بی گناهی آن دختر معصوم و خانواده اش نیز توجه شود)
  • للل IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    96 3
    به نظر من حكم قتل بايد اعدام باشد ولو اينكه شخصي زني را كشته باشد ونيازي به مابه تفاوت ندارد. نه اينكه چون دختري راكشته اند پس بايد نصف ديه را بدهيد تا قاتل را اعدام كنيم .حال اگر ولي دم ديه مي خواهد حالا بايد نگاه كرد كه قتول دختر بوده يا پسر وآن وقت ديه را تعيين كرد.
  • gholami IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    175 3
    آياباعقل مگنجد هربلايي سرآدم بياورند بعد هم براي قصاص خانواده داروندارشون رابدهند تا متهم را بدرك واصل شود و اگر قانون تصويب كرده بايد اصلاح بشود
  • بنجامين IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    78 4
    به نظر من تفاضل ديه رو هر جا كه هر مسلماني هست بايد بپردازد حالا به نظرم يا حكومت باشه يا يه دهات با حكومت اسلامي باشه، بهرحال نميشه چند تا جوان كثيف مثل اين سه تا دختري رو مورد تجاوز و بعد كشته و حالا چون خانواده مقتول پول نصف ديه هر يك از اين سه نفرو نداشته باشه بايد چيكار كنه و در به در بشه، به نظرم هر طوري شده بايد حكومت شرعي اين ديه رو بايد به هر صورتي بپردازه از بيت المال مسلمين.
  • ر-م IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    90 4
    قوانين بايد تبصره بخورند. اسلام دين به روزي است. لذا در ان قبيل موارد بايد از بودجه كشور هزينه ها پرداخت شود. خانواده مظلوم( مورد ظلم و تعدي واقع شده) هم آسيب روحي و جسمي ديده اند و هم بايد هزينه سنگين پرداخت ديه را تحمل كنند. اين اصلا منصفانه نيست.
    • بدون نام US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      1 64
      بعد تبصره رو هم شما باید بزنی دیگه یا متخصصش؟؟
  • عباس IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    98 8
    سلام در صدر اسلام با توجه به اينکه مردان امر معاش خانواده را بر عهده داشتند با قتل مرد يک خانواده شامل همسر وفرزندان و....نان آورشان را از دست مي دادند ودچار مشکلات شديد اقتصادي واز هم پاشيدگي خانوادگي ميگرديدندبنابر اين ديه مرد دو برابر زن وجايگاه عقلي وعلمي داشت وربطي به برابري جايگاه زن نداشت ولي در شرايط امروز که زن حجم کاري که انجام مي دهد چند برابر مرداست و مثل مرد در بيرون از منزل کار ميکندومشابه مرد درآمد کسب ميکندومازاد برآن خانه داري وبچه داري هم ميکند اين نوع پرداخت ديه(زن نصف مرد) جايگاه عقلي وعلمي ندارد ونياز به اصلاح داردکه نميدانم چرا علما از برخورد با اين مسئله احتراز دارند.اصلاح اين مشکل نياز به شجاعت فقهي دارد که متاسفانه منفعت طلبي ها ومصلحت طلبي ها مانع اين کار ميشود.
  • بدون نام DE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    66 2
    قطعا جمع بندی نظرات رو قبول دارم به اضافه اینکه دولت محترم به جای خانواده مقتول این امر خداپسندانه پرداخت مابه التفاوت دیه را بپردازد.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    86 5
    یکی کشتن یکی هم اعدام میکنن! دیه این به دیه اون در!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    80 2
    اگر قاتل نان آور يك خانواده را بكشد چه مي شود؟ بايد از روزي خود بزنند تا حكم اعدام عزيز و نان آورشان اجرا شود.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    37 1
    اگه اینطوریه فرد قاتل هم باید دیه مقتول رو بده هم اگه خانواده مقتول خواستند قصاص بشه. چون به هر حال فردی کشته شده. حالا اگر خانواده مقتول نخواستند قصاص بکنند میتوانند قصاص رو دوبله بگیرن؟ پس خودتون میبینید که این استدلال مضحکه و این قانون حتما دلیل دیگه ای داره که بهتره از اون هایی که وضعش کردند پرسیده بشود.
