فارس نوشت:

روح‌الله شمقدری تهیه‌کننده سینما درباره حوادث اخیر خانه سینما و بیانیه جمعی از سینماگران در حمایت از خانه سینما‌ گفت: «ماجرای خانه سینما با توجه به سابقه فعالیت این نهاد، کاملاً مشخص و عملکرد سیاسی این خانه نسبت به دیگر عملکردهایش چیره است و این حرف یک ادعا نیست، چراکه در خروجی عملکردها این جهت‌گیری مشخص است.»
 
او در ادامه افزود: «در ماجرای خانه سینما، مشکل عدول از قانون وجود دارد، در حقیقت چارچوب نهاد صنفی ارائه خدمات صنفی در رابطه با صنوف مورد نظر بوده که در خصوص خانه سینما، حوزه سینما مد نظر گرفته می‌شود.»
 
تهیه‌کننده فیلم «پایان‌نامه» تأکید کرد: «حال سؤال این است که حقیقتاً خانه سینما وظیفه اصلی‌اش چیست و چقدر در انجام آن موفق بوده است؟ آیا جز این است که هر زمان که لازم دانسته از این اسم و فضا برای رسیدن به اهداف سیاسی بهره‌برداری کرده است؟ عملکرد خانه سینما ‌در فتنه 88 چگونه بود؟ آیا عملکرد قابل دفاع و در راستای منافع نظام بود؟ این‌ها سوالاتی است که جوابی ‌روشن دارد و پاسخ این است که این چند سال اخیر خانه سینما فقط نام این خانه را یدک کشیده است.»
 
شمقدری تصریح کرد: «خانه سینما در شرایط فعلی تبدیل به مجموعه‌ای شده است که عملکردش خوشایند بیگانگان است و این مهم‌ترین شاخصه‌ای است که ما از امام‌ خمینی (ره) یاد گرفتیم و بر اساس آن می‌توانیم درست و نادرستی عملکردها را تشخیص دهیم، زمانی که عملکرد یک نهاد، خوشایند بیگانگان باشد و بیگانگان حامی آن شوند، این نشان‌دهنده این است که آن نهاد به هیچ‌عنوان در راستای اهداف نظام نیست، حال می‌خواهد داعیه‌دار سینما باشد یا هر جای دیگری.»
 
او ادامه داد: «اگر احوالات بدنه صنوف سینمایی و افراد زحمت‌کش سینما را نیز جویا شویم، خواهیم دید که از نهادی به اسم خانه سینما راضی نیستند؛ چراکه شعارهایی که دادند هیچ کدام تأمین نشد و اگر بیمه بیکاری و ... نیز بوده، با بودجه دولتی انجام شده است و در حقیقت به عنوان حربه‌ای مورد استفاده قرار گرفت و حتی در مقطعی افراد را با همین حربه مجبور به موضع‌گیری کردند.»
 
این سینماگر در ادامه خاطرنشان کرد: «البته از طرف دیگر، ماجرای خانه سینما به خاطر حفظ وجودی خود، از سینماگران بنام حمایت کرده و در قبال آن برای برخی سینماگران مطرح منافعی به دست آوردند. بنابراین شما باید منتظر باشید افرادی که از عملکردهای خانه سینما منفعت دیده‌اند از آن دفاع کنند و این امر پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی نبود. البته برخی از آن‌ها صادقانه این حمایت را انجام داده‌اند و فکر می‌کنند خانه سینما تنها خدمات ارائه داده است و اگر با دقت به عمق این اتفاقات نگاه کنند شاید دیگر این حمایت را از خانه سینما انجام ندهند.»
 
شمقدری در پایان گفت: «البته مشکل اصلی خانه سینما تخلفات قانونی است و برخی از این تخلفات نیز بسیار دردآور است و اگر مدیران این خانه به ادعای تمکین به قانون عمل کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد اما این تمکین از قانون توسط خانه ‌سینما تنها شعار و ادعاست.»
 
57243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =