مسائل خانه سینما و مشکلات یکه از سوی معاونت سینمایی برای این نهاد صنفی در دو سال اخیر ایجاد شده در هفته گذشته شکل تازه ای به خود گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، صنوف که در هفته های گذشته با پیشهاد محمد خزاعی برای معرفی نامزدهای هئیت های انتخاب و داوری در سی امین جشنواره فیلم فجر روبرو شده بودند و در نهایت دبیر جشنواره به دیدار آنان رفت (اینجا) و پس از جلسه ای تعیین شد صنوف در صورت امکان کاندیداهای خود را معرفی کنند و همه این ها نشان از شروع یک آشتی بین مدیریت دولتی و صنوف سینمایی داشت، با تعیین 21 دی ماه به عنوان تاریخ تشکیل دادگاه خانه سینما براساس شکایت وزارت ارشاد شکل دیگری به خود گرفت (اینجا).
 
برنامه هفت در تاریخ دوم دی ماه بخشی از برنامه خود را به بررسی همین مسئله اختصاص داد و علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی با حضور روی خط تلفنی برنامه گفت برنامه معاونت انحلال خانه سینما و جمع کردن صنوف زیر سقف جدیدی با عنوان سازمان سینمایی است (اینجا).
 
دیداری که با جواد شمقدری معاون امور سینمایی در محل معاونت ترتیب داده شد و هیچ یک از صنوف در آن شرکت نکردند موجب شد تا سیدضیا هاشمی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان، صنفی که از سوی معاونت سینمایی راه اندازی شده، آن را فرصت سوزی صنوف تلقی کند(اینجا).
 
در ادامه حسن حسندوست رئیس کانون تدوینگران بیان کرد به دلیل صورت نگرفتن دعوتی رسمی اصناف سینمایی ترجیح داده اند نظرات خود را در قالب نامه ای در اختیار معاون سینمایی قرار دهند (اینجا).
 
صحبت در مورد تعطیلی خانه سینما مسئله ای نبود که صنوف را ساکت بگذارد و در نتیجه ابتدا کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به تعیین زمان دادگاه واکنش نشان داد. همچنین چهار صنف کانون تدوینگران سینمای ایران، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران، انجمن فیلمبرداران سینمای ایران و کانون آهنگسازان با انتشار بیانیه ای موضع خود را در این زمینه روشن کردند (اینجا).
 
تعابیر مختلفی از بیانیه این چهار صنف به وجود آمد و یکی از خبرگزاری ها بعد از پیگیری های متعدد از تعدادی چهره سینمایی و غیرسینمایی سعی کرد اقدام این صنوف را به مسائل دیگری مربوط بداند. طبیعتا خبرسازی های این خبرگزاری واکنش روابط عمومی خانه سینما را به همراه داشت (اینجا).
 
به فاصله یک روز از این خبرسازی ها در همان خبرگزاری از سوی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام شد خانه سینما غیرقانونی است (اینجا).
 
عنوان غیرقانونی بودن دو سالی است که دیگر به صراحت از سوی بخشی از مدیریت دولتی سینما به خانه سینما اتلاق می شود و این بار باز هم مسئولان شورای فرهنگ عمومی بعد از دیدار با معاون امور سینمایی چنین عنوانی را به خانه سینما نسبت دادند.
 
فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در تنها موضع گیری خود نسبت به این اظهار نظر همه چیز را به دادگاه 21 دی ماه موکول کرد و از اعضای شورای فرهنگ عمومی و معاونت سینمایی درخواست کرد تا زمان برگزاری این دادگاه صبوری کنند تا همه چیز براساس قانون پیش برود (اینجا).
 
همه این ها طی یک هفته خانه سینمای ایران را که در این مدت با تلاطم بسیار همراه با معضلات جدیدی روبرو کرد؛ معضلاتی بیشتر از جنس جوسازی هایی که در تلاش است زمینه ساز برای رسیدن به نتیجه مطلوب معاونت سینمایی در روز دادگاه 21 دی ماه باشد.
 
243/56
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    7 3
    اینا میخوان همه چیز دولتی باشه و هرکاری دلشون خواست بکنن! مردم هم بوق! انشاا... خانه سینما به فعالیت های خود تداوم بخشد .