  • سید IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    59 1
    این قانون باید در مورد متجاوزین نوامیس مردم وامثال اسید پاشی باز نگری شود
  • جمدی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    56 1
    اگه این اتفاق برای دختر خودشون اتفاق میافتاد آیا باز هم این تصمیم رو میگرفتند؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    41 7
    سلام: اسلام دین کاملی است ولی قوانین ما نقص دارد و دیر یا زود باید اصلاح شود و محکم اجدا بشه
  • behzad IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    28 1
    اصلاً در صورت اثبات تجاوز بحث قصاص مطرح نمی شود اگر تجاوز محقق باشد مفسد فی الارض و محکوم به اعدام هستند ، اگر تجاوز مطرح نباشد و قتل تنها مطرح باشد آنوقت نوبت به بحث تفاضل دیه می رسد.
  • رضا از شمال IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    12 4
    با سلام در قتل عامدانه به نظر بنده اعدام را می توان با کار سخت مادام العمر قاتل تحت نظارت کامل دولت و پرداخت دیه به صورت حقوق مادا م العمر به خانواده مقتول عوض کرد آنوقت دیگر خانواده مقتول نیاز به دادن دیه ندارند البته باید یکی از خانواده های قاتل کار آن را زیر نظر داشته باشد تا با دیدن کار سخت و طاقت فرسا دلشان خنک شود و از ذلت او لذت ببرد . به نظر من فکر خوبی است که نیاز به مدیریت درست دولت دارد .
  • jhjgh PL ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    19 0
    اگر بحث عاطفی مطرح باشد نظردوستان درست است اما درطرح مسائل حقوقی وطبق آیین کیفری دیه مرددوبرابردیه زن می باشد که باید تفاضل دیه توسط خانواده مقتول پرداخته شود.متاسفانه این ظلم انسانی است وباعث می شوداکثرقتل ها به قصاص منجر نشده وچندین سال قاتل درزندان بلاتکلیف بماند.
  • عباس IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    29 3
    به نظر من اگر طبق حکم اسلام دیه قاتل باید پرداخت شود در موارد اینچنینی دیه باید از بیت المال پرداخته شود و حکم اجرا گردد.
  • حامد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    28 1
    اگر مقتول زن باشه و نان آور خانواده وليكن قاتل پسر باشه و نان آور نباشه چطور ؟ در هر صورت اين نوع پرداخت ديه جاي تامل داره .
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    21 3
    این احکام که با فطرت انسانها در تناقض است نتیجه ای جز سست شدن اعتقادات ندارد؟ عمو سانسورچی شما هم بر خلاف فطرتت سانسور کن.
  • یه دختر IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    24 2
    این چه قانونی هست کسی که قتلی انجام داده باید قصاص بشه و دلیلی نداره که به خانوادش دیه داده بشه خوب آخه اگه اینجوری باشه هر کی به هر آدم بدبختی رسید میکشش بعد میگه این که نداره دیه من رو بده پس عدام نمیشم در ضمن دیگه فرقی بین زن و مرد وجود نداره ولی قانون های این جور عجیب زیادن شنیدید میگن اگه کسی بیاد خونت دزدی حق نداری بزنیش یا باهاش در گیر بشی و گرنه آقا دزده میتونه ازت شاکی بشه خوب اگه اینجوریه باید به دزده بگی بفرمایید کارتون رو بکنید ما بعدن از شما شکایت می کنیم
  • hossein GB ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    29 1
    سلام منم دیروز خبرو خوندم برای چی خوب باید یه خانواده حتی خونشو بفروشه تا بتونه دیه اون شخصی که دخترشو بهش تجاوز کرده و سپس به قتل رسونده رو بده؟ از خبر انلاین میخوام که این خبرو به قوه قضاییه برسونه تشکر
  • انسان IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    27 2
    زن و مرد هیچ فرقی ندارند چون موقع انعقاد نطفه و تولد اختیار انتخاب جنسیت نداشته اند و اجباراً متولد شده اند. پس چرا تبعیض؟
  • احمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    30 2
    این چه قانون مسخره ایه.اول تصور جنایت اون حیوان صفتو بکنین و خودتونو جای خانواده اون طفل معصوم بذارین بعد دلتو ن برای نان اور بودن اون رذل بسوزه .قوانین اسلام قابل تغییره.مثله سنگسار نشدن سکینه محمدی.کمی هم فکر ابروی اسلام و ایران در دنیا باشید.مادر هم یک زنه و خیلی اوقات جای خالیش کمتر از پدر نیست.
