روزنامه تایمز، 13 رویداد مهم دنیا در حوزه محیط زیست را از میان انبوه اخبار سال 2008 انتخاب کرده است

1- حشراتی که آشغال می‎خورند و نفت تولید می‎کنند:
دانشمندان در سال گذشته دریافتند که بعضی از حشرات اصلاح شده از نظر ژنتیکی، می‎توانند برای انجام فرایندهای تخمیری به خوبی استفاده شوند همانند برخی از باکتری‎ها که برای تولید اتانول به‎ کار می‎روند؛ البته آخرین مرحله پرانرژی در روش تقطیر توسط حشرات، حذف می‎شود زیرا این حشرات، ماده‎ای در آخر ترشح می‎کنند که به عنوان محصول نهایی آماده پمپ شدن است.

2- هواپیماهایی با انرژی زیاد و آلودگی کم:
این هواپیمای مسافربری که با سوخت هسته‎ای کار می‌کند، از لندن به سوی استرالیا یا نیوزلند، بدون هیچ‎گونه توقفی در بین راه، پرواز خواهد کرد زیرا این هواپیما نیازی به ایستادن برای سوخت‎گیری ندارد. در این پروازها، کربنی هم از هواپیما خارج نمی‎شود بنابراین باعث گرم شدن سطح کره زمین نیز نخواهد شد.

3- کیسه‎های نایلونی، قاتلین آبزیان:
البته متخصصان گفته‎اند، اینکه به‎طور گسترده‎ای تاکید می‏شود که هرساله کیسه‎های نایلونی بازیافت نشده، جان 100 هزار حیوان و یک میلیون پرنده دریایی را می‎گیرد؛ کمی اغراق‎آمیز است! آنها عقیده دارند که این مسئله تهدیدی نه چندان بزرگ برای بیشتر گونه‎های دریایی همانند خوک آبی، وال، دلفین و مرغ دریایی است.

4- راهکار جدید برای پوشک‎ کردن بچه‎ها:
محققان دریافته‎اند که استفاده از پوشک‎های قابل شستشو که در سراسر اروپا به عنوان راهی کلیدی برای نجات محیط زیست استفاده می‎شود، نسبت به انواع یک‎بار مصرف، کربن بیشتری از خود به جای می‎گذارد، مگر اینکه والدین روشی برای شستن مناسب آنها اتخاذ کنند که از دور ریختن سریع آنها خودداری کنند.

5- سواحلی خنک و رویایی:
 به زودی قرار است شبکه‎هایی از لوله‎های حاوی مواد خنک‎کننده در زیر شن‎های سواحل کار گذاشته شود که گرما را از سطح ساحل جذب کنند؛ استخرها و حوضچه‎های طبیعی هم قرار است با این روش خنک شوند. همچنین ایده‎هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دستگاه‎های بزرگ مخصوص دمیدن هوا در سواحل قرار دهند تا نسیمی خنک و دل‎انگیز در سراسر ساحل برقرار کند!

6- آتشفشان در شیلی، 5 هزار نفر را از خانه‎های خود فراری داد:
انفجار، بسیار مهیج و غافلگیرانه بود زیرا کوه آتشفشان «چایتن»، در 800 مایلی (1290 کیلومتر) جنوب سانتیاگو، اگر نگوییم هزاران سال، دست‎کم صدها سال را در خواب بوده است. کوه آتشفشان، روز جمعه در «پاتاگونیا»، ناحیه‎ای در جنوب شیلی و آرژانتین، فعالیت خود را شروع کرد و فوران‎های به ارتفاع 12 مایلی آن باعث پوشیده شدن سطح وسیعی از زمین با لایه‎ای از خاکستر شد.

7- زندگی دوباره گیاهان جهان، زیر کوه آرکتیک:
این مجموعه نگهداری از دانه‎های انواع گیاهان، به منظور حفاظت نسل گیاهان در برابر بلایا انجام شده است به‎طوری‎که اگر مجموعه دانه‌های یک گیاه، در محل طبیعی و بومی‎اش بنا به دلیلی از بین برود، یک منبع جایگزین برای تامین آن در این محل موجود است.

8- رای نیاوردن شکارچی‌های گوزن:
خوشحالیم که مک‌کین رئیس جمهور آمریکا نشد! وقتی در مورد سارا پیلین، فرماندار آلاسکا و معاون نامزد ریاست جمهوری سخن به میان می‎آید، خیلی طبیعی است که از او به عنوان مادر 5 فرزند و البته شکارچی گوزن‎ها یاد شود. این در حقیقت بخش اصلی شخصیت سیاسی اوست. پیلین اولین کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ است که شکار می‎کند؛ می‎کشد؛ دل و روده درمی‎آورد؛ پوست می‎کند؛ کباب می‎کند و سپس جانور نگون‎بخت را می‎خورد و در عین حال کفش پاشنه بلند هم می‎پوشد!

9- میمون‎های شناگر:
دانشمندان علوم طبیعی بسیار متعجب شدند وقتی میمون‎هایی را دیدند که در طول یک رودخانه به منظور دستیابی به تعدادی از میوه‎های دلخواهشان که در پناهگاهی در جزیره کاجا در بورنئو ذخیره کرده بودند، مشغول شنا هستند. قبلا تصور می‎شد فقط اوران‎گوتان‎ها قادر به شنا کردن نباشند.

10- نهنگ بلوگا ناگهان عکاس را گاز گرفت:
 «دن بورتون»، عکاسی اهل Devon، در حال عکس گرفتن از «جولیا پتریک» 36 ساله، یکی از غواصان مشهور دنیا به همراه نهنگ‎ها بود که این اتفاق افتاد. جولیا پتریک و بسیاری از غواصان روسی هر سال در سواحل شمال غربی روسیه جمع می‎شوند تا به همراه نهنگ بلوگا، نهنگی که ساکن دریای سفید است و می‎تواند تا 16 فوت رشد کند، به غواصی بپردازند.

11- گم شدن توده عظیم یخی در قطب جنوب:
تصاویر ماهواره‎ای نشان داده است که از پایان فوریه، مساحتی حدود 160 مایل مربع از ناحیه «ویلکینز شلف» در قطب جنوب گم شده است. محققان عقیده دارند که تغییرات آب‎ و هوا، خیلی سریع‎تر از آنکه دانشمندان پیش‎بینی کنند، باعث متلاشی شدن آن سرزمین شده است.

12- طبیعت آفریقا در خطر نابودی:
از بین رفتن یخ‎های ارتفاعات «کلیمانجارو» و کم شدن آب‎های دریاچه «چاد»، از جمله مهم‎ترین مشکلات شناخته شده در آفریقا است؛ اما قطع درختان جنگلی، شهرسازی و تبدیل جنگل‎ها به کشتزار و مزارع نیز همان خسارات را به دنبال دارد.

13- پرندگان، تکامل‌یافته دایناسورها:
سال گذشته، کلاژن نگهداری شده از استخوان «تیرانوساروس رکس»، به منظور شناسایی محتوای اسیدآمینه‎ها و مقایسه با سایر گونه‎ها، شکسته و با روش «مس اسپکترومتر» تجزیه شد. محققان سپس مدل ملکولی مرغ و شترمرغ را با ملکول‎های تیرانوساروس رکس مقایسه کردند و شباهت‎های زیادی یافتند. آنها امید دارند با انجام آزمایشات بیشتر کشف کنند که کدام نوع پرنده خوی درندگی بیشتری دارد و به این حیوان نزدیک‎تر است.

 ترجمه: پروانه حجت - تایمز آن‎لاین - 19 دسامبر 2008                 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جميل IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۲
    0 0
    سلام خسته نباشيد كارتون عاليه.