یکی از اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان در حالی که معتقد است مشکلات ایجاد شده برای خانه سینما حل شدنی است می گوید با انحلال این تشکل صنفی موافق نیست.

سمیه علیپور: حبیب‌الله کاسه‌ساز یکی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین وضعیتی را که در یک هفته اخیر برای خانه سینما رخ داده و صدور حکم انحلال این نهاد صنفی را مورد بررسی قرار داد.
 
آقای کاسه‌ساز به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران تحلیل شما از شرایط ایجاد شده برای خانه سینما و واکنش‌های سینماگران در پی آن چیست؟ تصور می‌کند چه مسائلی موجب شد چنین شرایطی برای جامعه اصناف سینمای ایران به وجود آید؟
با این شرایطی که پیش آمده و انحلال خانه سینما اصلا موافق نبودم، اما تصور می‌کنم باید کار به اینجا می‌کشید تا مسئولان خانه سینما بفهمند قضیه جدی است و باید پای میز مذاکره بیایند و مشکلات قانونی شدن خانه سینما را حل کنند. معاونت سینمایی در یکی دو سالی اخیر پیگیر این مسئله بود، اما مدیران خانه سینما فکر می‌کردند قضیه شوخی است. البته امکان آن وجود داشت که کار به اینجا کشیده نشود و مشکل حل شود. در این وضعیت هم  مشکلات حل خواهد شد و این طور نیست که خانه سینما تعطیل شود.
 
منظورتان از اینکه مسئولان خانه سینما وارد مذاکره و گفت‌و‌گو نشدند چیست؟ سه نماینده از خانه سینما با سه نماینده از معاونت سینمایی کارگروهی را برای حل مشکل تشکیل دادند که به دلیل راهگشا نبودن جلسات این نشست‌ها ادامه پیدا نکرد و اتفاقا مسئولان ارشاد در ادامه جلسات حضور پیدا نکردند.
من با این جزئیات نمی‌دانم، اما به عنوان مثال در هفته‌های گذشت معاونت سینمایی از صنوف دعوت کرد و آنان در جلسات نیامدند. فقط دو صنف به این جلسه رفتند که این خیلی بد است. حتما فشارهایی روی صنوف بوده که به این جلسه نروند. زمانی که مسئولان خانه سینما چنین تصمیماتی می‌گرفتند حتما فکر نمی‌کردند کار به اینجا بکشد.
 
در بخش دیگر صحبتتان به این اشاره کردید که مشکل حل خواهد شد، ذهنیت شما از حل مشکل این است که صنوف در دل سازمان سینمایی قرار بگیرند و دیگر خانه سینمایی وجود نداشته باشد؟
برنامه سازمان را نمی‌دانم و نمی‌دانم چه جایگاهی برای صنوف در این سازمان تعیین شده است. واضح است که معاونت و مسئولان سینمایی بدون اعضای صنوف نمی‌توانند کاری کنند. تعامل بین صنوف و معاونت باید وجود داشته باشد. اگر واسطه‌ای که به عنوان هیئت مدیره خانه سینما بوده در این میان نباشد و صنوف مستقیم با مسئولان سینمایی ارتباط داشته باشد مشکلات کمتر خواهد شد، زیرا در شرایط قبلی مسئولان خانه سینما بیشتر از آنکه موضوعات اهالی سینما را پیگیری کنند منویات خود را پی می‌گرفتند.
 
اعتقاد شما بر این است که دیگر هیئت مدیره‌ای وجود نداشته باشد؟
با این شرایطی که اگر قرار باشد هیئت مدیره‌ای بیاید و مسائل سینما را رها کنند و به مسائل شخصی برسد، نبودش بهتر است. البته اگر هیئت مدیره‌ای پای کار و دلسوز صنوف بیاید با وضعیت بهتری روبرو خواهیم شد.
 
شما از آنجا که در اتحادیه تهیه‌کنندگان عضو هستید حتما دیدارهایی با مدیران دولتی سینما داشته‌اید و با آنان صحبت کرده‌اید. در این جلسات شما از تغییر هیئت مدیره خانه سینما سخن گفتید یا اقدامی اساسی‌تر؟
قطعا مسائل اساسی تر. رفتن مدیریت خانه سینما خیلی مهم نیست. سینما آنقدر مسائل دارد که فقط مدیریت خانه سینما دغدغه ما نباشد. این بحران حل شدنی است و در عین حال سینما نیاز به مسائل و برنامه‌ریزی‌های خیلی اساسی‌تر دارد تا به سمتی برود که مردم احساس کنند سینما متعلق به آنان است.
 
در یادداشت‌هایی که این روزها از سینماگران می‌خوانیم به مشاورانی اهل سینمایی اشاره می کنند که در کنار مدیران قرار دارند و خواستار انحلال خانه سینما هستند. شما که در جریان جلسات بودید، می‌دانید که واقعا سینماگران و به خصوص کسانی که سابقه کار صنفی داشتند، این روزها برای انحلال خانه سینما مشاوره می‌دهند؟
بعید می‌دانم چنین باشد. معاونت خودش این موضوع را پیگیری کرده است. البته هر معاونتی مشاورهایی دارد که نهایتا تصمیم‌گیرنده دولت و معاونت سینمایی است. مدیریت‌های قبل سینما با اتحادیه تهیه‌کنندگان برخورد کردند و شورای منحله تهیه‌کنندگان را تشکیل داد.  چنین کردند و انجام دادند و رفتند و در مدیریت جدید گفتند آن غلط بوده و اتحادیه تنها صنف قانونی تهیه‌کنندگان سینماست. همه این‌ها وابسته به مدیریت سینماست، مهم این است که ما باید به سمتی برویم که کمک کنیم این سینمایی که هر روز وضعش بدتر می‌شود به سمت بهتر شدن برود.
 
از چه نظر وضعیت سینما بدتر می‌شود؟
فروش‌ها، اکران و تولید موضوعات محتوایی فیلم‌ها. البته نمی‌گویم که الان وضعیت سینما بد است و قبلا خوب بوده. قبلا بدتر بوده، حالا بد شده و امیدواریم روزی خوب شود. معتقدم شرایط سینما به سمت خوب شدن پیش می‌رود.
 
چه تصویری از آینده شرایطی که امروز برای جامعه اصناف سینمایی به وجود آمده متصور هستید؟
قطعا چنین خواهد بود که صنوف خودشان کار خودشان را انجام دهند و حمایت دورا دور از دولت داشته باشند. اگر صنوف پا جلو نگذارند و کار نکنند از کسی نمی‌توان توقع داشت وجود صنوف و اتحادیه لازمه سینماست. من به آینده خوشبین هستم و فکر می‌کنم این مسائل حل شدنی است و چنین نخواهد بود که دائم در خانه سینما بسته باشد این بحرانی است که اگر خوب بتوان مدیریت کرد به زودی از آن رها می‌شویم.
 
57243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =