دکتر محسن صالح استاد حقوق دانشگاه بیروت می گوید : اگر قرار باشد ایران از آب های سرزمینی خود نتواندصادرات انجام بدهد، پس هیچ کس دیگری هم حق این کار را نخواهد داشت.

حیدر بوذرجمهر:

دکتر محسن صالح، کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه و استاد حقوق دانشگاه بیروت در گفتگو با خبرآنلاین درباره محق بودن ایران در بستن تنگه هرمز سخن گفته است. به نظر او در مورد مانورهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات آمریکا مبنی بر تحریم صادرات نفت پیام مهمی نهفته بودو اینکه اگر قرار باشد ایران از آب های سرزمینی خود نتواندصادرات انجام بدهد، پس هیچ کس نخواهد توانست این کار را بکند.

فرمانده نیروی دریایی و تعدادی از فرماندهان نظامی و سیاسی تهدید کردند که اگر از صادرات نفت ایران را محروم نمایند تنگه هرمز را خواهند بست. آیا به نظر شما ممکن است اوضاع تا این حد برسد؟
طبیعی است که ایران به دنبال ایجاد و گسترش تنش در منطقه نیست به خاطر همین معاون ریاست جمهوری اسلامی ایران و بعضی از فرماندهان تنها به کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا هشدار دادند که اگر صادرات نفت ایران تحریم شود ایران نیز گزینه هایی برای خود دارد و برگه بردی دارد که در زمان مناسب می تواند از آن استفاده نماید. ایران می تواند به طور کامل تنگه هرمز را تحت کنترل خود درآورد زیرا این تنگه در آبهای سرزمین ایران واقع شده است و جمهوری اسلامی ایران امکاناتی دارد که می تواند کشتی هایی که از این تنگه عبور می کنند را متوقف نماید الان توپ، در زمین کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکاست. ایران همیشه حافظ امنیت منطقه و خلیج فارس بوده و هر زمان که ببیند این راه آبی منافع او را تامین نمی کند و صادرات نفتش تحریم شود تصمیمات لازم را خواهد گرفت و کشتی هایی را که از این راه عبور می کنند متوقف خواهد نمود.
آیا هشدار ایران و مانورهای دریایی آن ارتباطی با اتفاقات در حال وقوع در منطقه دارد؟
بله حوادثی که در منطقه در حال وقوع است بر اوضاع ایران سایه می اندازد و اثر خود را می گذارد وقتی بعضی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می گویند که آنها در صورت تحریم صادرات نفت ایران می توانند آن را جبران کنند ایران مجبور است که گزینه های دیگری را انتخاب نماید و کشتی هایی را که از تنگه هرمز عبور می کنند را متوقف نماید. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که اوضاع تا به این حد نرسد ولی هنگامی که ایالات متحده آمریکا صادرات دارو و مواد غذایی را به ایران ممنوع می کند و صادرات ایران را تحریم می نماید ایران مجبور است تمام امکانات و نیروهای خود را به کار گیرد تا این جنگ اقتصادی تحمیلی را جبران کند.

به نظر شما با توجه به بحران اقتصادی و مالی که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی درگیر آن است این کشورهای تا کی می توانند منطقه را تحریم و اوضاع را متشنج نمایند؟
آمریکا و حتی برخی از کشورهای اروپایی نمی توانند اوضاع را بیش از این در ایران تشدید و متشنج نمایند زیرا شدت بحران مالی در منطقه یورو و نیز در ایالات متحده آمریکا باعث شده که این کشورها نتوانند با ایران مقابله نمایند نه مقابله نظامی و نه امنیتی بنابراین این تهدیدات نیز در زمره همان جنگ روانی از طرف ایالات متحده و کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران است برای اجبار ایران به کنار گذاشتن برنامه های هسته ای مسالمت آمیز خود و جدا کردن ایران از جنبشهای اسلامی مجاهد و مقاومت در برابر دشمن صهیونیست و نیز جدا کردن ایران از سوریه که اکنون در معرض فتنه بزرگی از طرف آمریکا و برخی کشورهای غربی است.
به نظر شما این مانورها حامل چه پیامی است و ارزیابی شما از آن چگونه است؟
مانورهایی که ایران با این وسعت و پهنا در دریا و در تنگه هرمز و دریای عمان و اقیانوس هند و با تکنیک های جدید و موشک های زمین به دریا و دریا به دریا و کشتی های جدید در برابر دشمن فرضی انجام داد حامل این پیام قوی است که ایران حاضر و آماده است تا هر گونه هجوم خصمانه و یا تحریم نفتی را پاسخ گوید. این مانور برای نیروی دریایی بسیار مهم است و ظرفیت و قدرت عظیم ایران را نشان داد و نیز نشان داد که ایران سلاح بسیار پیشرفته و جدیدی دارد و از قدرتهای بزرگ جهان است که اگر مورد هجوم قرار گرفت یا صادراتش تحریم شد ساکت نمی ماند.
 

ترجمه: ناجیه نیسی

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    28 9
    بهتره ما گول اين حرفا رو نخوريم امريكا منتظر روزي است كه ايران تنگه هرمز را ببندد!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    22 7
    کسی که این حرف را می زند اط حقوق بین الملل چیزی نمی داند یا دشمن ایران است.
  • حمیدرضا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    22 5
    جناب آقای دکتر... اگر کشور یا کشورهایی مانع صدور نفت ایران از طریق خلیج فارس شوند ونگذارند کشتی های حامل نفت ایران تردد کنند، حرف شما کاملا صحیح است اما اگر براثر تحریم نفت ایران کشورها خود خواسته و یا بدلیل داشتن هزینه زیاد خرید نفت از ایران ، از خرید نفت از ایران خود داری کنند ایران نمی تواند به این دلیل تنگه را ببندد.
  • حمیدرضا IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    22 1
    راستی ایشون در هنگام مصاحبه از چه واژه ای برای خلیج فارس استفاده میکردن؟ خدا وکیلی راستش و بگین
    • سحر IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      9 2
      کلا عربها به کلمه فارسی و یا پارسی حساسیت دارند حالا چه جزء شیخ نشینهای خلیج فارس باشند ویا از شمال آفریقا و یا مهاجر به سراسر دنیا! حتی مجریان عرب تبار شبکه روسیا الیوم،که برای کشور دوست وبرادر روسیه کار می کنند هم از واژه صحیح خلیج فارس استفاده نمی کنند وجالب اینکه روسها هم چیزی به آنها نمی گویند.قابل توجه مسوولان کشور ما!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    19 0
    لطفا ما را تحريك نكنيد ما خودمان سر خود و اتوماتيك وار تحريك هستيم شما در ارتباط با خودتان حرف بزنيد
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    15 5
    فکر می کنم یا در ترجمه اشتباهی شده یا استاد اطلاع چندانی از حقوق بین الملل دریا ها ندارند خارج از تنگه ی ترانزیتی بودن یا نبودن تنگه هرمز که بین کشورمان و بعضی از کشورها اختلاف نظر هست. این تنگه بین ایران و امارات قرار دارد و چون عرض تنگه، دوبرابر عرض دریای سرزمینی نیست بنابر این تنگه به فاصله برابر از خط مرزی بین دو کشور تقسیم شده است بنابر این تنگه کاملا در دریای سرزمینی ایران قرار ندارد.
    • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      7 1
      احتمالا جنابعالی در این رابطه بی اطلاعید چون تنگه هرمز بین ایران و عمان قرار دارد و امارات در تنگه نقشی ندارد.
  • سهراب IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    13 6
    دقیقا یادم هست شاید 20 یا 25 ساله پیش بود همین تهدید را امریکا در مورد تنگه هرمز و نا امن کردن خلیج فارس گفته بود در نماز جمعه همان سال اقای رفسنجانی اعلام کرده بود که خلیج فارس یا برای همه امن است یا برای هیجکس که امریکا حساب کار خودش را کرده بود اما حالا دستهایی پیدا شده که رفسنجانی را کنار زدند و دیگر کسی روی استراژی ایران حساب نمیکند رفسنجانی یک قلدر سیاسی بود وهمه از موضع گیری ایشان حساب میبردند
    • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      14 3
      بی خیال بابا. رفسنجانی اگه قلدر سیاسی بود تو انتخابات 84 نمی اومد تو صحنه که رای ها بشکنه و انوقت اقای احمدی نژادرئیس جمهور بشه. عامل همه این اتفاقات عدم درک صحیح شرایط سیاسی توسط آقای رفسنجانی بود.
    • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      7 17
      الان هم تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز همه رو به فکر فرو برده. حتی اگه بستن این تنگه به جنگ میان ایران و امریکا منجر بشه باز هم بسته شدن تنگه هرمز که از شیراز و بوشهر و کرمان هم با امکانات موشکی جدید ایران ممکن هست می تونه اقتصادی جهانی رو فلج کنه
    • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      22 2
      فایده بسته شدن خلیج فارس برای ما چی هست؟ ایا وشکست شدن جند کشور زپرتی اروپایی مثل یونان و اسپانیا و ایتالیا به این می ارزه که ناوهای امریکایی و انگلیسی همه زیرساخت های کشور ما رو به فنا بدن و دوباره ما از صفر شروع کنیم. هنوز خرابی های جنگ هشت ساله با عراق خیلی هاش اباد نشده .
    • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      4 17
      یادمان باشد که امام امت فرمود : حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبابت است. حفظ نظام یعنی بستن تنگه هرمز؟ نمی دانم اگر با یان کار نظام حفظ می شود موافقم اما اگر با این کار نمی شود مخالفم. ما برای هر کاری که می کنیم باید یک خط کش داشته باشیم و میزان. به نظر من میزان همین فرموده امام امت است.
  • محمدعلی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    9 15
    در اینجا دیگر بحث حقوق دریا ها و آب های سرزمینی و این ها نیست. واقع بین باید بود. اگر قرار است با تحریم نفت ایران همه مردم گرسنگی بکشند و با فلاکت و فقر زندگی کنند بهتر است جان برکفانه برای اعاده حق خود و شجاعانه بمیرند. در این صورت من با بستن تنگه هرمز به هر قیمتی هست موافقم.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    9 18
    دیگی که برای ما نمی جوشه می خوام سر سگ توش بجوشه. یا ما هم نفت می فروشیم تو این تنگه یا هیشکی نمی فروشه. عربستان غلط کرده که گفته ما کسری نفت ایران رو جبران می کنیم . این خودش به اندازه بستن تنگه هرمز تحریک امیز هست.
  • روایتگر IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    8 17
    اگر ایران فقط یک هفته بتونه تنگه هرمز رو ببنده ولو اینکه امریکایی ها و انگلیسی ها وارد جنگ بشن با ایران چند کشور اروپایی سقوط خواهند کرد. فقط یک هفته کافیه به دنیا نفت نرسه. این طور نیست که ما خودکشی خواهیم کرد. این یک اقدام بسیار خطرناک هست که می تونه منجر به مرگ برخی دیگر از کشورها بشه
    • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      9 0
      سازمان اوپک طی گزارشی اعلام کرده که در صورت بسته شدن تنگه هرمز،ذخایر نفتی فقط جوابگوی یکماه اقتصاد بزرگ دنیاست.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    16 6
    چه حرف مسخره ای زده است.اولا دلشون نمی خواد از ایران خرید کنن زور که نیست. دوما تنگه هرمز که فقط مال ایران نیست. سوما بستن تنگه هرمز یعنی جنگ و نابودی ایران چهارما ما عمرا نمی تونیم چنین کاری بکنیم همانطور که در جنگ با عراق نتوانستیم!!
    • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      10 4
      با نظر شما کاملا موفق هستم. با شعار دادن و صحبت های این گونه افراد که به یکباره تحت نام پرفسور و دکتر و غیرو پیدا میشوند نباید سرنوشت یک مملکت را به مخاطره انداخت.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    7 5
    تهدید به بستن تنگه هرمز و بحث در این مورد منفعتی برای ما نداره ، این کارا باعث میشه کشورهایی که از این مسیر تبادلات نفتی انجام می دند ، به فکر راههای دیگه ای برای ترانزیت نفت باشند . همون کاری که الان امارات می خواد انجام بده
    • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      6 0
      مگه نمی شه راههای دیگه انتقال رو بست؟من چند تا راه سراغ دارم که هر روز از تلویزیونهای دنیا خبرش پخش میشه.
  • حامد IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    5 1
    آقا جنگ بده ، جايي كه از گفتگو ميتوان نتيجه گرفت چرا بايد جنگيد. جنگ چيزي جز خرابي و تلفات نداره! وقتي همه كشورهاي دشمن ايران منتظر ند تا ايران وارد جنگ بشه تا عليه ايران متحد بشن چرا بايد آرزوي اونها رو بر آورده كرد؟ اگر به فكر حفظ كشور ايران هستيد بايد با سياست و گفتگو مشكلات رو برطرف كرد و به فكر آبادي مملكت بود.جنگيدن نشانه شجاعت نيست گاهي نشانه حماقت است .
  • بدون نام IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    1 2
    تا کی مدارا تا کی حرف زور شنیدن خاک بر سرتون که که بازم یه سری هاتون طرف اون هارو مگیره اونی که میگه یه راه دیگه پیدا میکنند مطمئن باشه که یه راه دیگه هم راه دورتر میکننه هم هزینه رو زیادتر که تو این بحران غرب یه فاجعه هست اونی که هی میگه حقوق بین الملل برا امریکا که هر غلطی میکنه حقوق بین الملل وجود نداره اما به ما که میرسه داره بسه این همه زور گویی این گرگ پیر بهتره بفهمه که دیگه باید به فکر کفن برا خودش باشه نه تهدید تحریم این حرفا....