  • تویسرکانی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    13 0
    اولا در مورد تجاوزی که صورت گرفته قبل از هر چیز تجاوز به انسانیت انسانهاست . انسانیت انسانها چیزی نیست که فقط به یک فرد مربوط شود ، بلکه این موضوعی است که همه انسانها را در بر می گیرد. لذا مجرمین بلا شرط باید به اشد مجازات محکوم شوند ثانیا باید تجدید نظری در خصوص اعدام جرمهای مشابه انجام شود ، واقعیت آن است که چنین اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد ریشه در مسائلی دارد که درصد زیادی به وضعیت آن جامعه برمی گردد. یعنی شرایطی ایجاد می شود که افرادی وادار به ارتکاب جرم می شوند ، در چنین شرایطی اگر قانون حکم آنها را اعدام بداند پس آنها که چنین شرایطی را ایجاد کرده اند چه سهمی باید از مجازات نصیبشان بشود
  • امير علي IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    25 0
    اگر ديه مرد به اين خاطر 2 برابر چود سرپرست خانوادست، با اين توجيه اگر زني همسرش فوت كرده باشه و سرپرست خانوادش باشه آيا در اتفاق مشابه ديه اون خانومم چون سرپرست خانوادش بوده برابر مرد ميشه؟ اين توجيه كه چون مرد سرپرست هست پس بايد ديه اش 2 برابر باشه استدلال درستي نيست حداقل تو اين دوره كه خيلي از خانوما سرپرست خانوادن جواب نميده و بهتره خيلي از اينچنين احكام با توجه به مقتضيات زمان و مكان به روز شه يا حداقل دلايل منتقي تري بيان شه كه قابل درك باشه. ضمن اينكه تو مجامع بين المللي از موارد اين چنيني دارن به عنوان عدم برابري حقوق زن و مرد تو اسلام سو استفاده ميكنن ...
    • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      9 1
      این دیگه نیازمند یه حکم ثانویه است. از نگاه شریعت سرپرست قطعی خانواده مرد هستو زنی که همسرش رو از دست می ده راه ازدواج مجدد براش بازه و اگر نخواست ازدواج کنه باید زیر چتر پدرش باشه. اینایی که می گم رو با امروز و استقلال و طرز فکر امروزی زن ها نسنجید . من دارم می گم حکم اسلام اینطور بوده و معتقدم با شرایط روز نیازمند احکام ثانویه هستیم. اگر قرار بود احکام ثانویه استفاده نشه که اصلا چرا خدا اجازه وضع این جور احکام رو داد؟
  • افسوس IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    23 4
    درجامعه برابري زن ومرد هنوز مابين خون آنها تفاوت مي گذاريم .مسخره است.درموردقاتلان مسخره تر.
  • رضا110 IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    30 1
    بی خیال ...هم تجاوز کرده هم کشته هم دیه بگیره ..این قاون دیگه فوق العاده است ..به قرآن بهمون میخندن این دیگه چه قانون مضخرفیه ..خدایا مطمئنی شما این قاون را گذاشتی؟ من که فکر نمیکنم
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    20 4
    اگر مردي كه نان آور يك خانواده ده نفره است يك پسر بجه يكساله را بكشد.اعدام پذير است. در اينجا اصلا نان اور ونياور مطرح نمي شود. اگر مردي كه نان اور خانواده هم نيست خيلي هم پولدار است ده ها دختر بي پول را بكشد . اعدام نمي شود زيرا خانواده مقتولين پولي ندارند بابت ديه بدهند. هيچ عيبي هم از نظر من ندارد ميخواستند پول دار باشندو
  • نیما IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    11 0
    من حاضرم به اندازه وسعم به این خانواده مظلوم کمک کنم تا به حقشون برسند من خواسته ام از همه عزیزانی که موافقند این حیوان باید اعدام بشه کمک کنند لطفا یک شماره حساب برای یاری این خانواده قرار بدید
  • علی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    7 2
    در سه مورد اولیاء دم باید برای اعدام قاتل دیه بپردازند: 1)- در صورتی که بعضی از اولیاء دم نخواهند قصاص بکنند و بخواهند دیه بگیرند یا بعضی صغیر و بعضی دیگر کبیر باشند و چونکه قصاص یا مصالحه به مقدار دیه یا بیشتر حق همه اولیاء دم است، در صورتیکه بعضی از اولیاء، تقاضای قصاص کنند باید سهم دیه ی اولیاء دم دیگر را، بپردازند یا اگر اولیائی دم که کبیر هستند تقاضای قصاص کنند باید سهم صغیر را دیه حساب کرده و به حسابی که دادگستری به همین منظور افتتاح کرده واریز نمایند تا بعد از اینکه اولیاء دم صغیر به سن قانونی رسیدند، اگر تقاضای دیه داشته باشند به آنها پرداخت نمایند. پس این پول گرفتن از اولیاء دم بخاطر رعایت حق دیگر اولیاء یا ولی دم صغیر است و در این قسم دیه به اولیای قاتل پرداخت نمی شود و اصلا این د